Geplaatst op: 23-04-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Testsamenleving doodsteek voor dagattracties

Testsamenleving doodsteek voor dagattracties
Afbeelding van Frauke Riether via Pixabay

Een meerderheid van de Nederlanders wil zich voor een dagje uit niet laten testen op corona. Nog eens de helft van hen valt af als ze daar zelf (deels) voor moeten betalen. Al met al is maar 21% van de Nederlanders bereid zich voor een dagje uit te laten testen en daarvoor te betalen. Daarmee lijkt een testsamenleving op dit moment geen haalbaar idee voor de dagrecreatie. Daar tegenover staat dat de bereidheid om na het verlichten van de maatregelen op stap te gaan heel groot is. Van alle Nederlanders gaat er dan 72% een dagje erop uit. Dat blijkt uit onderzoek van Markteffect, op verzoek van Libéma, onder ruim duizend Nederlanders. 

Markteffect heeft in opdracht van Libéma 1.010 Nederlanders in de leeftijd van 18 tot 75 jaar ondervraagd tussen 15 en 19 april 2021. De resultaten zijn representatief en gewogen naar geslacht, leeftijd en regio. 

Nederlanders zien nut van testen op outdoor doorstroomlocaties niet in

"Mensen hebben het idee dat outdoor doorstroomlocaties zoals dierentuinen gewoon veilig zijn en zien daarom het nut van testen veel minder in", stelt Leentje Lips, divisiedirecteur bij Libéma. "En dat gevoel delen we: er is veel ruimte, het is in de buitenlucht en er is vorig jaar al aangetoond dat het gewoon goed geregeld is. We zijn er dan ook van overtuigd dat we vanaf 11 mei op een veilige manier weer open zouden kunnen zonder deze extra maatregel.” 

Grote wens om er op uit te trekken

Nederlanders willen er graag weer op uit trekken. Dat mogen we wel concluderen uit het onderzoek van Markteffect. Een ruime meerderheid (72%) hebben plannen voor een dagje uit als dat binnen de mogelijkheden valt. Van de 28% die daar geen behoefte aan heeft, zijn niet willen testen, drukte en liever even afwachten de belangrijkste redenen. Als we er weer op uit mogen trekken gaan de meeste mensen uit eten (23%), naar het terras (14%), het dierenpark (9%), winkelen (8%) of een attractiepark (7%). 

Testen niet populair

Dat Nederlanders zich niet graag laten testen voor een dagje uit blijkt keihard uit dit onderzoek. Minder dan de helft (44%) van de Nederlanders is bereid zichzelf en zijn gezin te laten testen voor een dagje uit. Ze vinden het veel gedoe, het belemmert de spontaniteit, zijn tegen testen zonder klachten of vinden testen geen pretje. Ook zijn er respondenten die liever wachten tot alles weer normaal open is. Van degene die zich zou willen laten testen is slechts de helft bereid hiervoor te betalen. Effectief is 21% van de Nederlanders bereid om zich te laten testen én daarvoor te betalen. Van degene die wil betalen, ligt de prijs die ze willen betalen gemiddeld op 9 euro. Maar al vanaf een prijs van 5 euro daalt de groep die zowel willen laten testen en betalen naar nog maar 12% van de Nederlanders. 

Testbereidheid van Nederlanders voor een dagje uit
TestbereidheidVrijetijdsactiviteiten

Lage testbereidheid voor outdooractiviteiten

De testbereidheid verschilt overigens sterk per type vrijetijdsbesteding. Voor een restaurant (78%) of concert/theater (75%) is de testbereidheid veel hoger dan voor een attractiepark (64%) outdoor evenement (63%),  dierenpark (61%) of terras (56%). Over het algemeen is de testbereidheid voor indooractiviteiten veel hoger dan voor outdooractiviteiten. 

Testbereidheid naar type vrijetijdsactiviteit
TestbereidheidVrijetijdsactiviteiten

Abonneehouders helemaal negatief over testen

Ook abonnementhouders zijn volgens het onderzoek niet bereid om de extra moeite te doen van een sneltest voor een dagje uit. Tweederde van de ondervraagden geeft aan het abonnement niet te verlengen als er eerst een betaalde sneltest gedaan moet worden voor een bezoek. Hierdoor komt duurzaam bezoek aan dagattracties onder druk te staan, aldus Markteffect.  "Abonnees zijn ontzettend belangrijk voor de dierenparken", reageert Lips. "Ze zijn onze trouwste bezoekers en ook tijdens de corona-crisis hebben ze ons onvoorwaardelijk gesteund. Het feit dat zij niet willen testen, nemen we heel serieus, want we willen hen ook graag weer verwelkomen vanaf 11 mei.”

