Geplaatst op: 03-03-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Te veel plannen voor camperplaatsen in Limburg

Te veel plannen voor camperplaatsen in Limburg
Afbeelding van Harald Funken via Pixabay

Het aantal camperplaatsen in de provincie Limburg kan de komende jaren nog bescheiden groeien. Daarmee kan de groeiende populariteit van campers goed worden opgevangen. Om Limburg als camperprovincie op de kaart te zetten moeten de Limburgse DMO’s aan de slag. Ook ondernemers moeten werken aan kwaliteitsverbetering en prijsdifferentiatie. Dat blijkt uit onderzoek van LeisureBrains. 

Het aantal campers en campervakanties in Nederland is de afgelopen jaren fors gestegen. Naar verwachting zet deze groei zich de komende jaren verder door. Na een piek in 2021 als gevolg van de coronapandemie vanaf 2022 jaarlijks met ongeveer 5%. In Limburg zijn op dit moment ruim 1.244 plaatsen die speciaal voor campers zijn ingericht. Er liggen nog plannen voor minimaal 500 camperplaatsen. Mochten die in een klap op de markt komen, dan wordt die ernstig verstoord.

Sterke groei aanbod onwenselijk

Dat merken ook Limburgse gemeenten die steeds meer vergunningaanvragen voor camperplaatsen zien. Uit een rondvraag bij Limburgse gemeenten blijkt dat er concrete plannen zijn om minimaal 500 extra camperplaatsen in Limburg te realiseren. Het bestaande aanbod van 1.244 camperplaatsen in Limburg zou daarmee met 40% toenemen. Hier staat een verwachte jaarlijkse vraaggroei van 5% tegenover. Een sterke groei van het aanbod tegenover een bescheiden groei is volgens de onderzoekers een onwenselijke situatie omdat dat op termijn kan leiden tot niet-vitale locaties. 

Uit het onderzoek is gebleken dat, behoudens enkele piekmomenten, de meeste camperlocaties nog voldoende ruimte hebben om de extra groei op te vangen. Er is alleen aanbodkrapte in de voorjaarsvakanties, de weekende in het hoogseizoen en bij specifieke evenementen. Volgens de onderzoekers is het de vraag is of een uitbreiding van het aantal aparte camperlocaties nodig is om de ‘problemen’ in de drukke periodes nu en in de toekomst op te vangen. Zij zien bovendien ook overloopmogelijkheden naar veel andere camperlocaties en reguliere campings. Alleen in de gemeenten Horst aan de Maas, Venray, Leudal, Weert, Nederweert, Roerdalen, Echt-Susteren, Stein en Sittard-Geleen is nu al een tekort aan locaties. In het Heuvelland zijn voldoende locaties en daar zou groei alleen buiten de regio moeten plaatsvinden. 

Ruimte voor 60 nieuwe plaatsen per jaar 

Om de groei van het aanbod wat te temperen is het advies om het bestaande aanbod aan camperlocaties jaarlijks met maximaal 5% te laten groeien. Uitgaan de van de drie deelregio’s Noord-, Midden- en Zuid-Limburg adviseren zij jaarlijks per regio maximaal 20 plaatsen extra te creëren (60 plaatsen per jaar voor heel Limburg). Dat betekent dat er de komende vijf jaar maximaal 300 plaatsen bij komen .

CampersLimburg


Bovendien is het advies om nieuwe initiatieven vooral te laten landen op interessante locaties (bij natuurgebieden, aan het water, bij een stad), waarbij kwaliteit de standaard is. Nieuwe locaties in het buitengebied, zonder onderscheidend vermogen, voegen sowieso weinig toe aan het bestaande aanbod.Het advies is om hiervoor op regionaal niveau een afwegingskader op te stellen waar de betreffende gemeenten zich aan conformeren en dit te verankeren in lokaal beleid.

Camperalliantie oprichten

Daarnaast vinden de onderzoekers dat er een camperalliantie moet worden opgericht die zich bezig gaat houden met het promoten van Limburg als camperprovincie (vergroten van de vraag). Daarnaast kan ingezet worden op productdifferentiatie en het bevorderen van kwaliteit. Ook valt er nog veel te winnen qua prijsbeleid: de meeste camperlocaties bieden een overnachting aan tegen vergelijkbare prijzen terwijl het aanbod verschillend is.

