Geplaatst op: 30-04-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Studenten BUas innoveren de sector

Studenten BUas innoveren de sector

BUas-studenten Jet Weijn, Nicole Looise, Isra Kooijman, Loes Jongenotter en Iris Abrahamse zijn uitgeroepen tot ‘Best Talents of 2021’. Zij hebben voor Attractiepark Slagharen de communicatie rond coronamaatregelen gethematiseerd. Aan de challenge deden 65 tweedejaars studenten mee van de track Recreation & Hospitality, onderdeel van de Academie voor Toerisme van Breda University of Applied Sciences.

Tijdens een intensief online event werd gewerkt aan opdrachten met betrekking tot innovatie in de sector. Opdrachtgevers waren attractie- en vakantiepark Slagharen, dagrecreatiebedrijf Hof van Eckberge en vakantiepark Marveld Recreatie. 

Beleving in coronamaatregelen brengen

De winnaars ontwierpen voor Attractiepark Slagharen een betere gastreis gedurende de corona-maatregelen. De studenten hebben de communicatie rondom de coronamaatregelen in Slagharen gethematiseerd. Zo zijn de palen met ontsmettingsmiddel cactussen geworden en door middel van live entertainment, in de vorm van een cowboy met twee pony’s, wordt de 1,5 meter afstand uitgelegd. Het concept werd door de jury met name gewaardeerd vanwege "het realistische, creatieve en zeer passende karakter voor een uitdagend probleem”.

Arrangement met Freek Vonk

De tweede plaats was voor de groep van Marveld Recreatie die een uniek arrangement rondom natuurbeleving ontwikkelde waarbij Freek Vonk met de kinderen op zoek gaat naar typische dieren en planten in de Achterhoek, terwijl de ouders van een culinaire proeverij met wijn genieten. Op de derde plaats eindigde de groep die een nieuw product ontwikkelde voor Hof van Eckberge: een strand (bad) met vernieuwende horeca en diverse vormen van waterfietsen.

Online event vol uitdaging en inspiratie

Het online event zat vol uitdaging en inspiratie voor de studenten Toerisme. Deze challenge verving de jaarlijkse studiereis die door corona niet kon plaats vinden. Goof Lukken, één van de betrokken docenten zegt hierover: "We hebben gezien dat dit een goed initiatief is en willen er in de toekomst, naast de studiereis, een vast onderdeel van maken”. Er waren twee sprekers die voor de eerste inspiratie zorgden bij de start: Geert Dijks, directeur van HISWA-RECRON en Bas Thuis van EasyBe. Beiden benadrukten het belang van innovatie in de sector. Aansluitend werden de studenten gebriefd door hun opdrachtgevers, waarna zij in kleine teams aan de slag gingen. Ook was er een inspiratieforum met de directeuren van Vakantie- en Attractiepark Slagharen, Wildlands Adventure Zoo Emmen en Marveld Recreatie. Studenten konden vragen stellen en in discussie gaan met de verschillende directies. Besproken thema’s waren; de coronacrisis, de toekomst van de branche en de rol voor jong talent binnen de bedrijven. Bovendien speelden zij een online expeditie, een soort escaperoom, voor het goede doel Habitat for Humanity. Een charitatieve instelling die vindt dat iedereen recht heeft op een goed dak boven zijn hoofd.

Finale

Afgelopen vrijdag was de finale. Per groep zijn korte videoclips gemaakt met de innovatieve ideeën van de studenten voor iedere opdrachtgever. Uit de twaalf groepen kwamen drie finalisten. De jury, bestaande uit ondernemers en docenten, besloot uiteindelijk dat de groep van Attractiepark Slagharen het beste idee had. De studenten Jet Weijn, Nicole Looise, Isra Kooijman, Loes Jongenotter en Iris Abrahamse mogen zich het komende jaar de Recreation & Hospitality Talents of 2021 noemen.

Trefwoorden: attractieparken, verblijfsrecreatie, innovatie

||| Blogs |||

08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
09/03/20
Pleasure for all!; overprikkelde dagattracties in Nederland …?
Goed nieuws voor 20 procent van de wereldbevolking die overprikkeld is: ‘Six Flags’ 26 theme par...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

24/11/22
Allereerste winteropening Walibi
Voor het eerst in zijn geschiedenis is er een winteropening van attractiepark Walibi. Deze kerstvakantie vindt Bright Nights; Rides & Lights, hét nieuwe winterevenement van Walibi Holland plaats.
15/11/22
Exclusief voor leden
Nederland volgend jaar in recessie, omzet vrijetijdssector -1%
ABN AMRO verwacht dat Nederland volgend jaar in een lichte recessie terecht komt. Dat heeft ook gevolgen voor de leisure die in totaliteit met 1% zal krimpen. En dat na een jaar waar ondernemers hun omzet flink zagen stijgen door een forse inhaalvraag. Maar ook een jaar waar de kosten flink toenamen. Daarnaast krijgen ondernemers ook te maken met een veranderend bestedingsgedrag van consumenten die vanwege fors stijgende prijzen hun koopkracht zien afnemen. Dat schrijven leisure-experts van ABN AMRO in hun nieuwste Sectorprognose Leisure die daarin per deelsector hun omzetverwachting uitspreken.
11/11/22
Exclusief voor leden
Over 10 jaar levert Efteling meer energie op dan het verbruikt
De Efteling wil klimaatneutraal zijn in 2030 en streeft ernaar om klimaatpositief te zijn in 2032. Onlangs plaatste het attractiepark een carportsysteem met 12.000 zonnepanelen op het parkeerterrein.
09/11/22
Exclusief voor leden
Ontluisterend: Dagattracties zagen bezoek halveren in 2021
Het jaar 2021 was evenals 2020 een heel lastig jaar voor de Nederlandse dagattracties. De bezoekersaantallen bleven op een laag niveau door veel beperkende maatregelen vanwege de pandemie. Vooral indoorlocaties hadden het erg lastig. De 30 grootste Nederlandse dagattracties hebben in 2021 tezamen 15,4 miljoen bezoekers getrokken. Dat waren er 53% minder dan in 2019.
07/11/22
Slagharen sluit Wild West Adventure
Attractie- en Avonturenpark Slagharen heeft de darkride Wild West Adventure na 22 jaar gesloten. De attractie krijgt een complete metamorfose. De western-attractie heeft 22 jaar gedraaid maar voldoet qua thematisering en beleving niet meer aan de eisen van de consument.
04/11/22
Pakken zich donkere wolken samen boven de sector?
Na een prima zomer voor veel vrijetijdssectoren pakken donkere wolken zich samen boven de sector. Dat schrijven de experts van ABN Amro in een nieuwe ‘Stand van de leisure’. Ze zien een laag consumentenvertrouwen, naar boven bijgestelde ramingen voor de inflatie, toenemende faillisementen en zorgen over stijgende kosten. Wat betekent dat voor de toekomst?
01/11/22
Exclusief voor leden
Attractiepark Phantasialand verlaagt ticketprijs voor winterperiode
In een tijd, waarin alles steeds duurder wordt, biedt Phantasialand vanaf 30 oktober 2022 nogmaals voordelige tickets voor de periode Wintertraum aan.
31/10/22
Exclusief voor leden
Feestaardvarken van Burgers Zoo terug naar Arnhem
Het Feestaardvarken keert terug naar Arnhem en krijgt een plek naast het Watermuseum, zo is het plan. Het beeld is een eigendom van Brugers' Zoo.