Geplaatst op: 03-03-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Te veel plannen voor camperplaatsen in Limburg

Te veel plannen voor camperplaatsen in Limburg
Afbeelding van Harald Funken via Pixabay

Het aantal camperplaatsen in de provincie Limburg kan de komende jaren nog bescheiden groeien. Daarmee kan de groeiende populariteit van campers goed worden opgevangen. Om Limburg als camperprovincie op de kaart te zetten moeten de Limburgse DMO’s aan de slag. Ook ondernemers moeten werken aan kwaliteitsverbetering en prijsdifferentiatie. Dat blijkt uit onderzoek van LeisureBrains. 

Het aantal campers en campervakanties in Nederland is de afgelopen jaren fors gestegen. Naar verwachting zet deze groei zich de komende jaren verder door. Na een piek in 2021 als gevolg van de coronapandemie vanaf 2022 jaarlijks met ongeveer 5%. In Limburg zijn op dit moment ruim 1.244 plaatsen die speciaal voor campers zijn ingericht. Er liggen nog plannen voor minimaal 500 camperplaatsen. Mochten die in een klap op de markt komen, dan wordt die ernstig verstoord.

Sterke groei aanbod onwenselijk

Dat merken ook Limburgse gemeenten die steeds meer vergunningaanvragen voor camperplaatsen zien. Uit een rondvraag bij Limburgse gemeenten blijkt dat er concrete plannen zijn om minimaal 500 extra camperplaatsen in Limburg te realiseren. Het bestaande aanbod van 1.244 camperplaatsen in Limburg zou daarmee met 40% toenemen. Hier staat een verwachte jaarlijkse vraaggroei van 5% tegenover. Een sterke groei van het aanbod tegenover een bescheiden groei is volgens de onderzoekers een onwenselijke situatie omdat dat op termijn kan leiden tot niet-vitale locaties. 

Uit het onderzoek is gebleken dat, behoudens enkele piekmomenten, de meeste camperlocaties nog voldoende ruimte hebben om de extra groei op te vangen. Er is alleen aanbodkrapte in de voorjaarsvakanties, de weekende in het hoogseizoen en bij specifieke evenementen. Volgens de onderzoekers is het de vraag is of een uitbreiding van het aantal aparte camperlocaties nodig is om de ‘problemen’ in de drukke periodes nu en in de toekomst op te vangen. Zij zien bovendien ook overloopmogelijkheden naar veel andere camperlocaties en reguliere campings. Alleen in de gemeenten Horst aan de Maas, Venray, Leudal, Weert, Nederweert, Roerdalen, Echt-Susteren, Stein en Sittard-Geleen is nu al een tekort aan locaties. In het Heuvelland zijn voldoende locaties en daar zou groei alleen buiten de regio moeten plaatsvinden. 

Ruimte voor 60 nieuwe plaatsen per jaar 

Om de groei van het aanbod wat te temperen is het advies om het bestaande aanbod aan camperlocaties jaarlijks met maximaal 5% te laten groeien. Uitgaan de van de drie deelregio’s Noord-, Midden- en Zuid-Limburg adviseren zij jaarlijks per regio maximaal 20 plaatsen extra te creëren (60 plaatsen per jaar voor heel Limburg). Dat betekent dat er de komende vijf jaar maximaal 300 plaatsen bij komen .

CampersLimburg


Bovendien is het advies om nieuwe initiatieven vooral te laten landen op interessante locaties (bij natuurgebieden, aan het water, bij een stad), waarbij kwaliteit de standaard is. Nieuwe locaties in het buitengebied, zonder onderscheidend vermogen, voegen sowieso weinig toe aan het bestaande aanbod.Het advies is om hiervoor op regionaal niveau een afwegingskader op te stellen waar de betreffende gemeenten zich aan conformeren en dit te verankeren in lokaal beleid.

Camperalliantie oprichten

Daarnaast vinden de onderzoekers dat er een camperalliantie moet worden opgericht die zich bezig gaat houden met het promoten van Limburg als camperprovincie (vergroten van de vraag). Daarnaast kan ingezet worden op productdifferentiatie en het bevorderen van kwaliteit. Ook valt er nog veel te winnen qua prijsbeleid: de meeste camperlocaties bieden een overnachting aan tegen vergelijkbare prijzen terwijl het aanbod verschillend is.

Beheerders en exploitanten van camperlocaties geven ze daarom het advies goed na te gaan prijzen te differentiëren en reguliere campinghouders zouden beter moeten nagaan of zij voor deze groeiende doelgroep toch niet aanvullende plaatsen moeten gaan aanbieden. Limburgse DMO’s zouden, in samenwerking met de provincie en de regio’s, Limburg als camperprovincie verder moeten promoten.

Meer kwaliteit nodig

Door op deze manier enerzijds de groei van het aanbod wat te temperen en te sturen op kwaliteit en anderzijds de vraag te stimuleren ontstaat er een gezonde(re) marktsituatie waarbij de bezettingsgraad van bestaande locaties kan verbeteren en er investeringskracht ontstaat om te werken aan kwaliteit. 

Link: https://www.leisurebrains.nl
Trefwoorden: beleid, verblijfsrecreatie, campers, kampeerauto's, campings, camperplaatsen

CELTH
 






||| Nieuws |||

23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.
12/04/24
Bas Maes gedeputeerde Brabant voor vrijetijdseconomie
Bas Maes (SP) is benoemd als gedeputeerde voor de provincie Noord-Brabant. Bas Maes zal zich voor de komende 3 jaar van deze bestuursperiode inzetten voor de portefeuille Energie, Cultuur, Sport, Erfgoed en voor de Vrijetijdseconomie.
11/04/24
Marieke Braber spreker workshop Vakantieparken en trends
Jos van der Sterren heeft bij zijn workshop over vakantieparken een stevige side-kick naast zich in de vorm van Marieke Braber. Het is weer een sterke aanvulling in het programma van Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
09/04/24
Campagne Varen doe je samen afgetrapt
Tijdens de Veiligheidsdag aan de Eem heeft gedeputeerde Rob van Muilekom voor de provincie Utrecht d...
05/04/24
Ambitie Utrechts Landschap 10.000 bomen planten
Om de natuur te versterken wil natuur- en beheerorganisatie Utrechts Landschap komend jaar ruim tien...
03/04/24
Exclusief voor leden
Welke bekers mogen op festivals?
Het festivalseizoen is weer begonnen. Met Pasen stonden vele tienduizenden festivalliefhebbers weer in de tent of op de festivalweide. Vaak met een drankje in de hand. Maar hoe zit het ook alweer met die drinkbekers? Is wegwerpplastic helemaal in de ban of zit het genuanceerder?

||| Agenda |||

06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...