Geplaatst op: 30-03-2021
Auteur: Marc Gerlings

European Year of Rail kan innovatie in gang brengen

Veel verbeteringen nodig op en rondom het spoor voor naadloos en snel reizen

European Year of Rail kan innovatie in gang brengen
European Year of Rail is gestart. Foto: EU
Het Europese Jaar van het Spoor begon op 29 maart. Hoewel we door de coronacrisis maar beperkt op reis kunnen, vraagt de Europese Unie dit jaar aandacht voor het belang van goede Europese treinverbindingen. Doel is ervoor te zorgen dat na de pandemie in heel Europa veel meer mensen en goederen met de trein gaan reizen om op die manier bij te dragen aan het halen van de klimaatdoelen.Het Duitse initiatief Trans Europa Express 2.0 is daarin behoorlijk kansrijk.

Doel: tot 700 kilometer met de trein

Zou je in het verleden voor grote delen van Europa kiezen voor het vliegtuig, nu wordt het gebied dat je met intercities en hogesnelheidstreinen kunt bereiken veel groter. Recent lag ambitie dat de consument zou kiezen tot een afstand van 500 km voor de trein en dat stelt de nationale in Europese politiek flink bij.
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat): "Reizen met de trein is duurzaam en comfortabel. Het is belangrijk dat we in Europa samenwerken om internationale treinreizen makkelijker te maken voor >>>
Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 165,75 per jaarVanaf € 331,50 per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu

||| Blogs |||

09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
03/02/20
Overtoerisme!
Overtoerisme!
03/02/20 · Beleid · Toerisme · Hans van Leeuwen | Lees meer
Overtoerisme zal ongetwijfeld als een van de meest prominente nieuwkomers in de Dikke Van Dale worde...
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
03/09/19
Duurzame bestemmingen; hoe doe je dat? Op zoek naar ‘pareltjes’ uit de Oostenrijkse Alpen
Veel toeristische bestemming willen het zijn of willen het worden in de toekomst; een duurzame beste...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

12/04/21
Klompenpad Rekken open
Op de grens van Gelderland met Duitsland is vanaf zaterdag 10 april het nieuwe Klompenpad bij Rekken open voor wandelaars. Het Reckense Markepad is een rondwandeling van elf kilometer door het mooie buitengebied van Rekken. Wandelen door een beekdal, hoogveen, leemgaten en de voormalige Kolonie. Klompen aan, rugzak op en gaan! Vanwege de coronamaatregelen is er helaas geen feestelijke opening.
12/04/21
Ode aan het landschap en relatie Stelling van Amsterdam
Dit jaar besteden de regio's veel tijd aan het thema 'Ode aan ons landschap'. Gedeputeerde van Noord-Holland en bestuurder bij de Stelling van Amsterdam Zita Pels vertelt via een video hoe de relatie tussen landschap en de unieke Stelling van Amsterdam is. Dit UNESCO Werelderfgoed is niet alleen een serie forten en verdedigingswerken. Deze werkt samen met het landschap.
09/04/21
Exclusief voor leden
Rotterdam en Den Haag willen samen start Tour de France binnenhalen
Rotterdam en Den Haag trekken samen op om de Grand Départ van de Tour de France in 2024 of 2025 naar de Metropoolregio Rotterdam Den Haag te halen. De ambitie is om de proloog van de Tour in Rotterdam te laten verrijden, gevolgd door een etappe met start in Rotterdam en aankomst in Den Haag.
09/04/21
Vrijetijdssector heeft 4,2 miljard euro aan ondersteuning ontvangen
In 2020 hebben Nederlandse bedrijven in totaal 17,6 miljard euro ontvangen ter compensatie voor loonkosten en vaste lasten tijdens de coronacrisis. Het meeste geld, 15 miljard euro, werd uitgegeven aan loonkostensteun. De meeste steun ging naar de handel en de horeca. In totaal heeft de vrijetijdssector voor 4,2 miljard euro aan ondersteuning ten gevolge van de pandemie aangevraagd.
09/04/21
Willem Bijleveld in raad van toezicht Mondriaan Fonds
Willem Bijleveld is sinds 1 april 2021 lid van de raad van toezicht van het Mondriaan Fonds. Bijleveld heeft naast bestuurlijke en toezichthoudende ervaring, grote kennis van actuele ontwikkelingen binnen het erfgoedveld in Nederland. Bijleveld was tot zijn pensioendatum in 2018 directeur van het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem.
07/04/21
Regio zet Taskforce op versterken verblijfsrecreatie Noord-Holland Noord
Noord-Holland Noord is een populaire bestemming voor toeristen en recreanten. Om de toppositie van d...
07/04/21
Exclusief voor leden
Natuurontwikkeling Dommeldal beperkt schade klimaatverandering
ARK Natuurontwikkeling is in het Brabantse Dommeldal gestart met de uitvoering van ‘Brabants Goud in Het Groene Woud’. Onderdeel van dit project is versterking van het stroomgebied van de Dommel en uitbreiding van de leembossen in Het Groene Woud waarvan het Dommeldal deel uitmaakt. Dat is nodig om de klimaatverandering op te vangen. Hoe werkt dat?
07/04/21
Keukenhof toch beperkt open als testlocatie
Het was heel zuur dat voorjaarspark Keukenhof niet open kon. De attractie diende een plan in om als wandelpark open te gaan maar dat paste ook niet binnen de huidige coronaregels. Nu veel locaties in leisure een testlocatie worden, kunnen ook de deuren van Keukenhof drie dagen in april open.