Geplaatst op: 23-04-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Testsamenleving doodsteek voor dagattracties

Testsamenleving doodsteek voor dagattracties
Afbeelding van Frauke Riether via Pixabay

Een meerderheid van de Nederlanders wil zich voor een dagje uit niet laten testen op corona. Nog eens de helft van hen valt af als ze daar zelf (deels) voor moeten betalen. Al met al is maar 21% van de Nederlanders bereid zich voor een dagje uit te laten testen en daarvoor te betalen. Daarmee lijkt een testsamenleving op dit moment geen haalbaar idee voor de dagrecreatie. Daar tegenover staat dat de bereidheid om na het verlichten van de maatregelen op stap te gaan heel groot is. Van alle Nederlanders gaat er dan 72% een dagje erop uit. Dat blijkt uit onderzoek van Markteffect, op verzoek van Libéma, onder ruim duizend Nederlanders. 

Markteffect heeft in opdracht van Libéma 1.010 Nederlanders in de leeftijd van 18 tot 75 jaar ondervraagd tussen 15 en 19 april 2021. De resultaten zijn representatief en gewogen naar geslacht, leeftijd en regio. 

Nederlanders zien nut van testen op outdoor doorstroomlocaties niet in

"Mensen hebben het idee dat outdoor doorstroomlocaties zoals dierentuinen gewoon veilig zijn en zien daarom het nut van testen veel minder in", stelt Leentje Lips, divisiedirecteur bij Libéma. "En dat gevoel delen we: er is veel ruimte, het is in de buitenlucht en er is vorig jaar al aangetoond dat het gewoon goed geregeld is. We zijn er dan ook van overtuigd dat we vanaf 11 mei op een veilige manier weer open zouden kunnen zonder deze extra maatregel.” 

Grote wens om er op uit te trekken

Nederlanders willen er graag weer op uit trekken. Dat mogen we wel concluderen uit het onderzoek van Markteffect. Een ruime meerderheid (72%) hebben plannen voor een dagje uit als dat binnen de mogelijkheden valt. Van de 28% die daar geen behoefte aan heeft, zijn niet willen testen, drukte en liever even afwachten de belangrijkste redenen. Als we er weer op uit mogen trekken gaan de meeste mensen uit eten (23%), naar het terras (14%), het dierenpark (9%), winkelen (8%) of een attractiepark (7%). 

Testen niet populair

Dat Nederlanders zich niet graag laten testen voor een dagje uit blijkt keihard uit dit onderzoek. Minder dan de helft (44%) van de Nederlanders is bereid zichzelf en zijn gezin te laten testen voor een dagje uit. Ze vinden het veel gedoe, het belemmert de spontaniteit, zijn tegen testen zonder klachten of vinden testen geen pretje. Ook zijn er respondenten die liever wachten tot alles weer normaal open is. Van degene die zich zou willen laten testen is slechts de helft bereid hiervoor te betalen. Effectief is 21% van de Nederlanders bereid om zich te laten testen én daarvoor te betalen. Van degene die wil betalen, ligt de prijs die ze willen betalen gemiddeld op 9 euro. Maar al vanaf een prijs van 5 euro daalt de groep die zowel willen laten testen en betalen naar nog maar 12% van de Nederlanders. 

Testbereidheid van Nederlanders voor een dagje uit
TestbereidheidVrijetijdsactiviteiten

Lage testbereidheid voor outdooractiviteiten

De testbereidheid verschilt overigens sterk per type vrijetijdsbesteding. Voor een restaurant (78%) of concert/theater (75%) is de testbereidheid veel hoger dan voor een attractiepark (64%) outdoor evenement (63%),  dierenpark (61%) of terras (56%). Over het algemeen is de testbereidheid voor indooractiviteiten veel hoger dan voor outdooractiviteiten. 

