Geplaatst op: 01-04-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nog heel veel vakantieplannen boven de markt

Nog heel veel vakantieplannen boven de markt
Afbeelding van DarkmoonArt_de via Pixabay

In Nederland en de toeristische kernmarkten van ons land (België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en China) wil 70% van de bevolking dit jaar met vakantie. Alhoewel er steeds meer wordt geboekt, heeft 40% dat nog niet gedaan. De voorkeur voor een vakantie in eigen land neemt toe. De helft van de Nederlanders (45%) overweegt een vakantie in eigen land. Ruim de helft van de Nederlanders en inwoners uit Duitsland, België en Frankrijk wil pas weer op vakantie naar het buitenland wanneer men is gevaccineerd. Dat blijkt uit de Vakantiemonitor 2021 van NBTC. 

De Vakantiemonitor meet de invloed van de coronacrisis op het reisgedrag van bezoekers. Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: "De boekingen nemen in alle landen mondjesmaat toe, maar nog steeds is er een groot aantal potentiële vakantiegangers dat nog niet heeft geboekt en zeer terughoudend is. De huidige situatie is en blijft zorgelijk voor de toeristische sector.” Voor bedrijven in de branche is het zaak consumenten het vertrouwen te geven dat ze zorgeloos kunnen boeken.

Op vakantie in eigen land populair dit jaar

Ten opzichte van de vorige meting geven meer potentiële vakantiegangers de voorkeur aan een zomervakantie in eigen land. Dit geldt met name voor inwoners uit Nederland (39% / groei 11%punt), Duitsland (43% / groei 9%punt) en Frankrijk (67% / groei 8%punt). Belgen zijn met 24% van alle landen het minst op het eigen land gericht. Deze resultaten gelden niet alleen voor de zomer, maar ook voor de vakantieplannen in de rest van het jaar. 

Figuur 1: Zomervakantiebestemmingen van kernmarkten Nederland
VakantieplannenBestemmingen

Spanje blijft ook voor 2021 de populairste Europese buitenlandse vakantiebestemming. Dit geldt niet alleen voor Nederlanders met vakantieplannen maar ook voor mensen met vakantieplannen uit de andere landen. Ook andere landen met een mediterraans karakter zoals Griekenland en Italië blijven populair, zij het beduidend minder dan Spanje. 

De positie van Nederland als vakantiebestemming voor 2021 blijft beperkt. Nederland is relatief populair onder onze buren uit België en Duitsland. Vanuit het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk blijft de populariteit klein. 

"In Nederland zien we dat mensen in eigen land vooral op zoek zijn naar rust en ruimte. Vakantieparken en campings in de natuur worden daardoor aantrekkelijk, zo blijkt ook uit de verwachtingen van aankomend Paasweekend. Hoewel Nederlanders aankomend weekend deels de lege plekken opvullen van de internationale bezoekers, levert dit uiteindelijk minder op voor de sector. Dit komt uiteraard door het feit dat er minder uitgegeven wordt doordat de faciliteiten en horeca nog gesloten zijn. Maar ook doordat Nederlanders in eigen land gemiddeld minder besteden dan internationale bezoekers die op vakantie zijn in ons land,” aldus Jos Vranken.

Twee op de vijf vakantiegangers moet nog boeken

In vergelijking met de vorige meting begin dit jaar, is het aantal vakantieboekingen toegenomen. Dit geldt voor inwoners uit Nederland (+7 procent), België (+4 procent), Frankrijk (+5 procent) en China (+13 procent). Duitsers en Britten zijn relatief afwachtend en terughoudend in het boeken van hun vakantie. Dit heeft onder andere te maken met de huidige restricties in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Jos Vranken: "Ook al zijn er meer boekingen, geeft nog steeds 40 procent van de inwoners uit alle landen aan de vakantie nog te moeten boeken. Het is nog onzeker of de inwoners met vakantie-intenties ook daadwerkelijk boeken.”

Corona heeft grote invloed op vakantiegedrag

De corona-uitbraak blijft een grote invloed hebben op het vakantiegedrag rond bestemmingskeuze, boekingsmoment en vakantiefrequentie.

