Geplaatst op: 29-04-2021
Auteur: Marc Gerlings

Toeristische sector heeft grote behoefte aan jong talent

Innovatieve studenten nu nodig voor toerisme en recreatie

Toeristische sector heeft grote behoefte aan jong talent
Young professionals om toerisme duurzaam te ontwikkelen zijn hard nodig. Foto: Iris van den Broek / RP
Toerisme en recreatie zijn kansrijke sectoren van onze economie. De gastvrijheidssector is economisch gezien al groter dan de sector landbouw en over een paar jaar haalt het de bouwsector in. Die groei kan alleen als de nieuwe generatie studenten met lef het nieuwe toerisme ná de coronapandemie vormgeeft. De zeven hogescholen die opleidingen toerisme en leisure aanbieden dagen de jongeren uit.

Het zijn bizar rare tijden omdat in het pré-coronajaar 2019 de Nederlandse economie 91,2 miljard euro toeristisch recreatieve bestedingen ontving (4,4% van het BBP). Door de coronamaatregelen en reisrestricties is dat fors onderuit gegaan. Is daarmee alles verloren? De bungalowparken en campings maken een bloeiperiode door. Voor de meivakantie van 2021 zijn de vakantieparken vol. Ook is er al een run op plaatsen voor de zomer. Voor het tweede jaar op rij ontdekt de Nederlander hoe divers en prachtig het eigen land is. Om daar goed mee om te gaan hebben veel vakantieparken afgelopen jaar midden in de pandemie miljoenen euro’s geïnvesteerd. Die groei heeft knappe koppen en vakmensen nodig; Young professionals om toerisme duurzaam te ontwikkelen en bezoekers in goede banen kunnen leiden.

Betere oplossingen nodig voor recreatie

De keerzijde van de pandemie is dat recreatie, parken- en natuurgebieden overstroomd worden door bezoekers. Deze bezoekers willen meer service zodat overal foodtrucks en to-go oplossingen uit de grond springen. De vrijetijdssector heeft afgelopen zomer snel adequaat gereageerd op de pandemie. Een nieuwe generatie, opgeleid via de hogescholen toerisme, kan meer doen voor gastvrije en duurzame oplossingen en herstel van de sector. Als de maatschappij weer open kan, is de verwachting dat Nederlanders met een zucht van verlichting extra vakanties en weekendjes weg boeken. Dan gaan we ook weer op reis.

"Juist nu toerisme studeren”

"We hebben jonge hemelbestormers nodig- de mouwopstropers, de doeners en de creatievelingen!” meldt Frank Oostdam directeur van reisbrancheorganisatie ANVR (290 aangesloten reisorganisaties). ANVR wil graag de talenten op alle niveaus in de reiswereld vasthouden. De beelden van stilstaande vliegtuigen en lege stranden en centra op bekende vakantiebestemmingen in binnen- en buitenland leiden ertoe dat ouders nu aan hun pubers vragen: "weet je zeker dat je toerisme of vrije tijd wilt studeren?” "Juist nu wel”, meldt woordvoerder Marieke van Meurs van zeven hogescholen die toerisme bieden, verenigd in overlegorgaan Landelijk Overleg Tourism Management (LOTM). "Nu hebben we een generatie nodig die de ingeslagen weg naar duurzaam toerisme verder helpt ontwikkelen binnen Nederland en daarbuiten. Help deze groeisector met je enthousiasme en innovatie. Meld je aan voor een van de toeristische opleidingen en pak die uitdaging op.” Is de uitdaging zo groot? De cijfers maken alles haarscherp.

Tientallen miljoenen bezoekers slim en gastvrij ontvangen

Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) berekende vóór de coronacrisis dat Nederland in 2030 waarschijnlijk ruim 31 miljoen buitenlandse toeristen ontvangt (2019: 20,1 miljoen). De verwachting is dat de coronacrisis nauwelijks dit cijfer naar beneden haalt. Ondertussen hebben 17 miljoen Nederlanders hun land weer ontdekt. Zij blijven dat nog een aantal jaren doen, is de verwachting van brancheorganisatie Gastvrij Nederland (waarin onder meer VVV Nederland zit). De optelsom is eenvoudig maar die enorme vraag naar de besteding van vrije tijd heeft innovatie nodig. Het vraagt om duurzame oplossingen, belangrijk daarin is oplossingen waarin duurzaamheid centraal staat en waar gekeken wordt naar onderscheidend toeristisch aanbod (genoemd door DMO’s in het 10 punten plan).

Grote challenge

De gastvrijheidssector is een warme sector die volgens het rapport ‘Maatschappelijke waarde van toerisme en recreatie’ (april 2021) veel bijdraagt aan ons maatschappelijk geluk. Deze sector levert nu al 800.000 banen op en van de onderzochte bedrijven in het rapport meldt 96% dat het geld oplevert voor andere bedrijven, inwoners en overheid. Dat geld is voor de volgende generatie wat minder interessant, waarschijnlijk steken zij wel graag de handen uit de mouwen voor innovatie in toeristische bedrijven, steden en regio’s in ons land. Dat is nog eens een real life challenge en die vind je bij de hogescholen toerisme en leisure.
Trefwoorden: opleiding, toerisme, corona, innovatie, recreatie, toerisme, maatschappelijk

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.
22/03/24
Exclusief voor leden
Wereldreistrends
Een interessant onderzoek van Skyscanner die het recente boekgedrag van reizigers wereldwijd in kaart heeft gebracht. Ze rapporteren over reisplannen voor de periode juni-augustus 2024 en spiltsen die uit naar regio.
20/03/24
Veel reisverkeer met Paasweekend
Parijs, Barcelona en Amsterdam zijn de meest populaire bestemmingen voor Nederlanders tijdens het Paasweekend. Naar Nederland komen vooral Duitsers, Belgen en Italianen. De Fransen volgen op plek 4. Dat ziet Booking.com in haar data.
14/03/24
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen.
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen. De platformen scoren een gemiddelde NPS van +63. De Net Promoter Score is een maatstaf voor het meten van klanttevredenheid. Natuurhuisje heeft de hoogste NPS (+86) en Trivago de laagste (+44).
14/03/24
Kampeerbosje Leerdam en De Dassenburcht winnen Gouden Haring
In de categorie Goud Waard ontving Natuurkampeerterrein Kampeerbosje Leerdam een Gouden Haring voor hun prominente rol in het behoud en de versterking van het netwerk Natuurkampeerterreinen.
11/03/24
Update voor fietsroute Venlo - Kleve
Vijf projecten die grensoverschrijdende samenwerking tussen Limburg en Duitsland bevorderen, krijgen subsidie vanuit het Kleinprojectenfonds. Onder meer een fietsroute wordt verbeterd en subsidie maakt gebundelde informatie mogelijk over evenementen.
08/03/24
Apollo Reizen wordt sponsor NN Rotterdam Marathon
Apollo Reizen kondigt de samenwerking aan met de NN Marathon Rotterdam als officiële sponsor. Met deze strategische alliantie laat Apollo Reizen haar betrokkenheid bij de sport zien vergroot en de NN Marathon Rotterdam ontvangt meer inkomsten.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...