Geplaatst op: 03-05-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Weinig animo voor Testen voor Toegang

Weinig animo voor Testen voor Toegang
Afbeelding van Frauke Riether via Pixabay

De experimenten rond Testen voor Toegang zijn afgerond. In april werden ruim 450 locaties in de vrijetijdssector opengesteld. Er was op 230.000 bezoekers gerekend, het werden er uiteindelijk 140.000. De reacties uit de branche waren wisselend. Ook de testbereidheid bleek tegen te vallen. Er werden 300 besmette mensen opgespoord. 

Voor Testen voor Toegang hebben zich 140.000 mensen laten testen. Van hen waren 300 mensen (0,2%) besmet en zij konden niet naar het voorgenomen uitje. 

Sterk wisselende belangstelling

Niet alle aangekondigde testen gingen door en voor veel musea en monumenten was de belangstelling minimaal. Mensen vinden het testen niet opwegen tegen de voordelen van het bezoek. Zo verkocht het Nederlands Openluchtmuseum op een openstellingsdag maar 500 van 2.500 beschikbare kaartjes en wilden maar 17 mensen zich voor de twee openstellingsdagen van de Grote Kerk in Breda laten testen. Ook bij de attractieparken was het beeld wisselend. Zo verkocht Avonturenpark Hellendoorn niet alle kaarten en ging het testevenement bij de Efteling vanwege de lage belangstelling helemaal niet door. Aan de andere kant was de animo voor de Keukenhof, Holland Casino en diverse concerten weer overweldigend. 

Minder dan de helft van de museumkaartjes verkocht

De musea hebben de cijfers al op een rijtje. Tijdens de pilot met sneltesten is van de 37.000 kaarten bijna de helft geboekt, namelijk 16.000 stuks. Dat meldt de Museumvereniging, die de pilot in opdracht van het ministerie van OCW realiseerde. Ook musea en de Museumvereniging zelf vinden dat musea veilig open kunnen met het coronaprotocol: er zijn geen besmettingen in musea gemeld. De Museumvereniging pleit daarom voor heropening van de musea zónder verplichte sneltest. Musea hebben vorig jaar, toen ze nog open waren, bewezen dat veilig bezoek zeer goed mogelijk is. 

Testen voor Toegang geen oplossing voor veel aanbieders

Over het algemeen blijkt dat voor bijzondere, eenmalige evenementen mensen bereid zijn zich te laten testen. Voor uitstapjes die een andere keer ook kunnen, is er weinig animo. Veel aanbieders zien daarom meer in goede protocollen en een verminderde capaciteit dan testen voor toegang. Ook bezoekers staan niet te trappelen. Zo bleek uit een onderzoek van Ouwehands Dierenpark dat maar 20% van de bezoekers zich wil laten testen voor een dagje dierentuin. 

Kabinet werkt nog aan wettelijke basis

Om Testen voor Toegang breder uit te rollen moet er een wettelijke grondslag komen. Die tijdelijke wet moet nog door beide Kamers worden behandeld. Met de wet krijgt de inzet van testbewijzen als voorwaarde van toegang een wettelijke basis.

Trefwoorden: attractieparken, cultuur, musea, monumenten, concerten, crisis, corona, testen voor toegang

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
09/03/20
Pleasure for all!; overprikkelde dagattracties in Nederland …?
Goed nieuws voor 20 procent van de wereldbevolking die overprikkeld is: ‘Six Flags’ 26 theme par...
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

07/05/21
Kamer steunt testen voor toegang
De Tweede Kamer heeft gisteren gedebatteerd over de regeling om mensen via testen toegang te geven tot diverse recreatieve activiteiten. In principe is de wet drie maanden geldig. Vanmorgen stond in diverse dagbladen een paginagrote advertentie van Libémadirecteur Dirk Lips die de regering opriep dierentuinen te openen juist zonder testen voor toegang. V
03/05/21
Weinig animo voor Testen voor Toegang
De experimenten rond Testen voor Toegang zijn afgerond. In april werden ruim 450 locaties in de vrijetijdssector opengesteld. Er was op 230.000 bezoekers gerekend, het werden er uiteindelijk 140.000. De reacties uit de branche waren wisselend.
03/05/21
Dagrecreatiesector moet nog wachten op openstelling
De voorgenomen versoepelingen van 11 mei gaan vooralsnog niet door. Dat betekent dat doorstroomlocaties buiten niet open kunnen.
30/04/21
Studenten BUas innoveren de sector
BUas-studenten Jet Weijn, Nicole Looise, Isra Kooijman, Loes Jongenotter en Iris Abrahamse zijn uitgeroepen tot ‘Best Talents of 2021’. Zij hebben voor Attractiepark Slagharen de communicatie rond coronamaatregelen gethematiseerd.
26/04/21
Slechtste jaar ooit voor de Efteling
Vorig jaar was voor attractiepark de Efteling het slechtste jaar ooit. Dat stelt algemeen directeur Fons Jurgens naar aanleiding van de jaarcijfers over 2020. Door verplichte sluitingen, capaciteitsbeperkingen en hogere kosten vanwege corona liep de omzet fors terug en dook het park in de rode cijfers. Toch is het park niet in gevaar en spreekt Jurgens van een solide financiële basis.
22/04/21
Te weinig belangstelling voor pilot bij Efteling, wel veel aanmeldingen testvakantie
De testopening van attractiepark de Efteling op zaterdag 24 april gaat niet door. Er hebben zich te weinig mensen aangemeld voor de proef. Met andere fieldlabs in de vrijetijdssector gaat het een stuk beter. De tweede testvakantie is met 68.000 aanmeldingen zwaar overtekend. Het aantal mensen dat zich voor een uitstapje liet testen en positief was, bleek heel erg laag te zijn
20/04/21
Baltus Communications organiseert online persdag voor dagattracties
Het toeristisch PR-bureau Baltus Communications organiseert op 20 mei een thematische persdag speciaal voor binnen- en buitenlandse attractieparken en overige dagattracties, waaronder dierentuinen en musea. Op deze dag kunnen de deelnemende attracties zich promoten aan Nederlandse media en bloggers.
19/04/21
Dolfinarium verkoopt 12 dieren om rest meer ruimte te geven
Het Dolfinarium in Harderwijk gaat een aantal dieren verkopen om de resterende dieren meer ruimte te geven. Na jaren van reorganisaties en een financiële injectie van het moederbedrijf Aspro schreef het bedrijf weer zwarte cijfers maar dook door corona weer in de min. In de nieuwe strategie van het Dolfinarium spelen de dieren niet meer uitsluitend de hoofdrol.