Geplaatst op: 18-02-2021
Auteur: Marc Gerlings

Welke invloeden moet je als DMO herkennen voor vestigingsklimaat bedrijven?

Investeringen dalen maar sterke sectoren dempen het effect dat minder bedrijven kiezen voor NL

Welke invloeden moet je als DMO herkennen voor vestigingsklimaat bedrijven?
Minder bedrijven kozen in 2020 voor Nederland.
Steeds vaker krijgen DMO's de taak erbij om bedrijven naar hun regio of stad over te halen. Het vestigingsklimaat is een complexe cocktail van invloeden en omstandigheden. Nederland trok in 2020 minder bedrijven maar dat zegt niet alles over het vestigingsklimaat. De investeringen van bedrijven namen af maar typisch Nederlandse ontwikkelingen speelt in de hoofden van de directies.

Nederland heeft in 2020 beduidend minder buitenlandse bedrijven weten aan te trekken dan in eerdere jaren. Dat blijkt uit de jaarcijfers van Invest in Holland en de Netherlands Foreign Investment Agency (NFIA), het agentschap voor buitenlandse investeringen van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK). Afgelopen jaar kozen 305 buitenlandse bedrijven, waaronder Beyond Meat, Chargebee en Sekisui Polymatech voor ons land. Deze bedrijven verwachten in de eerste drie jaar ruim 8.600 directe banen te creëren en 1,9 miljard euro in hun projecten te investeren. Hoewel Brexit nog altijd leidt tot een constante stroom van nieuwe bedrijven naar ons land, zorgen Corona en groeiende uitdagingen rond ons vestigingsklimaat ervoor dat Nederland minder buitenlandse bedrijven aantrekt.

2020 jaar met twee gezichten

Jeroen Nijland, Commissaris NFIA en voorzitter van het Invest in Holland-collectief: "2020 was een jaar met twee gezichten. Nederland staat er goed op bij internationale bedrijven die op zoek zijn naar een stabiele haven om de Europese markt te bedienen. Bijvoorbeeld bedrijven die vanwege Brexit operaties verplaatsen. Tegelijkertijd neemt het aantal aangetrokken hoofdkantoren en investeringen in veel typen vestigingen af. Dat effect is grotendeels te verklaren door >>>
Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 165,75 per jaarVanaf € 331,50 per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu
Trefwoorden: vestigingsklimaat, dmo, Brexit, Corona, sector, stikstof, personeel, onderzoek

CELTH
 






||| Nieuws |||

17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...
08/02/24
Bewonerscampagne Amsterdam laat bijzondere gezichten zien
Woensdag 24 januari lanceerde amsterdam&partners de nieuwe bewonerscampagne ‘Amsterdam verruimt je blik’, een campagne die het gevoel van trots bij Amsterdammers vergroot door de rijkdom aan perspectieven en initiatieven van Amsterdammers in beeld te brengen.

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...