Beheerders en exploitanten van camperlocaties geven ze daarom het advies goed na te gaan prijzen te differentiëren en reguliere campinghouders zouden beter moeten nagaan of zij voor deze groeiende doelgroep toch niet aanvullende plaatsen moeten gaan aanbieden. Limburgse DMO’s zouden, in samenwerking met de provincie en de regio’s, Limburg als camperprovincie verder moeten promoten.

Meer kwaliteit nodig

Door op deze manier enerzijds de groei van het aanbod wat te temperen en te sturen op kwaliteit en anderzijds de vraag te stimuleren ontstaat er een gezonde(re) marktsituatie waarbij de bezettingsgraad van bestaande locaties kan verbeteren en er investeringskracht ontstaat om te werken aan kwaliteit. 

Link: https://www.leisurebrains.nl
Trefwoorden: beleid, verblijfsrecreatie, campers, kampeerauto's, campings, camperplaatsen

||| Blogs |||

09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
03/02/20
Overtoerisme!
Overtoerisme!
03/02/20 · Beleid · Toerisme · Hans van Leeuwen | Lees meer
Overtoerisme zal ongetwijfeld als een van de meest prominente nieuwkomers in de Dikke Van Dale worde...
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
03/09/19
Duurzame bestemmingen; hoe doe je dat? Op zoek naar ‘pareltjes’ uit de Oostenrijkse Alpen
Veel toeristische bestemming willen het zijn of willen het worden in de toekomst; een duurzame beste...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

09/04/21
Exclusief voor leden
Rotterdam en Den Haag willen samen start Tour de France binnenhalen
Rotterdam en Den Haag trekken samen op om de Grand Départ van de Tour de France in 2024 of 2025 naar de Metropoolregio Rotterdam Den Haag te halen. De ambitie is om de proloog van de Tour in Rotterdam te laten verrijden, gevolgd door een etappe met start in Rotterdam en aankomst in Den Haag.
09/04/21
Vrijetijdssector heeft 4,2 miljard euro aan ondersteuning ontvangen
In 2020 hebben Nederlandse bedrijven in totaal 17,6 miljard euro ontvangen ter compensatie voor loonkosten en vaste lasten tijdens de coronacrisis. Het meeste geld, 15 miljard euro, werd uitgegeven aan loonkostensteun. De meeste steun ging naar de handel en de horeca. In totaal heeft de vrijetijdssector voor 4,2 miljard euro aan ondersteuning ten gevolge van de pandemie aangevraagd.
09/04/21
Willem Bijleveld in raad van toezicht Mondriaan Fonds
Willem Bijleveld is sinds 1 april 2021 lid van de raad van toezicht van het Mondriaan Fonds. Bijleveld heeft naast bestuurlijke en toezichthoudende ervaring, grote kennis van actuele ontwikkelingen binnen het erfgoedveld in Nederland. Bijleveld was tot zijn pensioendatum in 2018 directeur van het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem.
07/04/21
Regio zet Taskforce op versterken verblijfsrecreatie Noord-Holland Noord
Noord-Holland Noord is een populaire bestemming voor toeristen en recreanten. Om de toppositie van d...
07/04/21
Exclusief voor leden
Natuurontwikkeling Dommeldal beperkt schade klimaatverandering
ARK Natuurontwikkeling is in het Brabantse Dommeldal gestart met de uitvoering van ‘Brabants Goud in Het Groene Woud’. Onderdeel van dit project is versterking van het stroomgebied van de Dommel en uitbreiding van de leembossen in Het Groene Woud waarvan het Dommeldal deel uitmaakt. Dat is nodig om de klimaatverandering op te vangen. Hoe werkt dat?
07/04/21
Keukenhof toch beperkt open als testlocatie
Het was heel zuur dat voorjaarspark Keukenhof niet open kon. De attractie diende een plan in om als wandelpark open te gaan maar dat paste ook niet binnen de huidige coronaregels. Nu veel locaties in leisure een testlocatie worden, kunnen ook de deuren van Keukenhof drie dagen in april open.
07/04/21
Arbeidsovereenkomst geëist bij Deliveroo
De vakbond FNV eist namens zes maaltijdbezorgers een arbeidsovereenkomst bij Deliveroo. Zij werken n...
06/04/21
April is pilotmaand voor de recreatie
De Rijksoverheid heeft alle pilots voor de cultuur-, sport- en recreatiesector online gezet. Deze pilots zijn toegankelijk voor mensen met een negatieve coronatest. In totaal worden er ruim 450 experimenten opgezet voor in 230.409 bezoekers. Welke bedrijven staan op de rol?