Geplaatst op: 07-05-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Koningsdag heeft positieve invloed op imago Eindhoven

Koningsdag heeft positieve invloed op imago Eindhoven
Beeld: ©Gemeente Eindhoven / Twycer

Eindhoven was dit jaar gaststad voor Koningsdag 2021. Helaas zonder drommen feestvierders maar wel met live televisie en een hoofdrol voor de Koning en zijn gezin. Wat heeft de organisatie van deze dag de stad opgeleverd? Onderzoeksbureau Markteffect uit Eindhoven zocht dat uit. En wat blijkt: Koningsdag 2021 heeft een positief effect op het beeld  (Technologie, Design en Kennis) dat Nederlanders van Eindhoven hebben.

Van de Nederlanders die één of meerdere activiteiten rondom Koningsdag 2021 in Eindhoven hebben gevolgd, heeft 93% naar de NOS uitzending op NPO1 gekeken. Ruim 1 op de 8 (13%) Nederlanders heeft (ook) de livestream via www.koningsdageindhoven.nl gevolgd. Waar de NOS uitzendingen zich voornamelijk focussen op het bezoek van de Koninklijke Familie, geven de livestreams meer kijk op de activiteiten in Eindhoven.

De Nederlanders die één of meerdere activiteiten hebben gevolgd, zijn grotendeels positief hierover. De kijkers geven de uitzendingen gemiddeld een 7,5 als algemeen rapportcijfer. Door 93% wordt een voldoende (6 of hoger) gegeven.

Imago Eindhoven veranderd

Bijna 4 op de 10 kijkers (39%) geven aan dat hun beeld van Eindhoven positief veranderd is na het volgen van de activiteiten rondom Koningsdag 2021 in Eindhoven. Kijkers die de uitzendingen gemiddeld een hoger cijfer toekennen, geven ook vaker aan een positief beeld te hebben van Eindhoven. De identiteitswaarden van de stad, namelijk ‘Technologie’, ‘Kennis’ en ‘Design’, passen volgens vrijwel alle kijkers bij Eindhoven. Wat opvalt is dat met name veel kijkers geen indruk hebben van de identiteitswaarde ‘Design’. Dit uit zich ook in het feit dat 40% van kijkers hebben aangegeven dat hun beeld over de waarden ‘Technologie’ en ‘Kennis’ in de stad is veranderd na het volgen van de activiteiten rondom Koningsdag, terwijl dit bij de waarde ‘Design’ significant lager is (34%).

Het publiek

Vrijwel alle kijkers hebben de activiteiten rondom deze dag vanuit hun eigen huis gevolgd (95%). De overige 5% heeft buiten (in de openbare ruimte) of bij iemand anders thuis gekeken. Van alle kijkers waren het de jongeren die vaker buiten of bij iemand anders thuis keken. De kijkers van 50 jaar en ouder keken vrijwel allemaal vanuit huis. Een relatief grote groep keek alleen (34%) of met zijn of/haar partner (57%). Bij slechts één op de 8 gezelschappen (13%) keken kinderen of kleinkinderen mee. Met een gemiddelde leeftijd van 58 jaar zijn de kijkers relatief oud. Zo is zelfs bijna de helft van de kijkers 65 jaar of ouder. Van de kijkers geeft 1 op de 6 (17%) aan dat zij Eindhoven bezocht zouden hebben als er geen sprake zou zijn van Covid-19. Vergeleken met een landelijke spreiding waren er meer kijkers uit de regio Zuid-Nederland.

Onderzoeksverantwoording

Het onderzoek werd uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect onder een representatieve steekproef van 408 respondenten in de leeftijd van 18 jaar en ouder.

Trefwoorden: evenementen, koningsdag, imago, steden, noord-brabant

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/09/21
Bobbejaanland pakt uit met grootste Halloween ooit: 5 doolhoven, 5 scarezones en 5 nocturnes
Wie komt griezelen in attractiepark Bobbejaanland ontdekt dit najaar nog meer kansen dan ooit tevore...
21/09/21
Je verdient Noordwijk
Inwoners van de gemeente Noordwijk zijn van alle gemeenten in Nederland het meest positief over hun ...
20/09/21
Designers ontwerpen Stad van de toekomst
De huidige inrichting van de openbare ruimte sluit niet aan bij het potentieel en de behoeftes van d...
15/09/21
Nederland weer open maar met coronatoegangsbewijs
Nederland gaat op 25 september verder open maar wel met een coronatoegangsbewijs. De regering ruimt de 1,5 meter in voor het toegangsbewijs en dat vindt niet iedereen positief. Brancheorganisaties reageren negatief op deze versoepelingen.
10/09/21
Muziek luisteren in Limburgse heuvels
Wanderlöss is een team van muzikale beroepsliefhebbers met wortels in Zuid-Limburg. Ze willen hun favoriete muziek brengen naar de velden, de heuvels, de hoeven, de paden en de bossen uit hun jeugd. Wanderlöss vindt voor het eerst plaats op 2 en 3 oktober en de eerste namen zijn bekend gemaakt.
08/09/21
Evenementenorganisator spant toch kort geding aan tegen de Staat
Omdat de onzekerheid en onduidelijkheid door 'Den Haag' echter nog altijd niet zijn weggenomen en 402 Automotive en tal van betrokkenen daardoor ernstig worden geschaad, is besloten tot alsnog een kort geding, op 14 september om 14.00 uur.
06/09/21
Prikkelarm testbezoek in Sea Life krijgt vervolg
Op 2 juni j.l. heeft Sea Life een prikkelarm testevenement gehouden. Wegens de vele aanmeldingen en ...
01/09/21
Randy & Rosie van Attractie- & Vakantiepark Slagharen dragen winnend modeontwerp Design Challenge
Lucas ten Holder wint Design Challenge van Attractie- & Vakantiepark Slagharen. Een wedstrijd vo...