Geplaatst op: 12-03-2021
Auteur: NRIT redactie

Monitor Bezoekersdrukte Gelderland wint Strategy Award

Monitor Bezoekersdrukte Gelderland wint Strategy Award
Weergave van de monitor afgelopen zomer.
De Monitor Bezoekersdrukte Gelderland is uitgeroepen tot winnaar van de Covid & Tourism Strategy Award. De tool werd afgelopen zomer succesvol in Gelderland ingezet om toeristen alert te maken op drukke plekken. Directeur van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Herre Dijkema: "Dankzij de inzet van de monitor konden bezoekers van onze provincie veilig recreëren en vakantievieren. Het is dan ook fantastisch dat de monitor internationale erkenning krijgt".

De Covid & Tourism Strategy Award is onderdeel van de Green Destinations Stories Award die vandaag op de Europese reisbeurs ITB Berlijn werd uitgereikt. De prijs is nieuw toegevoegd aan de beurs en is bedoeld voor groene bestemmingen die een effectieve strategie hebben geïmplementeerd om toerisme ten tijde van corona zo verantwoord mogelijk te laten zijn. De gemeente Nijmegen, die sinds 2018 in het bezit is van een ‘Golden Green Destinations Award’, heeft dit project van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen voorgedragen.

Dijkema: "Met de Monitor Bezoekersdrukte Gelderland ontwikkelden we een tool waarmee consumenten de afgelopen zomer in een oogopslag zagen hoe druk het in Gelderland was op de toeristische plekken. Dankzij de grote inzet en betrokkenheid van gemeenten, ondernemers, natuurorganisaties en de provincie Gelderland konden we deze realiseren en laten uitgroeien tot een groot succes. Het ontwikkelen van een tool die enerzijds inzicht biedt in de (verwachte) drukte en anderzijds de bezoekers inspireert alternatieve plekken te bezoeken, is een belangrijk onderdeel van onze strategie als bestemmingsmanagementorganisatie. Aangezien veel Nederlanders ook deze zomer weer volop in eigen land op vakantie zullen gaan, is een nieuwe versie van de Monitor Bezoekersdrukte noodzakelijk en wenselijk. We onderzoeken op dit moment de mogelijkheden daarvoor."
 

Ontwikkeling en onderzoek 

Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen ontwikkelde in opdracht van provincie Gelderland de monitor bezoekersdrukte. Een tool die liet zien op welke plekken het deze zomer groen (rustig), oranje (gemiddeld) of rood (druk) was.

In totaal werd de monitor bezoekersdrukte bijna 500.000 keer geraadpleegd. Er werden 627 gebruikers gevraagd naar hun ervaringen. Daaruit blijkt dat een groot deel van de gebruikers (88%), drukke – ofwel de rood of oranje gemarkeerde locaties – hebben vermeden. Zij besloten één van de voorgestelde alternatieve ‘groene’ locaties te bezoeken, op een ander tijdstip naar de gewenste locatie te gaan of thuis te blijven. 94% van de respondenten geeft aan de monitor te willen blijven gebruiken. Niet alleen tijdens, maar ook na corona. 

Over de andere genomineerden en de award is via deze link meer informatie te vinden.
Trefwoorden: Gelderland, monitor, award, ITB, beleid

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.
22/03/24
Exclusief voor leden
Wereldreistrends
Een interessant onderzoek van Skyscanner die het recente boekgedrag van reizigers wereldwijd in kaart heeft gebracht. Ze rapporteren over reisplannen voor de periode juni-augustus 2024 en spiltsen die uit naar regio.
20/03/24
Veel reisverkeer met Paasweekend
Parijs, Barcelona en Amsterdam zijn de meest populaire bestemmingen voor Nederlanders tijdens het Paasweekend. Naar Nederland komen vooral Duitsers, Belgen en Italianen. De Fransen volgen op plek 4. Dat ziet Booking.com in haar data.
14/03/24
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen.
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen. De platformen scoren een gemiddelde NPS van +63. De Net Promoter Score is een maatstaf voor het meten van klanttevredenheid. Natuurhuisje heeft de hoogste NPS (+86) en Trivago de laagste (+44).
14/03/24
Kampeerbosje Leerdam en De Dassenburcht winnen Gouden Haring
In de categorie Goud Waard ontving Natuurkampeerterrein Kampeerbosje Leerdam een Gouden Haring voor hun prominente rol in het behoud en de versterking van het netwerk Natuurkampeerterreinen.
11/03/24
Update voor fietsroute Venlo - Kleve
Vijf projecten die grensoverschrijdende samenwerking tussen Limburg en Duitsland bevorderen, krijgen subsidie vanuit het Kleinprojectenfonds. Onder meer een fietsroute wordt verbeterd en subsidie maakt gebundelde informatie mogelijk over evenementen.
08/03/24
Apollo Reizen wordt sponsor NN Rotterdam Marathon
Apollo Reizen kondigt de samenwerking aan met de NN Marathon Rotterdam als officiële sponsor. Met deze strategische alliantie laat Apollo Reizen haar betrokkenheid bij de sport zien vergroot en de NN Marathon Rotterdam ontvangt meer inkomsten.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...