Link: https://www.markteffect.nl/meer/nieuws/groot-deel-nederlanders-wil-niet-testen-voor-dagje-uit
Trefwoorden: attractieparken, dierentuinen, dagrecreatie, cultuur, evenementen, corona, crisis, testen

||| Blogs |||

25/11/21
Verduurzaming Toerisme in Nederland moet sneller
Jos Vranken en Martin Cnossen nodigen de sector uit om een duurzame versnelling in te zetten.
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
14/10/21
Varkens in nood op Lisboa Airport
Claustrofobie. Je vraag er niet om. Dat heb je, of niet. En fijn is het geenszins. Hele kleine liften? Ik neem de trap wel. Al is die 10 verdiepingen hoog. Grote mensenmassa’s? Ik vermijd ze liever. - Marcel Baltus komt terecht in terminal 2 van Lisbon Airport en krijgt veel waardering voor Schiphol.
20/09/21
New opportunities arise
New opportunities arise
20/09/21 · · Roland Kleve | Lees meer
This edition, with many in-depth articles, highlights the past corona period (what hit us?) but also looks ahead and focuses on new opportunities for our ‘new normal’. Here is an assembly of passioned articles written by our lecturers, students and industry partners.
16/07/21
Van duurzaam herstel naar  een duurzame sector
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) meldt (21 mei jl.) “wereldwijd 14 procent minder coronabesmettingen dan vorige week”. Het herstel van de gastvrijheidssector lijkt daarmee met de toenemende vaccinatiegraad ingezet. Maar of er ook daadwerkelijk sprake is van een duurzaam herstel, dat is maar de vraag ...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

03/12/21
Overheid hoeft de reisadviezen voor landen buiten de EU niet aan te passen
Het ministerie van Buitenlandse Zaken hoeft de reisadviezen voor landen buiten de Europese Unie niet aan te passen. Het verschil dat in de adviezen wordt gemaakt tussen landen binnen en buiten de EU is niet onrechtmatig. Dat heeft de rechter in kort geding bepaald.
03/12/21
HISWA-RECRON eert leden
HISWA-RECRON heeft tijdens haar Algemene Ledenvergadering drie leden in het zonnetje gezet. Vice-voorzitter Cees Slager werd benoemd tot Erelid, Jos de Punder en Eric van der Wansem tot Lid van Verdienste.
03/12/21
Vakantiebeurs weer afgelast
De Vakantiebeurs, die van 12 tot en met 16 januari 2022 zou plaatsvinden in de Jaarbeurs in Utrecht, is afgelast. Ook de vakdag op 11 januari gaat niet door. Het Travel Congress gaat wel door maar in een online editie.
02/12/21
Utrechtse Heuvelrug voert verplicht Ruitervignet in
Ruiters en menner moeten met ingang van 1 januari 2022 op de Utrechtse Heuvelrug een Ruitervignet aanschaffen. Een bijzondere stap om het onderhoud van de ruiterpaden te bekostigen.
02/12/21
“Het beantwoorden van reviews beïnvloedt verkoopcijfers”
Bijna iedereen leest wel eens reviews op het internet. Die reacties (en de manier waarop een onderne...
02/12/21
Staycation weer populair: 70% Nederlandse vakantiehuizen bezet door Nederlanders
Met de groeiende onzekerheid rondom de coronamaatregelen kiezen Nederlanders weer steeds meer voor e...
02/12/21
Exclusief voor leden
Kasteel Hoensbroek kaapt Museumprijs weg voor Volkenkunde en Amsterdam Museum
Vanmorgen werd Kasteel Hoensbroek, tijdens de live uitzending van Koffietijd, verrast met het nieuws dat het met een overtuigende 41% van de publieksstemmen (27.745 stemmen), de VriendenLoterij Museumprijs 2021 in de wacht heeft gesleept.
02/12/21
Bouw van nieuw centrumgebouw op Vakantiepark Beekse Bergen gestart
Op Vakantiepark Beekse Bergen wordt sinds enkele weken hard gewerkt aan de bouw van het ni...