Geplaatst op: 04-03-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

TUI introduceert nieuw label: Fair Travel

TUI introduceert nieuw label: Fair Travel

TUI introduceert onder het label Fair Travel pakketreizen die een positieve impact hebben op de lokale bevolking en bijdragen aan de verduurzaming van de mobiliteit. 

TUI heeft de tijd waarin ze geen reizen konden aanbieden nuttig gebruikt om in kaart te brengen hoe haar  vakantiereizen een grotere bijdrage kunnen leveren aan mens en milieu op de vakantiebestemmingen. Dat heeft geleid tot de introductie van Fair Travel, (h)eerlijk op vakantie. Met een Fair Travel reis:

  • Steun je de lokale bevolking en economie
  • Verblijf je in een accommodatie met een eco-label
  • Draag je bij aan de verduurzaming van mobiliteit

Samen bijdragen aan eerlijke vakantie

Met Fair Travel draagt de klant samen met TUI bij aan eerlijke vakanties. In elke reissom zit een bijdrage van 2 euro per persoon ingecalculeerd en TUI verdubbelt die bijdrage. De helft van het totale bij elkaar gebrachte bedrag wordt besteed aan projecten die de lokale economie en bevolking op vakantiebestemmingen steunen. Dit doen ze via TUI Care Foundation. De andere helft wordt geïnvesteerd in projecten die bijdragen aan de verduurzaming van mobiliteit. Jaarlijks vindt er een rapportage plaats hoeveel er is opgehaald en in welke projecten is geïnvesteerd.

Zijn we er dan?

Volgens Arjan Kers, General Manager TUI Nederland is Fair Travel een eerste stap en zijn we er nog lang niet: "Nee zeker niet en dat pretenderen we ook niet. We zijn ervan overtuigd dat reizen duurzamer moet worden en we willen ver gaan om samen met onze reizigers verder dat pad te bewandelen. Maar alleen overtuiging is niet voldoende, het gaat om concrete stappen nemen en laten zien wat je doet. De waarde van Fair Travel is dat de belangrijkste vakantiea-anbieder in Nederland, zich verbindt aan het duurzamer maken van reizen. Omdat we er oprecht in geloven. Elke dag, elke maand en elk jaar weer een stap voorwaarts. En als we daar dan soms dingen voor moeten laten, dan deinzen we daar ook niet voor terug. We doen dit samen met onze reizigers, want hoe meer mensen stappen nemen, hoe groter de impact.

Steun aan de lokale bevolking en economie

TUI is al heel erg actief op dit thema. Zo zien ze erop toe dat eten, drinken en ingrediënten zo veel als mogelijk op de bestemming zelf gekocht worden. Ook worden alleen verantwoorde excursies aangeboden waarvoor een een eerlijke prijs wordt betaald. Daarnaast leidt de TUI Academy mensen op om in de hotels te werken en zo een baan in het toerisme te vinden. Daarnaast hebben al meer dan 1.000 hotel in het TUI aanbod hebben een eco-label behaald en hebben ze oog voor het welzijn van de medewerkers en de lokale bevolking. In 2019 brachten 439.000 TUI-gasten een vakantie in een dergelijke accommodatie door en als de coronapandemie er niet was geweest, had dat aantal in 2020 een half miljoen bereikt. Ten behoeve van duurzaam transport investeert TUI in onderzoek en in een jonge vloot vliegtuigen.

Link: https://www.tui.nl/fair-travel/.
Trefwoorden: reisbranche, reisbedrijven, touroperators, duurzaam toerisme

||| Blogs |||

30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
24/03/20
Leidt het coronavirus straks tot een reset in ons denken en handelen?
En dan nu wat positief nieuws over het coronavirus2020. Alleen al om de allitererende getallen zou j...
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...
14/11/19
Naar toekomstgerichte bewuste bestemmingen
Column van Menno Stokman (CELTH) over de nieuwe rol van de gastvrijheidsindustrie

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

16/09/21
Roompot maakt een groot landelijk event van World Cleanup Day
Zaterdag vindt de 4e editie van de World Cleanup Day in Nederland plaats. De afgelopen jaren bewees Roompot al een van de meest geëngageerde bedrijven te zijn op deze belangrijke dag. Dit jaar wil Roompot het nog beter doen en organiseert het een groots Cleanup event met tal van activiteiten ter land en op het water in Zeeland. Bovenop de tientallen opruimacties doorheen Nederland natuurlijk.
15/09/21
Het duurzaamste vakantiepark van België verwelkomt zijn eerste gasten op 15 oktober
Het nieuwe Roompot vakantiepark in het Belgische Hechtel-Eksel zal zijn eerste gasten op vrijdag 15 ...
14/09/21
Brabant gaat voor Leisure for a Better Society
In Brabant moet leisure een grote rol gaan spelen in de maatschappelijke uitdagingen waar de provincie voor staat. Hoe gaan ze dat daar aanpakken?
07/09/21
Vanuit crisis naar transitie - kijk mee op 30 september
Onze jaarlijkse Trendcongres Toerisme en Vrije Tijd is dit jaar omgezet naar 4 online bijeenkomsten van een uur. Op 30 september om 12.30 start de tweede inspiratiesessie 'Vanuit crisis naar transitie'. De wereld staat op zijn kop door de pandemie en toerisme bevindt zich in transitie. Lastige opgaven? Zeker maar onze sprekers en films laten zien hoe je tijdig bakens verzet en positief uit de crisis komt.
18/08/21
EuroParcs premium partner van Floriade 2022
De EuroParcs Group wordt premium partner van de Floriade. Op de Floriade presenteert EuroParcs twee CO2 neutrale vakantiewoningen. Het bedrijf wil hiermee haar duurzame ambities kracht bij zetten
09/08/21
Subsidie voor energieadvies MKB
Mkb-ondernemers die niet onder de Energiebesparingsplicht vallen kunnen een flinke subsidie krijgen voor het laten opstellen van een professioneel advies door een energieadviseur.
01/08/21
Nederlandse stranden schoner
Nederlandse stranden zijn dit jaar weer schoner dan vorig jaar. Opvallende conclusie is dat horecaondernemers op het strand koplopers zijn op het gebied van natuurlijke disposables; er werden nauwelijks plastics gevonden.
26/07/21
Met een elektrisch aangedreven caravan over de Alpen
De elektrische auto is de schrik van elke caravanfabrikant. Een beperkt zeer trekgewicht met een lage actieradius zijn daarbij de grootste bedreigingen. Caravanfabrikant Dethleffs heeft daarom samen met moederbedrijf Erwin Hymer Group en toeleverancier ZF Friedrichshafen AG een elektrisch aangedreven caravan ontwikkeld.