Geplaatst op: 19-05-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nog veel vakantieplannen boven de markt

Nog veel vakantieplannen boven de markt
Photo by Ash Cakes from Pexels

Tweederde van de Nederlanders heeft vakantieplannen. Van hen blijft 46% in Nederland. De onzekerheid rond corona heeft voor 70% van hen de doorslag voor een binnenlandse vakantie gegeven. Dat blijkt uit onderzoek van Independer, uitgevoerd door onafhankelijk veldwerkbureau Panel Inzicht

37% wil nog boeken

Uit het onderzoek, dat na de laatste persconferentie van 11 mei werd uitgevoerd, blijkt dat 30% van de Nederlanders zijn zomervakantie inmiddels heeft geboekt. En 37% zegt dit nog te gaan doen. Alles bij elkaar gaat 67% van de Nederlanders dit jaar op zomervakantie. Maar liefst 46% van deze vakantiegangers geeft aan deze zomer in Nederland te blijven. Dat komt overeen met eerder onderzoek half april van Trends & Tourism. Opvallend is dat vrouwen (54%) vaker kiezen voor een zomervakantie in Nederland dan mannen (38%). 

Nederland een veilige keuze

Verreweg de meeste mensen (70%) die in Nederland willen blijven noemen onzekerheid rondom corona de reden voor die keus. Bas Knopperts van Independer begrijpt de veelgemaakte keuze voor Nederland. "Het nu boeken van Nederlandse zomervakantie biedt veel mensen toch een stukje vakantiezekerheid. Omdat de coronasituatie per vakantieland zomaar kan veranderen, is het niet altijd zeker dat je de buitenlandreis die je nu boekt in de zomer nog wel kunt maken. En als je je buitenlandvakantie moet cancelen, dan wordt het lastig om op dat moment nog een vrije en betaalbare accommodatie in Nederland te vinden.”

Veel reisverzekeringen afgesloten

Independer ziet die onzekerheid ook terug in de vragen rond reisverzekeringen. Zo zegt 70% van de ondervraagden, die sinds het begin van de coronacrisis een reisverzekering afsloten, dat corona een belangrijke reden – of zelfs de enige reden – was om dit te doen.Sinds premier Rutte op de persconferentie van 11 mei reisversoepelingen aankondigde ziet Independer de belangstelling voor reisverzekeringen snel toenemen. Knopperts: "Sinds de boodschap dat mensen weer mogen reizen naar landen met weinig besmettingen (code geel) zagen wij een verdubbeling van het aantal afgesloten reisverzekeringen, en die aantallen nemen elke dag toe.”

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, vakantieplannen, verzekeringen

||| Blogs |||

14/10/21
Varkens in nood op Lisboa Airport
Claustrofobie. Je vraag er niet om. Dat heb je, of niet. En fijn is het geenszins. Hele kleine liften? Ik neem de trap wel. Al is die 10 verdiepingen hoog. Grote mensenmassa’s? Ik vermijd ze liever. - Marcel Baltus komt terecht in terminal 2 van Lisbon Airport en krijgt veel waardering voor Schiphol.
20/09/21
New opportunities arise
New opportunities arise
20/09/21 · · Roland Kleve | Lees meer
This edition, with many in-depth articles, highlights the past corona period (what hit us?) but also looks ahead and focuses on new opportunities for our ‘new normal’. Here is an assembly of passioned articles written by our lecturers, students and industry partners.
16/07/21
Van duurzaam herstel naar  een duurzame sector
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) meldt (21 mei jl.) “wereldwijd 14 procent minder coronabesmettingen dan vorige week”. Het herstel van de gastvrijheidssector lijkt daarmee met de toenemende vaccinatiegraad ingezet. Maar of er ook daadwerkelijk sprake is van een duurzaam herstel, dat is maar de vraag ...
09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...
07/06/21
Bezint eer ge begint!
Bezint eer ge begint!
07/06/21 · Horeca · Guido Aerts | Lees meer
De laatste dertig jaar gaan we in oktober samen met vrienden een lang weekend naar een super leuk ho...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

28/10/21
Exclusief voor leden
Kan de horeca helpen bij de overstap naar een vegetarisch eetpatroon?
De Nederlandse vleesconsumptie liet in 2020 een historische daling zien van bijna 2 kg per persoon. Dit blijkt uit onderzoek van Wageningen Economic Research in opdracht van Wakker Dier. De daling wordt vooral geweten aan de horecasluiting omwille van de coronapandemie. Volgens ProVeg Nederland tonen de cijfers aan dat de horeca meer kan doen om klanten te helpen vaker voor plantaardig te kiezen. Toerisme is wellicht van invloed op het in standhouden van een eetpatroon met veel vlees.
26/10/21
Zestigplussers in Nederland omarmen de reisrevolutie
Na anderhalf jaar van lockdown en afstand houden zijn ouderen in Nederland vaker gasten gaan ontvangen of gaan reizen om weer in contact te komen met anderen. Dat meldt Airbnb na de recente Internationale Dag van de Ouderen. In september 2021 was ongeveer 15 procent van de hosts op Airbnb wereldwijd 60 jaar of ouder*, en ruim één op de tien hosts in Nederland. Alleen al in Nederland hebben zij het afgelopen jaar gezamenlijk meer dan 25 miljoen euro verdiend.
26/10/21
Lancering internationale campagne congresstad Maastricht
Met de oplevering van het nieuwe congrescentrum lanceren Maastricht Convention Bureau en MECC Maastr...
26/10/21
Textilium Futura organiseert tweede editie Textour in mei 2022
Na de eerste Textour van afgelopen mei volgt in 2022 een tweede editie van donderdag 26 tot en met z...
26/10/21
Marker Wadden wint Dutch Design Award
Het integrale ontwerp van de natuureilanden Marker Wadden heeft de Dutch Design Award (DDA) gewonnen...
26/10/21
Eerste exemplaar rapport ketenvorming vakantieparken uitgereikt
Tijdens de Praktijkdag Vakantieparken, op 12 oktober in Familie resort PUUR Exloo, reikte de rapport...
26/10/21
Grote betrokkenheid vormt recreatiezoneringsplan
Er is de afgelopen maanden veel geïnvesteerd in communicatie met bewoners, gebruikers en ondernemer...
26/10/21
Exclusief voor leden
Luchtvaartmaatschappij ziet nabije toekomst positief en zoekt 6.000 nieuwe medewerkers
Dat er weer volop gevlogen wordt, dat merken ze in Dubai. Luchtaartmaatschappij Emirates gaat meer dan 6.000 medewerkers werven in de komende zes maanden. Daarbij rekent het management op verdere versoepelingen op de coronamaatregelen wereldwijd. Bij de achtergrond over de wervingsactie komt ook naar buiten hoe dit bedrijf opveert uit de crisis en wat het betekent voor Dubai.