Geplaatst op: 29-04-2021
Auteur: Marc Gerlings

Toeristische sector heeft grote behoefte aan jong talent

Innovatieve studenten nu nodig voor toerisme en recreatie

Toeristische sector heeft grote behoefte aan jong talent
Young professionals om toerisme duurzaam te ontwikkelen zijn hard nodig. Foto: Iris van den Broek / RP
Toerisme en recreatie zijn kansrijke sectoren van onze economie. De gastvrijheidssector is economisch gezien al groter dan de sector landbouw en over een paar jaar haalt het de bouwsector in. Die groei kan alleen als de nieuwe generatie studenten met lef het nieuwe toerisme ná de coronapandemie vormgeeft. De zeven hogescholen die opleidingen toerisme en leisure aanbieden dagen de jongeren uit.

Het zijn bizar rare tijden omdat in het pré-coronajaar 2019 de Nederlandse economie 91,2 miljard euro toeristisch recreatieve bestedingen ontving (4,4% van het BBP). Door de coronamaatregelen en reisrestricties is dat fors onderuit gegaan. Is daarmee alles verloren? De bungalowparken en campings maken een bloeiperiode door. Voor de meivakantie van 2021 zijn de vakantieparken vol. Ook is er al een run op plaatsen voor de zomer. Voor het tweede jaar op rij ontdekt de Nederlander hoe divers en prachtig het eigen land is. Om daar goed mee om te gaan hebben veel vakantieparken afgelopen jaar midden in de pandemie miljoenen euro’s geïnvesteerd. Die groei heeft knappe koppen en vakmensen nodig; Young professionals om toerisme duurzaam te ontwikkelen en bezoekers in goede banen kunnen leiden.

Betere oplossingen nodig voor recreatie

De keerzijde van de pandemie is dat recreatie, parken- en natuurgebieden overstroomd worden door bezoekers. Deze bezoekers willen meer service zodat overal foodtrucks en to-go oplossingen uit de grond springen. De vrijetijdssector heeft afgelopen zomer snel adequaat gereageerd op de pandemie. Een nieuwe generatie, opgeleid via de hogescholen toerisme, kan meer doen voor gastvrije en duurzame oplossingen en herstel van de sector. Als de maatschappij weer open kan, is de verwachting dat Nederlanders met een zucht van verlichting extra vakanties en weekendjes weg boeken. Dan gaan we ook weer op reis.

"Juist nu toerisme studeren”

"We hebben jonge hemelbestormers nodig- de mouwopstropers, de doeners en de creatievelingen!” meldt Frank Oostdam directeur van reisbrancheorganisatie ANVR (290 aangesloten reisorganisaties). ANVR wil graag de talenten op alle niveaus in de reiswereld vasthouden. De beelden van stilstaande vliegtuigen en lege stranden en centra op bekende vakantiebestemmingen in binnen- en buitenland leiden ertoe dat ouders nu aan hun pubers vragen: "weet je zeker dat je toerisme of vrije tijd wilt studeren?” "Juist nu wel”, meldt woordvoerder Marieke van Meurs van zeven hogescholen die toerisme bieden, verenigd in overlegorgaan Landelijk Overleg Tourism Management (LOTM). "Nu hebben we een generatie nodig die de ingeslagen weg naar duurzaam toerisme verder helpt ontwikkelen binnen Nederland en daarbuiten. Help deze groeisector met je enthousiasme en innovatie. Meld je aan voor een van de toeristische opleidingen en pak die uitdaging op.” Is de uitdaging zo groot? De cijfers maken alles haarscherp.

Tientallen miljoenen bezoekers slim en gastvrij ontvangen

Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) berekende vóór de coronacrisis dat Nederland in 2030 waarschijnlijk ruim 31 miljoen buitenlandse toeristen ontvangt (2019: 20,1 miljoen). De verwachting is dat de coronacrisis nauwelijks dit cijfer naar beneden haalt. Ondertussen hebben 17 miljoen Nederlanders hun land weer ontdekt. Zij blijven dat nog een aantal jaren doen, is de verwachting van brancheorganisatie Gastvrij Nederland (waarin onder meer VVV Nederland zit). De optelsom is eenvoudig maar die enorme vraag naar de besteding van vrije tijd heeft innovatie nodig. Het vraagt om duurzame oplossingen, belangrijk daarin is oplossingen waarin duurzaamheid centraal staat en waar gekeken wordt naar onderscheidend toeristisch aanbod (genoemd door DMO’s in het 10 punten plan).

