Geplaatst op: 03-05-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Weinig animo voor Testen voor Toegang

Weinig animo voor Testen voor Toegang
Afbeelding van Frauke Riether via Pixabay

De experimenten rond Testen voor Toegang zijn afgerond. In april werden ruim 450 locaties in de vrijetijdssector opengesteld. Er was op 230.000 bezoekers gerekend, het werden er uiteindelijk 140.000. De reacties uit de branche waren wisselend. Ook de testbereidheid bleek tegen te vallen. Er werden 300 besmette mensen opgespoord. 

Voor Testen voor Toegang hebben zich 140.000 mensen laten testen. Van hen waren 300 mensen (0,2%) besmet en zij konden niet naar het voorgenomen uitje. 

Sterk wisselende belangstelling

Niet alle aangekondigde testen gingen door en voor veel musea en monumenten was de belangstelling minimaal. Mensen vinden het testen niet opwegen tegen de voordelen van het bezoek. Zo verkocht het Nederlands Openluchtmuseum op een openstellingsdag maar 500 van 2.500 beschikbare kaartjes en wilden maar 17 mensen zich voor de twee openstellingsdagen van de Grote Kerk in Breda laten testen. Ook bij de attractieparken was het beeld wisselend. Zo verkocht Avonturenpark Hellendoorn niet alle kaarten en ging het testevenement bij de Efteling vanwege de lage belangstelling helemaal niet door. Aan de andere kant was de animo voor de Keukenhof, Holland Casino en diverse concerten weer overweldigend. 

Minder dan de helft van de museumkaartjes verkocht

De musea hebben de cijfers al op een rijtje. Tijdens de pilot met sneltesten is van de 37.000 kaarten bijna de helft geboekt, namelijk 16.000 stuks. Dat meldt de Museumvereniging, die de pilot in opdracht van het ministerie van OCW realiseerde. Ook musea en de Museumvereniging zelf vinden dat musea veilig open kunnen met het coronaprotocol: er zijn geen besmettingen in musea gemeld. De Museumvereniging pleit daarom voor heropening van de musea zónder verplichte sneltest. Musea hebben vorig jaar, toen ze nog open waren, bewezen dat veilig bezoek zeer goed mogelijk is. 

Testen voor Toegang geen oplossing voor veel aanbieders

Over het algemeen blijkt dat voor bijzondere, eenmalige evenementen mensen bereid zijn zich te laten testen. Voor uitstapjes die een andere keer ook kunnen, is er weinig animo. Veel aanbieders zien daarom meer in goede protocollen en een verminderde capaciteit dan testen voor toegang. Ook bezoekers staan niet te trappelen. Zo bleek uit een onderzoek van Ouwehands Dierenpark dat maar 20% van de bezoekers zich wil laten testen voor een dagje dierentuin. 

Kabinet werkt nog aan wettelijke basis

Om Testen voor Toegang breder uit te rollen moet er een wettelijke grondslag komen. Die tijdelijke wet moet nog door beide Kamers worden behandeld. Met de wet krijgt de inzet van testbewijzen als voorwaarde van toegang een wettelijke basis.

Trefwoorden: attractieparken, cultuur, musea, monumenten, concerten, crisis, corona, testen voor toegang

||| Blogs |||

08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
09/03/20
Pleasure for all!; overprikkelde dagattracties in Nederland …?
Goed nieuws voor 20 procent van de wereldbevolking die overprikkeld is: ‘Six Flags’ 26 theme par...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

28/11/22
Avonturenboerderij Molenwaard werkt samen met Keukenhof
In Keukenhof zijn de tuinmannen druk aan het planten voor seizoen 2023: 5 van de 7 miljoen bloembollen zijn inmiddels geplant. Fien & Teun hielpen samen met een aantal kinderen de tuinmannen een handje. In het voorjaar keert het duo van Avonturenboerderij Molenwaard terug naar Keukenhof tijdens de meivakantie.
24/11/22
Allereerste winteropening Walibi
Voor het eerst in zijn geschiedenis is er een winteropening van attractiepark Walibi. Deze kerstvakantie vindt Bright Nights; Rides & Lights, hét nieuwe winterevenement van Walibi Holland plaats.
15/11/22
Exclusief voor leden
Nederland volgend jaar in recessie, omzet vrijetijdssector -1%
ABN AMRO verwacht dat Nederland volgend jaar in een lichte recessie terecht komt. Dat heeft ook gevolgen voor de leisure die in totaliteit met 1% zal krimpen. En dat na een jaar waar ondernemers hun omzet flink zagen stijgen door een forse inhaalvraag. Maar ook een jaar waar de kosten flink toenamen. Daarnaast krijgen ondernemers ook te maken met een veranderend bestedingsgedrag van consumenten die vanwege fors stijgende prijzen hun koopkracht zien afnemen. Dat schrijven leisure-experts van ABN AMRO in hun nieuwste Sectorprognose Leisure die daarin per deelsector hun omzetverwachting uitspreken.
11/11/22
Exclusief voor leden
Over 10 jaar levert Efteling meer energie op dan het verbruikt
De Efteling wil klimaatneutraal zijn in 2030 en streeft ernaar om klimaatpositief te zijn in 2032. Onlangs plaatste het attractiepark een carportsysteem met 12.000 zonnepanelen op het parkeerterrein.
09/11/22
Exclusief voor leden
Ontluisterend: Dagattracties zagen bezoek halveren in 2021
Het jaar 2021 was evenals 2020 een heel lastig jaar voor de Nederlandse dagattracties. De bezoekersaantallen bleven op een laag niveau door veel beperkende maatregelen vanwege de pandemie. Vooral indoorlocaties hadden het erg lastig. De 30 grootste Nederlandse dagattracties hebben in 2021 tezamen 15,4 miljoen bezoekers getrokken. Dat waren er 53% minder dan in 2019.
07/11/22
Slagharen sluit Wild West Adventure
Attractie- en Avonturenpark Slagharen heeft de darkride Wild West Adventure na 22 jaar gesloten. De attractie krijgt een complete metamorfose. De western-attractie heeft 22 jaar gedraaid maar voldoet qua thematisering en beleving niet meer aan de eisen van de consument.
04/11/22
Pakken zich donkere wolken samen boven de sector?
Na een prima zomer voor veel vrijetijdssectoren pakken donkere wolken zich samen boven de sector. Dat schrijven de experts van ABN Amro in een nieuwe ‘Stand van de leisure’. Ze zien een laag consumentenvertrouwen, naar boven bijgestelde ramingen voor de inflatie, toenemende faillisementen en zorgen over stijgende kosten. Wat betekent dat voor de toekomst?
01/11/22
Exclusief voor leden
Attractiepark Phantasialand verlaagt ticketprijs voor winterperiode
In een tijd, waarin alles steeds duurder wordt, biedt Phantasialand vanaf 30 oktober 2022 nogmaals voordelige tickets voor de periode Wintertraum aan.