Geplaatst op: 01-03-2021
Auteur: Marc Gerlings

GroenLinks, D66, PvdA, Partij van de Dieren en ChristenUnie scoren 'goed' voor fietsers

Alleen ChristenUnie stelt concrete doelen voor fietsbeleid

GroenLinks, D66, PvdA, Partij van de Dieren en ChristenUnie scoren 'goed' voor fietsers

Van de partijen die deelnemen aan de Tweede Kamerverkiezingen en kans maken op één of meer zetels heeft GroenLinks het beste programma voor fietsers. GroenLinks wordt op de voet gevolgd door D66, PvdA, Partij voor de Dieren, en ChristenUnie. Dat blijkt uit een vergelijking van de verkiezingsprogramma’s door de Fietsersbond. De bond kijkt helaas bijna niet naar recreatie maar vooral naar faciliteiten en verbindingen. De bond vraagt om één miljard euro om alle plannen uit te voeren.

De SGP en Volt scoren een voldoende, JA21, Bij1, CDA, SP en VVD scoren matig. Code Oranje, 50 Plus, PVV, Forum voor Democratie en DENK scoren een onvoldoende. In de vergelijking zijn de partijen opgenomen die eind februari minimaal op één zetel staan in een van de grote peilingen (I&O, Ipsos/1V, Kantar en Peil.nl)
 

Vergelijking op tien onderdelen

De Fietsersbond vergeleek de programma’s op tien verschillende onderdelen, gebaseerd op onze inbreng voor de Kamerverkiezingen. Opvallend is dat vooral de onderwerpen meer prioriteit voor de fiets, meer ruimte voor de fiets in de stad, doorfietsroutes, verkeersveiligheid en stallingen bij het openbaar vervoer goed scoren. Veel partijen leggen ook de relatie tussen gezondheidspreventie en beweegvriendelijke omgeving. Minder aandacht is er voor de thema’s inclusiviteit en vervoersarmoede. 
Alleen de ChristenUnie noemt concrete doelen qua fietsgebruik en verkeersveiligheid. Concrete investeringsbedragen voor de fiets komen we in de programma’s helaas niet tegen; alleen de ChristenUnie zegt 15 miljard in openbaar vervoer en fiets te willen investeren. 

De bond ziet een belangrijk punt in de verkeersveiligheid met het verlagen van de snelheid in de bebouwde kom. Verlaging van de maximumsnelheid in de bebouwde kom naar 30 kilometer per uur wordt ondersteund door GroenLinks, D66, Partij voor de Dieren en ChristenUnie.

Waarom is GroenLinks de winnaar?

GroenLinks scoort over de hele linie het hoogst. De partij noemt als enige expliciet het belang van dagelijks lopen en fietsen en wil in auto’s automatisch de snelheid beperken. De partij wil ook de fiets van de zaak aantrekkelijker maken en stelt goede bereikbaarheid per fiets en openbaar vervoer voorop bij de ontwikkeling van nieuwe woonwijken.

Van Garderen: Minimaal een miljard euro nodig

Fietsersbond-directeur Esther van Garderen is blij met de aandacht voor de fiets: "Het is mooi dat zo veel partijen aandacht besteden aan de fiets. En dat is nodig ook, we hebben minimaal 1 miljard euro nodig in de komende vier jaar om alle mooie plannen die er zijn uit te kunnen voeren”. 

Van Garderen benadrukt dat de vergelijking niet bedoeld is als stemadvies, maar kiezers die de fiets een warm hart toedragen kunnen de scores natuurlijk laten meewegen bij hun keuze.

Appels met peren vergelijken?

Bij de uitslag hoort de kanttekening dat de programma’s erg verschillend zijn qua benadering, merkt de Fietsersbond transparant op. Sommige zijn heel gedetailleerd (D66, ChristenUnie, PvdA), dat van SP beperkt zich tot hoofdlijnen.

Programma’s zeggen bovendien niet alles over de feitelijke opstelling en inzet van partijen in de Tweede Kamer. De Fietsersbond heeft in de afgelopen periode de vergaderingen van de commissie Infrastructuur en Waterstaat in de Tweede Kamer intensief gevolgd. De partijen die zich daar het meest hebben ingezet voor de fiets door hun inbreng en door het indienen van moties zijn D66 en GroenLinks, gevolgd door de SP. ChristenUnie, PvdA en Partij voor de Dieren waren minder vaak aanwezig, maar steunden wel veel van de ingediende moties. Dat gold in mindere mate ook voor het vaak aanwezige CDA. De steun van de SGP en 50plus was wisselend. De minst fietsvriendelijke partijen waren VVD en PVV. Andere partijen waren niet aanwezig bij de commissievergaderingen.

Belangrijkste moties in de afgelopen periode waren die over een actieplan fiets van GroenLinks en D66 en over een maximum van 30 kilometer in de bebouwde kom van GroenLinks en SGP. De eerste werd niet gesteund door VVD, CDA, PVV, FvD en Van Haga. Die over 30 km werd niet gesteund door VVD, PVV, FvD, DENK, Krol en Van Haga.

Meer achtergronden en commentaren over de vergelijking van de programma's door de Fietsersbond.


Trefwoorden: fiets, beleid, route, veiligheid,

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
12/04/24
Bas Maes gedeputeerde Brabant voor vrijetijdseconomie
Bas Maes (SP) is benoemd als gedeputeerde voor de provincie Noord-Brabant. Bas Maes zal zich voor de komende 3 jaar van deze bestuursperiode inzetten voor de portefeuille Energie, Cultuur, Sport, Erfgoed en voor de Vrijetijdseconomie.
12/04/24
Exclusief voor leden
Ierse succesroute bestaat tien jaar Wild Atlantic Way
Ierlands populaire toeristische route de Wild Atlantic Way is een echt succesverhaal in de toeristische sector. Opvallend, de route viert nu pas zijn tiende verjaardag.
11/04/24
NIEUWE ROUTES AMSTEL GOLD RACE 365
Vanaf8 april een nieuwe vierde lus toegevoegd aan de bewegwijzerde routes van de Amstel Gold Race 365 dagen peer jaar te fietsen.
11/04/24
Tilburg, Big Rivers Dordrecht en Utrecht Pride winnaars Nationale Evenementenprijzen
Allereerste Event Impact Award gaat naar Utrecht Pride. Big Rivers ervan door met de hoofdprijs van de Nationale Evenementenprijzen 2024
09/04/24
Lakenhal bestaat op 1 mei 150 jaar
Op 1 mei 2024 bestaat Museum De Lakenhal in Leiden 150 jaar: in 1874 werd de oude Laecken-Halle omgedoopt tot stadsmuseum van Leiden en geopend voor het grote publiek.
04/04/24
Technologie en transitie met smart hospitality
Op donderdag 18 april is de dag voor het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024. Het thema is transitie en dan heb je het al snel over technologie. Nicolette Bolté mag die interactieve sessie leiden.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...