Grote challenge

De gastvrijheidssector is een warme sector die volgens het rapport ‘Maatschappelijke waarde van toerisme en recreatie’ (april 2021) veel bijdraagt aan ons maatschappelijk geluk. Deze sector levert nu al 800.000 banen op en van de onderzochte bedrijven in het rapport meldt 96% dat het geld oplevert voor andere bedrijven, inwoners en overheid. Dat geld is voor de volgende generatie wat minder interessant, waarschijnlijk steken zij wel graag de handen uit de mouwen voor innovatie in toeristische bedrijven, steden en regio’s in ons land. Dat is nog eens een real life challenge en die vind je bij de hogescholen toerisme en leisure.
Trefwoorden: opleiding, toerisme, corona, innovatie, recreatie, toerisme, maatschappelijk

||| Blogs |||

15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
25/11/21
Verduurzaming Toerisme in Nederland moet sneller
Jos Vranken en Martin Cnossen nodigen de sector uit om een duurzame versnelling in te zetten.
16/07/21
Van duurzaam herstel naar  een duurzame sector
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) meldt (21 mei jl.) “wereldwijd 14 procent minder coronabesmettingen dan vorige week”. Het herstel van de gastvrijheidssector lijkt daarmee met de toenemende vaccinatiegraad ingezet. Maar of er ook daadwerkelijk sprake is van een duurzaam herstel, dat is maar de vraag ...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/01/22
Hoe kun je zelf goedkoop energie opwekken?
Zelf energie opwekken heeft meerdere voordelen in de recreatiesector. Naast het veiligstellen van je energiebron en het onder controle houden van de energietarieven, kan het je flink wat kosten besparen of nog beter zelfs geld opleveren.
25/01/22
Doe je het goed of niet goed met klimaatdoelstellingen? Science bepaalt je targets beter
Meerdere bedrijven en instellingen in toerisme hebben zich verbonden aan de klimaatdoelstellingen uit het akkoord van Parijs. De vraag is wanneer doe je het dan goed. Maria van der Heijden, Directeur-bestuurder van MVO Nederland wijst op het invoeren van science based targets.
20/01/22
Versnelde doorontwikkeling door Fonds Verblijfsrecreatie Zeeland
Eind 2021 kregen Ons Buiten (Oostkapelle) en Camping Olmenveld (Serooskerke) een lening via het Fond...
17/01/22
Exclusief voor leden
EZ over regie nemen voor circulaire economie
De overheid moet regie nemen’ een veelgehoorde zin op televisie, in de krant en op sociale media. ...
11/01/22
Uitbreiding Waterpark Zwartkruis in Friese Noardburgum impuls voor regio
Waterpark Zwartkruis in Noardburgum breidt uit met 34 luxe vakantievilla’s. Wethouder Gelbrig Hoek...
11/01/22
Marieken Nieuwdorp voorzitter KMVK
Stichting Keurmerk Milieu, Veiligheid en Kwaliteit (KMVK), heeft sinds 1 januari 2022 een nieuwe voorzitter. Marieken Nieuwdorp (64) is door het Algemeen Bestuur van deze stichting gekozen als opvolger van Derk Jan Verstand.
13/12/21
De nieuwste trends in toerisme, recreatie en vrije tijd
Vandaag verschijnt de 40ste editie van het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd. Wat in de jaren tachtig van de vorige eeuw begon met een dun boekje rond het toen nieuwe ContinuVakantieOnderzoek (CVO) is in veertig jaar uitgegroeid tot een volwaardig jaarboek voor de gehele toerisme- en vrijetijdssector met trends, data, ontwikkelingen en inspiratie.
08/12/21
Longlist Wandelroute van het Jaar 2022
Wandelen is populairder dan ooit. Tijdens lockdowns trokken honderdduizenden Nederlanders, Belgen en...