Geplaatst op: 07-05-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Koningsdag heeft positieve invloed op imago Eindhoven

Koningsdag heeft positieve invloed op imago Eindhoven
Beeld: ©Gemeente Eindhoven / Twycer

Eindhoven was dit jaar gaststad voor Koningsdag 2021. Helaas zonder drommen feestvierders maar wel met live televisie en een hoofdrol voor de Koning en zijn gezin. Wat heeft de organisatie van deze dag de stad opgeleverd? Onderzoeksbureau Markteffect uit Eindhoven zocht dat uit. En wat blijkt: Koningsdag 2021 heeft een positief effect op het beeld  (Technologie, Design en Kennis) dat Nederlanders van Eindhoven hebben.

Van de Nederlanders die één of meerdere activiteiten rondom Koningsdag 2021 in Eindhoven hebben gevolgd, heeft 93% naar de NOS uitzending op NPO1 gekeken. Ruim 1 op de 8 (13%) Nederlanders heeft (ook) de livestream via www.koningsdageindhoven.nl gevolgd. Waar de NOS uitzendingen zich voornamelijk focussen op het bezoek van de Koninklijke Familie, geven de livestreams meer kijk op de activiteiten in Eindhoven.

De Nederlanders die één of meerdere activiteiten hebben gevolgd, zijn grotendeels positief hierover. De kijkers geven de uitzendingen gemiddeld een 7,5 als algemeen rapportcijfer. Door 93% wordt een voldoende (6 of hoger) gegeven.

Imago Eindhoven veranderd

Bijna 4 op de 10 kijkers (39%) geven aan dat hun beeld van Eindhoven positief veranderd is na het volgen van de activiteiten rondom Koningsdag 2021 in Eindhoven. Kijkers die de uitzendingen gemiddeld een hoger cijfer toekennen, geven ook vaker aan een positief beeld te hebben van Eindhoven. De identiteitswaarden van de stad, namelijk ‘Technologie’, ‘Kennis’ en ‘Design’, passen volgens vrijwel alle kijkers bij Eindhoven. Wat opvalt is dat met name veel kijkers geen indruk hebben van de identiteitswaarde ‘Design’. Dit uit zich ook in het feit dat 40% van kijkers hebben aangegeven dat hun beeld over de waarden ‘Technologie’ en ‘Kennis’ in de stad is veranderd na het volgen van de activiteiten rondom Koningsdag, terwijl dit bij de waarde ‘Design’ significant lager is (34%).

Het publiek

Vrijwel alle kijkers hebben de activiteiten rondom deze dag vanuit hun eigen huis gevolgd (95%). De overige 5% heeft buiten (in de openbare ruimte) of bij iemand anders thuis gekeken. Van alle kijkers waren het de jongeren die vaker buiten of bij iemand anders thuis keken. De kijkers van 50 jaar en ouder keken vrijwel allemaal vanuit huis. Een relatief grote groep keek alleen (34%) of met zijn of/haar partner (57%). Bij slechts één op de 8 gezelschappen (13%) keken kinderen of kleinkinderen mee. Met een gemiddelde leeftijd van 58 jaar zijn de kijkers relatief oud. Zo is zelfs bijna de helft van de kijkers 65 jaar of ouder. Van de kijkers geeft 1 op de 6 (17%) aan dat zij Eindhoven bezocht zouden hebben als er geen sprake zou zijn van Covid-19. Vergeleken met een landelijke spreiding waren er meer kijkers uit de regio Zuid-Nederland.

Onderzoeksverantwoording

Het onderzoek werd uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect onder een representatieve steekproef van 408 respondenten in de leeftijd van 18 jaar en ouder.

Trefwoorden: evenementen, koningsdag, imago, steden, noord-brabant

CELTH
 






||| Nieuws |||

11/04/24
Exclusief voor leden
Van Gogh Nationaal Park gaat Brabant Behagen
De gemeenten Oirschot, Rucphen, Best en Tilburg zijn als eerste verkozen om mee te doen aan Brabant Behaagt, een nieuw landschapsproject van Van Gogh Nationaal Park. et Brabantse platteland moet hierdoor natuurlijker en beter beleefbaar worden. Ook moet het landschap voor boeren verdienvermogen opleveren. Zo gaan natuur, recreatie en economie hand in hand.
05/04/24
Ambitie Utrechts Landschap 10.000 bomen planten
Om de natuur te versterken wil natuur- en beheerorganisatie Utrechts Landschap komend jaar ruim tien...
05/04/24
Exclusief voor leden
Uitkijk- en radartoren Hedwigepolder
De veelbesproken Hedwigepolder in Zeeland krijgt een uitkijktoren. Uniek is de combinatie met een radarpost van Rijkswaterstaat. De provincie Zeeland en Rijkswaterstaat hebben daartoe een samenwerkingsovereenkomst getekend.
29/03/24
Geopark Schelde Delta erkend als UNESCO Geopark
Het gebied van de Schelde en de Scheldemonding is geologisch, cultuurhistorisch en landschappelijk uniek. Zo uniek zelfs, dat de regio zich voortaan een UNESCO Global Geopark mag noemen.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
22/03/24
Geld voor drie recreatievie projecten op de Veluwe
Drie recreatieve projecten krijgen geld uit de Regiodeal Veluwe 2020. De 3 projecten gaan vooral over het verbeteren van de balans tussen recreatie en natuur.
20/03/24
Exclusief voor leden
Geen ruimte voor uitstel Natuurherstelwet
De Europese Natuurherstelwet leek er te komen en daarmee waren veel natuurbeheerders en recreatiegebieden blij. Nu wil Hongarije tegenstemmen. MVO Nederland reageert daarop. "Voor uitstel of afstel is geen ruimte."
20/03/24
Regeneratieve vakantie-ervaringen in Denemarken
In Denemarken kunnen toeristen meewerken aan natuurbehoud. Visit Denmark start met vier proefreizen en ze zoeken daarvoor Nederlandse en Duitse toeristen. Ze noemen het regeneratieve vakantie-ervaringen.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.