Testbereidheid naar type vrijetijdsactiviteit
TestbereidheidVrijetijdsactiviteiten

Abonneehouders helemaal negatief over testen

Ook abonnementhouders zijn volgens het onderzoek niet bereid om de extra moeite te doen van een sneltest voor een dagje uit. Tweederde van de ondervraagden geeft aan het abonnement niet te verlengen als er eerst een betaalde sneltest gedaan moet worden voor een bezoek. Hierdoor komt duurzaam bezoek aan dagattracties onder druk te staan, aldus Markteffect.  "Abonnees zijn ontzettend belangrijk voor de dierenparken", reageert Lips. "Ze zijn onze trouwste bezoekers en ook tijdens de corona-crisis hebben ze ons onvoorwaardelijk gesteund. Het feit dat zij niet willen testen, nemen we heel serieus, want we willen hen ook graag weer verwelkomen vanaf 11 mei.”

Link: https://www.markteffect.nl/meer/nieuws/groot-deel-nederlanders-wil-niet-testen-voor-dagje-uit
Trefwoorden: attractieparken, dierentuinen, dagrecreatie, cultuur, evenementen, corona, crisis, testen

||| Blogs |||

08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
09/03/20
Pleasure for all!; overprikkelde dagattracties in Nederland …?
Goed nieuws voor 20 procent van de wereldbevolking die overprikkeld is: ‘Six Flags’ 26 theme par...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

02/12/21
Bouw van nieuw centrumgebouw op Vakantiepark Beekse Bergen gestart
Op Vakantiepark Beekse Bergen wordt sinds enkele weken hard gewerkt aan de bouw van het ni...
01/12/21
Exclusief voor leden
Definitief renovatieplan Boijmans levert minder tentoonstellingsmeters op
Het college van B&W van Rotterdam en de directie van Museum Boijmans Van Beuningen hebben met elkaar een definitief renovatieplan voor het museumgebouw vastgesteld. Daarin wordt niet de oorspronkelijk geplande ambitieuze renovatie gerealiseerd. De kosten zijn fors hoger (+19,7%, 44 miljoen euro) dan bij een basisrenovatie, maar lager dan bij de volledige ambitie.
28/11/21
Sector weer op slot, steunmaatregelen aangekondigd
Vrijdagavond heeft het Nederlandse kabinet nieuwe lockdownachtige maatregelen afgekondigd. Nederland gaat de facto om 17:00u op slot om het aantal bewegingen te beperken. Doel is het aantal besmettingen en daaruit voortvloeiende ziekenhuis- en ic-opnames te beperken. En weer is de vrijetijdssector de knop waar het kabinet aan draait. De oude steunmaatregelen worden weer opgetuigd.
25/11/21
Overhandiging eerste tactiele prentenboek van sprookje De redders van Ruigrijk
Deze week is het allereerste tactiele exemplaar van het sprookje ‘De Redders van Ruigrijk’ overh...
23/11/21
Hoge kerstmuts eye catcher in Toverland
Op het hoofd van de Zork, onderdeel van wildwaterbaan Expedition Zork in attractiepark Toverland, staat een gigantische kerstmuts van 3,85 meter breed en 2,5 meter hoog. “We wilden dit jaar een unieke eyecatcher introduceren bij de Magische Winterweken. Daarom hebben we ons karakter Zork voorzien van de grootste kerstmuts van Nederland”, aldus Luke Verhoeven, Manager Entertainment.
12/11/21
Snelle groei voor Convious
Het Nederlandse Convious is de afgelopen periode twee maal in de prijzen gevallen. Convious biedt bedrijven in de dagrecreatie een platform voor hun marketing-, verkoop- en servicestrategie. Het bedrijf groeit spectaculair.
09/11/21
Expedia Group stopt met dolfijnenvermaak na actie World Animal Protection
Reisplatform Expedia Group stopt met het aanbieden van attracties met dolfijnen en walvissen. Het pl...
03/11/21
Interessante transactiedata van ABN-AMRO
De vrijetijdssector heeft na een zwaar eerste kwartaal zich sterk hersteld in de maanden april t/m oktober. Dat wordt duidelijk uit transactiedata van ABN-AMRO waar 2021 wordt vergeleken met 2020.