Geplaatst op: 10-05-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Vakantieparken en campings moeten alert zijn op schaduwvakanties

Vakantieparken en campings moeten alert zijn op schaduwvakanties
Foto: EuroParcs

Veel Nederlanders hebben het zekere voor het onzekere genomen en een binnenlandse vakantie geboekt. Ze hopen nog op een buitenlandse trip en dus liggen annuleringen op de loer. Daarvoor waarschuwt ABN AMRO in haar nieuwste ‘Stand van de Leisure’. 

Dat het hard gaat met de binnenlandse boekingen blijkt uit data van reserveringssysteem Stratech. Van de vakantiehuisjes is 70% al geboekt. Ook campings hebben al 63% van hun capaciteit vergeven. Een dat tegen gunstige prijzen. Van de vakantiehuisjes stegen de prijzen volgens Parkvakanties en tv-programma Radar met gemiddeld 8% tot 13%. 

Nederlanders willen naar buitenland

Toch moeten vakantieparken met meer annuleringen rekening houden dan andere jaren. Dat komt omdat veel Nederlanders (48% volgens recent onderzoek van Trends & Tourism) plannen hebben voor een buitenlandse vakantie. Als die weer mogelijk zijn, liggen annuleringen op de loer. Uit de Vakantiesentimentmonitor van NBTC blijkt  dat 70% van de potentiële vakantiegangers de bestemming laat afhangen van het verloop van de coronapandemie en de maatregelen. Ook reisorganisatie Corendon verwacht dat tussen de 60% en 70% van de Nederlanders pas een maand van te voren hun vakantie gaat boeken.

Alert zijn op schaduwvakanties

Voor de zekerheid zullen een hoop Nederlanders vast een plek in eigen land boeken, zodat ze in ieder geval ergens terecht kunnen. Nederlandse campings en vakantieparken moeten daarom scherp zijn op versoepelingen van de maatregelen rondom reizen, zodat zij het annuleren van deze ‘schaduwvakanties’ goed kunnen opvangen. Op zich hoeven mogelijke schaduwvakanties geen grote financiële problemen op te leveren. Het merendeel van de vakantieparken en campings heeft namelijk inmiddels de annuleringsvoorwaarden aanscherpt. Aanbetalingen zijn standaard en corona is geen geldige reden meer voor annulering.

Snel schakelen op buitenlandse markt 

Desondanks blijven de inkomsten bij annulering ver achter bij normale verhuur, om nog maar niet te spreken van het uitblijven van extra omzet uit activiteiten op het vakantiepark wanneer gasten massaal wegblijven. Uitbaters van parken en campings doen er daarom goed aan om tijdig in te zetten op het aantrekken van buitenlanders om de huisjes alsnog te verhuren. Veel vakantiegangers van campings en vakantieparken kwamen in het verleden uit de buurlanden en zij smachten net als Nederlanders naar een reis over de eigen landsgrenzen. De kans is aanzienlijk dat zij komende zomer bij versoepelingen weer naar Nederland reizen.

Link: https://www.abnamro.nl/nl/media/stand-van-de-leisure-mei-2021_tcm16-109494.pdf
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakanties, boekingen, corona

||| Blogs |||

07/06/21
Bezint eer ge begint!
Bezint eer ge begint!
07/06/21 · Horeca · Guido Aerts | Lees meer
De laatste dertig jaar gaan we in oktober samen met vrienden een lang weekend naar een super leuk ho...
02/05/21
Pegasus of luchtfietserij?
Pegasus of luchtfietserij?
02/05/21 · Dagrecreatie · Thijs Vossen | Lees meer
Er zal in een ver verleden ongetwijfeld ooit een blog geschreven zijn met de titel: ‘De auto wordt...
30/03/21
Hoe je een imago verkwanselt met een kop koffie
In het stemhokje schoot de gedachte door mijn hoofd. Merkwaardig eigenlijk dat meerdere politieke pa...
18/03/21
Het ontwikkelen van recreatiebedrijven begint met het eind voor ogen
Overheden buitelen over elkaar rondom het thema: vitale verblijfsrecreatie. Terecht, want een sterke verblijfsrecreatie draagt bij aan de leefbaarheid in een stad, dorp of gemeente. Goed dat overheden daar op letten. In onze optiek hebben veel gemeenten echter weinig oog voor het sturen op nieuwe concepten die gebaseerd zijn op toeristisch-recreatieve exploitatie.
18/03/21
Ken jij al een recreatief boetiek park?
In deze blog aandacht voor een nieuwe nichemarkt die we zien in de verblijfsrecreatie en die in de branding naar de gast voor een nieuw onderscheidend merk zou kunnen zorgen. We zien dit als een mooie tegenhanger van veel grootschalige ontwikkelingen in de verblijfsrecreatie.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/06/21
Hoe optimaliseer je de overdracht van het vakantiepark?
Overdracht van vakantieparken is een groot onderwerp in de sector. Expert Klaas van Erp vertel er alles over bij de gratis online bijeenkomst Vakantiepark van de Toekomst 2021. Doe mee op dinsdag 29 juni, de start is om 12.30.
18/06/21
Europa-Park krijgt met culinaire attractie het restaurant van de toekomst
Europa-Park heeft de eerste steen gelegd voor Eatrenalin; een futuristisch gastronomie-concept dat volgend jaar naast het attractiepark zal openen. Dit restaurant maakt gebruik van de nieuwste mediatechnologieën, een innovatief attractie-ritsysteem en verrassende culinaire en creatieve content. De gasten zullen al dinerend een buitengewone reis door fantastische werelden beleven.
18/06/21
Regio wil hulp van Rijk voor overlast waterplanten
Een brede coalitie van regionale overheden rond het IJsselmeer hebben een position paper naar de Tweede Kamer gestuurd waarin zij vragen om hulp van het Rijk voor een structurele oplossing van de waterplantenoverlast in het zuidelijke IJsselmeergebied. De watersport in het gebied heeft bijzonder veel last van overvloedige groei van waterplanten.
18/06/21
Kunstenaar ‘live’ op straat
Zwolle heeft een bijzondere kunstroute met augmented reality gemaakt. In AR(t)TOUR038 vertellen de kunstenaars zelf alles over hun kunstwerk. Zwolle spreekt van een wereldprimeur.
18/06/21
Exclusief voor leden
Vacansoleil actief op Spaanse markt
De Nederlandse campingspecialist Vacansoleil gaat voor het eerst vakanties verkopen aan Spaanse campingliefhebbers. Spanjaarden zijn fanatieke kampeerders en daarom ziet Vacansoleil groeikansen. “Spaanse vakantiegangers gaan graag in eigen land kamperen, maar ze reizen ook naar andere Zuid-Europese landen”, aldus commercieel directeur Jacky Lambert.
18/06/21
Vakantiepark De Twee Bruggen opent een interactief inspiratiepunt
Vakantiepark De Twee Bruggen heeft samen met Achterhoek Toerisme en de medewerking van Winterswijk Marketing achter de receptie van het park een inspiratiepunt ingericht.
17/06/21
Meer vakantieplezier met een persoonlijke digitale reisassistent?
Breda University of Applied Sciences (BUas), Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC), MarketingOost en Zoey zijn onlangs gestart met een onderzoek hoe een persoonlijke digitale reisassistent bijdraagt aan een betere vakantiebeleving.
17/06/21
Zoom in op Noordwijk.
Vandaag start de campagne Uitgezoomd? Zoom in op Noordwijk, gericht op de nationale zakelijke bezoek...