  • Vakantiebestemming: Zeven op de tien geeft aan dat de keuze van hun vakantiebestemming wordt beïnvloed door de corona pandemie 
  • Meer last minute boekingen: Zes op de tien geeft aan korter van te voren te boeken dan gebruikelijk. Vakantiebestemming: zeven op de tien geeft aan dat de keuze van hun vakantiebestemming wordt beïnvloed door de coronapandemie. In Nederland, België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk neemt het aantal mensen dat aangeeft korter van te voren te boeken wel af. 
  • Minder vaak op vakantie: twee op de drie mensen verwacht minder vakantie te ondernemen. 

Alleen vaccinatie biedt een uitweg

Ruim de helft van de Nederlanders en inwoners uit Duitsland, België en Frankrijk wil pas weer op vakantie naar het buitenland wanneer men is gevaccineerd, blijkt uit de Vakantiemonitor. Voor Britten geldt dit zelfs voor zeven op de tien mensen. De snelheid van het vaccineren, zowel in Nederland als in de belangrijkste herkomstmarkten, is dus van grote invloed op het vertrouwen om weer naar het buitenland af te reizen en daarmee op het herstel van het internationale reisverkeer. Jos Vranken: "De resultaten laten zien dat we als sector nog steeds in zwaar weer verkeren en dit zal voorlopig ook zo blijven. Afgelopen jaar is er door toeristische organisaties hard gewerkt aan veiligheidsprotocollen en dat zal dit jaar niet anders zijn. Met elkaar doen we er alles aan om zowel Nederlanders als internationale bezoekers veilig en vertrouwd te ontvangen in ons land!”

Figuur 2: Buitenlandse vakantieplannen in relatie tot vaccinatie

VakantieIntenties
Trefwoorden: toerisme, binnenlands toerisme, inkomend toerisme, uitgaand toerisme, vakanties, corona, crisis

||| Blogs |||

28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...
31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
13/12/21
DITCH THE PITCH
DITCH THE PITCH
13/12/21 · Marketing · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Je zal ze de kost moeten geven. Mensen die in artikelen en interviews stellen ‘de leukste baan van...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

27/06/22
Wisselend beeld bij Nederlandse verblijfsrecreatie
Hoe hebben de Nederlandse vakantieparken het in het voorjaar gedaan en wat zijn de vooruitzichten voor de zomer? Stratecht geeft uit haar boekingsmonitor de antwoorden.
24/06/22
Kabinet beperkt Schiphol
Schiphol mag in de nabije toekomst niet meer dan 440.000 vluchten per jaar afhandelen. Het kabinet wil daarmee de geluidsoverlast aanpakken maar tegelijkertijd de economische functie van Schiphol behouden. De beslissing over de opening van Lelystad Airport wordt niet eerder dan in de zomer van 2024 verwacht.
24/06/22
EuroParcs schenkt huuropbrengsten vakantiehuis aan Esther Vergeer Foundation
Met de overhandiging van de symbolische sleutel aan Lotte, gezinslid van de eerste gasten, werd door...
24/06/22
Center Parcs, Van de Valk en Hutten samen met Summa College in nieuwe hospitality-opleiding
Het Summa College in Eindhoven gaat intensief met het bedrijfsleven samenwerken bij het opleiden van...
23/06/22
ZKA en Seinpost treden naar buiten als één merk: Ginder
De afgelopen tien jaar waren ze ‘achter de schermen’ eigenlijk al één organisatie, bureau ZKA en Seinpost. Nu worden de expertises van de twee gespecialiseerde bureaus officieel gebundeld tot één merk.
23/06/22
Exclusief voor leden
 Bezoek aan Floriade valt enorm tegen
Het bezoek aan de Floriade valt enorm tegen. De bezoekersprognose wordt zowat gehalveerd. Dat kost de gemeente Almere weer miljoenen.
23/06/22
Exclusief voor leden
Sunweb kan alle vakanties door laten gaan
Touroperators die normaliter in de zomer via Schiphol hun gasten laten vertrekken, zijn gedwongen om op andere manieren het reisaanbod aan te bieden. Touroperator Sunweb zegt dat het 99% van de geboekte vakanties door kan laten gaan voor 1% wordt een alternatief gezocht. Ook toekomstig aanbod is verzekerd van vertrek.
23/06/22
Martin Maassen aan de slag bij FACET
Martin Maassen, oud-directeur van RECRON, leek van de radar verdwenen maar is helemaal terug.