Geplaatst op: 07-05-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Koningsdag heeft positieve invloed op imago Eindhoven

Koningsdag heeft positieve invloed op imago Eindhoven
Beeld: ©Gemeente Eindhoven / Twycer

Eindhoven was dit jaar gaststad voor Koningsdag 2021. Helaas zonder drommen feestvierders maar wel met live televisie en een hoofdrol voor de Koning en zijn gezin. Wat heeft de organisatie van deze dag de stad opgeleverd? Onderzoeksbureau Markteffect uit Eindhoven zocht dat uit. En wat blijkt: Koningsdag 2021 heeft een positief effect op het beeld  (Technologie, Design en Kennis) dat Nederlanders van Eindhoven hebben.

Van de Nederlanders die één of meerdere activiteiten rondom Koningsdag 2021 in Eindhoven hebben gevolgd, heeft 93% naar de NOS uitzending op NPO1 gekeken. Ruim 1 op de 8 (13%) Nederlanders heeft (ook) de livestream via www.koningsdageindhoven.nl gevolgd. Waar de NOS uitzendingen zich voornamelijk focussen op het bezoek van de Koninklijke Familie, geven de livestreams meer kijk op de activiteiten in Eindhoven.

De Nederlanders die één of meerdere activiteiten hebben gevolgd, zijn grotendeels positief hierover. De kijkers geven de uitzendingen gemiddeld een 7,5 als algemeen rapportcijfer. Door 93% wordt een voldoende (6 of hoger) gegeven.

Imago Eindhoven veranderd

Bijna 4 op de 10 kijkers (39%) geven aan dat hun beeld van Eindhoven positief veranderd is na het volgen van de activiteiten rondom Koningsdag 2021 in Eindhoven. Kijkers die de uitzendingen gemiddeld een hoger cijfer toekennen, geven ook vaker aan een positief beeld te hebben van Eindhoven. De identiteitswaarden van de stad, namelijk ‘Technologie’, ‘Kennis’ en ‘Design’, passen volgens vrijwel alle kijkers bij Eindhoven. Wat opvalt is dat met name veel kijkers geen indruk hebben van de identiteitswaarde ‘Design’. Dit uit zich ook in het feit dat 40% van kijkers hebben aangegeven dat hun beeld over de waarden ‘Technologie’ en ‘Kennis’ in de stad is veranderd na het volgen van de activiteiten rondom Koningsdag, terwijl dit bij de waarde ‘Design’ significant lager is (34%).

Het publiek

Vrijwel alle kijkers hebben de activiteiten rondom deze dag vanuit hun eigen huis gevolgd (95%). De overige 5% heeft buiten (in de openbare ruimte) of bij iemand anders thuis gekeken. Van alle kijkers waren het de jongeren die vaker buiten of bij iemand anders thuis keken. De kijkers van 50 jaar en ouder keken vrijwel allemaal vanuit huis. Een relatief grote groep keek alleen (34%) of met zijn of/haar partner (57%). Bij slechts één op de 8 gezelschappen (13%) keken kinderen of kleinkinderen mee. Met een gemiddelde leeftijd van 58 jaar zijn de kijkers relatief oud. Zo is zelfs bijna de helft van de kijkers 65 jaar of ouder. Van de kijkers geeft 1 op de 6 (17%) aan dat zij Eindhoven bezocht zouden hebben als er geen sprake zou zijn van Covid-19. Vergeleken met een landelijke spreiding waren er meer kijkers uit de regio Zuid-Nederland.

Onderzoeksverantwoording

Het onderzoek werd uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect onder een representatieve steekproef van 408 respondenten in de leeftijd van 18 jaar en ouder.

Trefwoorden: evenementen, koningsdag, imago, steden, noord-brabant

CELTH
 





||| Nieuws |||

25/03/24
Exclusief voor leden
Meer fun en groen in speeltuin Spoorwegmuseum
Het Spoorwegmuseum in Utrecht is druk bezig met de herinrichting van het buitenterrein. De inrichting van de speeltuin, het traject van de kindertrein en de plek van de distributie-ingang worden aangepast.
22/03/24
Exclusief voor leden
Eerste Changing Places Toilet in Beekse Bergen
In Beekse Bergen wordt op woensdag 27 maart het eerste Changing Places Toilet – een liggende toiletvoorziening voor kinderen en volwassenen met een ernstige beperking – geopend. Het dierenpark heeft hiermee – in samenwerking met Stichting het Gehandicapte Kind en Joint Projects - een Nederlandse primeur: er is verder nog nergens in het land is een dergelijke verzorgingsplek aanwezig die voldoet aan de internationale standaard.
15/03/24
Exclusief voor leden
Alle aandelen Alpenpark Neuss over naar SnowWorld
Vandaag meldt SnowWorld dat het de resterende aandelen van Alpenpark Neuss (nabij Düsseldorf, Duitsland) heeft overgenomen.
15/03/24
ZooParc Overloon bouwt verblijf voor nieuwe diersoort: nevelpanters
Eind maart start de bouw van het nieuwe verblijf in ZooParc Overloon voor de komst van nevelpanters. Het park wil bijdragen aan het opbouwen van een reservepopulatie van deze kwetsbare diersoort.
12/03/24
Exclusief voor leden
MKB-Nederland wil af van verhoging minimumloon
Zet een streep door de voorgenomen extra verhoging van het wettelijk minimumloon per 1 juli aanstaande. Die oproep doen VNO-NCW en MKB-Nederland in een brief aan de Tweede Kamer, die donderdag over dit onderwerp debatteert.
11/03/24
Keukenhof opent 21 maart voor alle bezoekers met een Symphony of Colours
Met inzet van generaties bevlogen mensen is Keukenhof in 75 jaar uitgegroeid tot een internationaal fenomeen. Wereldwijd een begrip en belangrijk voor de sierteeltsector en de reisindustrie. De Engelse landschapsstijl, ontworpen door vader en zoon Zocher, vormt nog altijd de basis van het park.
06/03/24
Exclusief voor leden
LEGOLAND Billund ontvangt certificaat Green Attraction
Na een aantal jaren doelgerichte acties en voortdurend sparren met het secretariaat van het Deense initiatief Green Attraction, is attractiepark LEGOLAND Billund nu gecertificeerd met de Green Attraction.
05/03/24
Exclusief voor leden
Transitie op het bord naar vegetarisch
De Nederlander verandert in zijn eetgewoonten. Je zal steeds meer vegetariërs en vooral flexitariërs tegenkomen. Iet s om mee rekening te houden in de horeca van hotels, attracties en andere leisure omgevingen. 25% van alle hoofdmaaltijden is vegetarisch meldt CBS na onderzoek in samenwerking met RIVM en Voedingscentrum.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...