Geplaatst op: 02-04-2021
Auteur: Redactie
NRIT Media

Uitkomsten enquête kengetallen 2020 Nederlandse - en buitenplaatsmusea

Jaarlijks onderzoek stichting Kastelen, Buitenplaatsen en Landgoederen

Uitkomsten enquête kengetallen 2020 Nederlandse - en buitenplaatsmusea

Het jaar 2020 was voor de 71 museaal benutte kastelen en historische buitenplaatsen bewogen. De noodgedwongen sluiting had massaal teruglopende publieksinkomsten tot gevolg. Daarentegen werden digitale mogelijkheden wel meer intensief ingezet en benut. Dit is een conclusie uit het jaarlijkse sKBL-onderzoek naar kerncijfers van de Nederlandse kasteel- en buitenplaatsmusea. Doel van dit onderzoek is om inzicht te verkrijgen in bezoekersaantallen en -motivatie en hoe de kastelen en buitenplaatsen marketing- en promotiestrategieën benutten. Dit jaar namen 41 musea deel aan het onderzoek. Uit een panelonderzoek door het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) blijkt dat het buitenlands bezoek aan kastelen en buitenplaatsen snel zal terugveren, zodra reizen weer mogelijk is.

 
Van fysiek naar digitaal bezoek

Ten opzichte van 2019 daalde het aantal bezoekers in 2020 met twee-derde. Trokken de kasteelmusea in 2019 ruim 2.5 miljoen bezoekers, in 2020 waren dit er 836.345. Het aandeel buitenlandse bezoekers was nagenoeg nul. Dit in tegenstelling met de vaak overlopen natuurgebieden rond kastelen en buitenplaatsen. Die werden in 2020 intensief door rustzoekers en recreanten benut. Het onderzoek had geen betrekking op deze natuurgebieden. Om aandacht voor het kasteelmuseum te verkrijgen of om deze vast te houden, zette 93% van de respondenten in 2020 meer in op social media (Facebook/ Instagram), uitzendingen via YouTube of Museumtv en digitale presentaties of rondleidingen via de eigen website. Ondanks de positieve ervaringen van zowel de kasteelmusea als het publiek tipt het niet aan een werkelijk bezoek. Voorts konden de kasteelmusea minder of geen beroep doen op hun vrijwilligers. Een derde (33%) van de respondenten kende 25 tot 50% geringere inzet, bij 29% was dit 50 tot 75% en 19% kende zelfs 75 tot 100% minder vrijwillige inzet. Dit levert grote zorgen op omdat de vrijwilligers veel bijdragen aan het voortbestaan van de toegankelijke buitenplaatsen. 

 

Financiële gevolgen

Alle respondenten lopen door de sluiting inkomsten mis, variërend van 0-25% minder inkomsten (37%), 25-50% minder inkomsten (33%) tot 50% en hoger (30%). Oorzaken zijn geen publieksinkomsten, gesloten horeca, geannuleerde evenementen (huwelijken, zakelijk). Om dit te compenseren maakt 74% van de respondenten gebruik van steunmaatregelen van het Rijk of de provincie. Een deel van hen doet steunaanvragen bij fondsen.

 

Focus voor 2021

Opvallend is dat een meerderheid van de respondenten (69%) de toekomst (gematigd) positief inziet. Dit illustreert de veerkracht van deze sector. Door in 2021 te concentreren op de ontwikkeling van het (museale) aanbod binnen de nieuw ontstane werkelijkheid en de bijbehorende inspanningen voor marketing & communicatie hoopt en verwacht men weer bezoekers te kunnen ontvangen en daarmee in financieel opzicht te kunnen aansterken.

 

Naar verwachting zal buitenlands bezoek zich spoedig herstellen 

Het eerder genoemde Panelonderzoek van het NBTC bevestigt wel de potentie voor buitenlands bezoek aan Nederlandse kastelen en buitenplaatsen. Net voor de coronacrisis heeft het NBTC gemeten dat liefst 56% van de inwoners van Nordrijn-Westfalen, 59% van de Britten en 32% van de Vlamingen weet heeft van de schat aan kastelen en buitenplaatsen in ons land. Voor 70% van de Duitsers vormen deze kastelen zelfs een reden om naar Nederland te reizen. Dit draagt eraan bij dat het buitenlands bezoek uit de buurlanden naar verwachting snel zal terugveren na het opheffen van de reisbeperkingen door de coronapandemie.

Link: https://www.skbl.nl/wp-content/uploads/2021/04/Kengetallen-2020-k
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: Publieksinkomsten, kastelen, buitenplaatsen en landgoederen

CELTH
 






||| Nieuws |||

25/04/24
Exclusief voor leden
Wat beoogt Venetië met de invoering van tickets voor dagtoeristen?
Vanaf vandaag moeten toeristen die Venetië voor een dagje willen bezoeken een toegangskaartje reserveren. De maatregel, die geldt op de drukste dagen van het jaar, is een proef om de overweldigende toestroom van toeristen te reguleren en de impact op de stad te beperken.
25/04/24
Schiphol verwacht grote drukte met meivakantie
Luchthaven Schiphol verwacht 10% meer reizigers in de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. Het wordt daarmee drukker op de luchthaven dan normaal. Nieuwe en snellere securityscanners moeten reizigers sneller door de controles helpen.
24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...