Geplaatst op: 30-03-2021
Auteur: Marc Gerlings en Ton Vermeulen

Landal voor vierde keer duurzaamste reismerk maar vrijetijdssector scoort overall heel slecht

Analyse rapport: recreatie- en reisindustrie moet nog heel veel meer doen voor duurzame wereld

Landal voor vierde keer duurzaamste reismerk maar vrijetijdssector scoort overall heel slecht
Het duurzaam gebouwde park Aelderholt van Landal GreenParks. Foto: Landal GreenParks.
Voor het vierde jaar op rij is Landal GreenParks verkozen tot het meest duurzame reismerk van Nederland in de categorie Travel & Tourism van de Sustainable Brand Index van 2021. Deze index is dit jaar in Nederland voor de vijfde keer gehouden en telt 16 categorieën. In de categorie Airlines staat KLM op hoogste positie, bij Hotels voert Van der Valk de lijst aan en in de horeca is dat La Place. Voor Landal kan terecht de vlag uit maar voor de branche als geheel is deze index, die op basis van consumentenonderzoek is samengesteld, heel slecht nieuws.

Sustainable Brand Index is Europa's grootste onafhankelijke onderzoek op het gebied van  duurzaamheid en consumentenmerken, met in totaal meer dan 1.400 merken, ruim 30 sectoren en 60.000 consumenten in 8 landen. De studie is gebaseerd op onderzoek onder Nederlandse consumenten en laat zien hoe consumentenmerken worden gezien op het gebied van duurzaamheid, milieu- en maatschappelijke verantwoordelijkheid >>>
Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 165,75 per jaarVanaf € 331,50 per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu
Trefwoorden: duurzaam, vakantiepark, accommodatie, travel and tourism, index, analyse

||| Blogs |||

18/03/21
Het ontwikkelen van recreatiebedrijven begint met het eind voor ogen
Overheden buitelen over elkaar rondom het thema: vitale verblijfsrecreatie. Terecht, want een sterke verblijfsrecreatie draagt bij aan de leefbaarheid in een stad, dorp of gemeente. Goed dat overheden daar op letten. In onze optiek hebben veel gemeenten echter weinig oog voor het sturen op nieuwe concepten die gebaseerd zijn op toeristisch-recreatieve exploitatie.
18/03/21
Ken jij al een recreatief boetiek park?
In deze blog aandacht voor een nieuwe nichemarkt die we zien in de verblijfsrecreatie en die in de branding naar de gast voor een nieuw onderscheidend merk zou kunnen zorgen. We zien dit als een mooie tegenhanger van veel grootschalige ontwikkelingen in de verblijfsrecreatie.
09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
06/05/20
De revival van de stacaravan en andere na-Coronaase trends in 2025
Herinnert u zich nog vaag het artikel uit het Algemeen Dagblad in november 2019? "In 2018 gaven...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

12/04/21
Exclusief voor leden
Oasis verandert merknaam
Oasis Parcs gaat verder onder de naam Oasis Premium Resorts. De nieuwe naam sluit beter aan bij het portfolio van uitsluitend luxe resorts met 4- en 5-sterren hotelfaciliteiten.
09/04/21
Vrijetijdssector heeft 4,2 miljard euro aan ondersteuning ontvangen
In 2020 hebben Nederlandse bedrijven in totaal 17,6 miljard euro ontvangen ter compensatie voor loonkosten en vaste lasten tijdens de coronacrisis. Het meeste geld, 15 miljard euro, werd uitgegeven aan loonkostensteun. De meeste steun ging naar de handel en de horeca. In totaal heeft de vrijetijdssector voor 4,2 miljard euro aan ondersteuning ten gevolge van de pandemie aangevraagd.
08/04/21
Exclusief voor leden
Verschuiving in bungalowparken groei boekingen onafhankelijke vakantieparken
Vakantie in eigen land is vanwege de reisbeperkingen door het coronavirus populairder dan ooit. Bungalowparken zijn niet alleen in trek in vakantieperioden, maar ook eromheen. Uit de reserveringen van website Bungalows.nl blijkt dat het coronavirus het boekingsgedrag van de Nederlanders sterk heeft veranderd. We combineren meer werk en vakantie en de onafhankelijke vakantieparken ontvangen meer boekingen.
08/04/21
13e vakantiepark voor Roompot in Noord-Holland
De grootste aanbieder van vakantieparken in Nederland, Roompot, kondigt vandaag een 13de park in Noord-Holland aan. Gasten kunnen sinds vandaag hun vakantie op het kleinschalige en comfortabele park Strand49 in Sint Maartenszee bij Roompot boeken.
07/04/21
Populairste konijn van Nederland ziet er na 25 jaar wat anders uit
25 jaar oude Koos ziet er vanaf vandaag wat anders uitHij blijft herkenbaar voor de trouwe Roompot g...
30/03/21
Hulp van Libéma voor stagiaires De Rooi Pannen
In coronatijd waar thuiswerken de klok slaat, is het voor veel mbo-ers lastig om een stageplaats te bemachtigen. Libéma en de Brabantse scholengemeenschap De Rooi Pannen hebben de handen ineen geslagen om studenten in deze corona-periode aan een stageplek te helpen.
29/03/21
Kijkje in de metamorfose van de accommodaties bij De Kempervennen
Center Parcs vernieuwt park De Kempervennen. Neem ook een kijkje in de vernieuwde accommodaties. Merk de kleurverschillen op tussen de verschillende type vakantiehuizen.
29/03/21
Libéma opent back to basic campings
Libéma opent op twee locaties in Noord-Brabant back to basic campings. Een camping zonder afgekeerde veldjes waar kampeerders hun tent in de natuur kunnen opzetten. Libéma is hiermee de eerste grote keten die het zogenaamde bamping in Nederland introduceert.