Geplaatst op: 07-05-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Koningsdag heeft positieve invloed op imago Eindhoven

Koningsdag heeft positieve invloed op imago Eindhoven
Beeld: ©Gemeente Eindhoven / Twycer

Eindhoven was dit jaar gaststad voor Koningsdag 2021. Helaas zonder drommen feestvierders maar wel met live televisie en een hoofdrol voor de Koning en zijn gezin. Wat heeft de organisatie van deze dag de stad opgeleverd? Onderzoeksbureau Markteffect uit Eindhoven zocht dat uit. En wat blijkt: Koningsdag 2021 heeft een positief effect op het beeld  (Technologie, Design en Kennis) dat Nederlanders van Eindhoven hebben.

Van de Nederlanders die één of meerdere activiteiten rondom Koningsdag 2021 in Eindhoven hebben gevolgd, heeft 93% naar de NOS uitzending op NPO1 gekeken. Ruim 1 op de 8 (13%) Nederlanders heeft (ook) de livestream via www.koningsdageindhoven.nl gevolgd. Waar de NOS uitzendingen zich voornamelijk focussen op het bezoek van de Koninklijke Familie, geven de livestreams meer kijk op de activiteiten in Eindhoven.

De Nederlanders die één of meerdere activiteiten hebben gevolgd, zijn grotendeels positief hierover. De kijkers geven de uitzendingen gemiddeld een 7,5 als algemeen rapportcijfer. Door 93% wordt een voldoende (6 of hoger) gegeven.

Imago Eindhoven veranderd

Bijna 4 op de 10 kijkers (39%) geven aan dat hun beeld van Eindhoven positief veranderd is na het volgen van de activiteiten rondom Koningsdag 2021 in Eindhoven. Kijkers die de uitzendingen gemiddeld een hoger cijfer toekennen, geven ook vaker aan een positief beeld te hebben van Eindhoven. De identiteitswaarden van de stad, namelijk ‘Technologie’, ‘Kennis’ en ‘Design’, passen volgens vrijwel alle kijkers bij Eindhoven. Wat opvalt is dat met name veel kijkers geen indruk hebben van de identiteitswaarde ‘Design’. Dit uit zich ook in het feit dat 40% van kijkers hebben aangegeven dat hun beeld over de waarden ‘Technologie’ en ‘Kennis’ in de stad is veranderd na het volgen van de activiteiten rondom Koningsdag, terwijl dit bij de waarde ‘Design’ significant lager is (34%).

Het publiek

Vrijwel alle kijkers hebben de activiteiten rondom deze dag vanuit hun eigen huis gevolgd (95%). De overige 5% heeft buiten (in de openbare ruimte) of bij iemand anders thuis gekeken. Van alle kijkers waren het de jongeren die vaker buiten of bij iemand anders thuis keken. De kijkers van 50 jaar en ouder keken vrijwel allemaal vanuit huis. Een relatief grote groep keek alleen (34%) of met zijn of/haar partner (57%). Bij slechts één op de 8 gezelschappen (13%) keken kinderen of kleinkinderen mee. Met een gemiddelde leeftijd van 58 jaar zijn de kijkers relatief oud. Zo is zelfs bijna de helft van de kijkers 65 jaar of ouder. Van de kijkers geeft 1 op de 6 (17%) aan dat zij Eindhoven bezocht zouden hebben als er geen sprake zou zijn van Covid-19. Vergeleken met een landelijke spreiding waren er meer kijkers uit de regio Zuid-Nederland.

Onderzoeksverantwoording

Het onderzoek werd uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect onder een representatieve steekproef van 408 respondenten in de leeftijd van 18 jaar en ouder.

Trefwoorden: evenementen, koningsdag, imago, steden, noord-brabant

CELTH
 





||| Nieuws |||

11/03/24
Exclusief voor leden
Watersporters nieuwsgierig naar ombouw elektrische of hybride motoren
Van 6 tot en met 10 maart stond het WTC Expo in Leeuwarden in het teken van de watersport tijdens Boot Holland 2024. Duizenden watersportliefhebbers kwamen naar Leeuwarden om de nieuwste trends en ontwikkelingen te ontdekken. Onder meer waren veel bezoekers nieuwsgierig naar elektrische en hybride motoren voor de boot.
28/02/24
Exclusief voor leden
Ecosysteem rond varend erfgoed onder druk
De toekomst van het Nederlands varend erfgoed staat onder druk. Dat komt omdat traditionele verdienmodellen niet meer volstaan omdat eisen van consumenten veranderen. Als de vloot in de toekomst verder krimpt, kan het hele ecosysteem van maritiem erfgoed kritische massa verliezen en verloren gaan.
18/01/24
Exclusief voor leden
Zeeland stelt Fonds Vrijetijdseconomie verder open
Het Zeeuwse investeringsfonds dat eerder alleen open stond voor bedrijven in de verblijfsrecreatie komt ook beschikbaar voor mkb-bedrijven in de dag- en waterrecreatie. De naam van het fonds is ook veranderd naar Fonds Vrijetijdseconomie Zeeland.
22/12/23
82% aangesloten waterrecreanten enigszins actief met duurzaamheid
Dit jaar heeft Waterrecreatie Nederland, net als in 2022, een enquête over duurzame waterrecreatie gehouden onder waterrecreanten en watersporters. De enquête is door 858 actieve watersporters ingevuld.
13/12/23
Impact maken met Bureau Ruimte voor Vrije Tijd
Door de toenemende vraag naar beleidsvisies en onderzoeken over recreatie en toerisme is Bureau Ruimte voor Vrije Tijd op zoek naar een projectleider vrijetijdseconomie.
02/11/23
Exclusief voor leden
De Stand van de Leisure
Vandaag heeft ABN AMRO haar november-editie van de Stand van de Leisure gepubliceerd. In deze editie bijzondere aandacht voor het personeelstekort dat om creatieve oplossingen vraagt
30/10/23
Waterrecreatie Nederland peilt duurzame waterrecreatie
Duurzame waterrecreatie wordt een steeds relevanter thema. Daarom zet Waterrecreatie Nederland een ...
23/10/23
AI: Riding the way of change
Wat betekent de stormachtige opkomst van Artificial Intelligence (AI) voor toerisme en leisure? Die vraag stond centraal op het eerste congres ‘Discover your Future’ van de Breda University of Applied Sciences.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...