Geplaatst op: 15-02-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Verwachtingen vrijetijdssector sterk negatief

Verwachtingen vrijetijdssector sterk negatief
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay

De verwachtingen in de diverse vrijetijdssectoren voor de komende drie maanden zijn uitermate negatief. Meest negatief is de logiesverstrekking. Opvallend genoeg is er meer positiviteit in de reisbranche. Dat blijkt uit onderzoek van het CBS.

Omdat het eerste kwartaal voor onze branche het minst druk is, vergelijken we in dit artikel de verwachtingen van een jaar geleden met die van nu. Het gaat om het saldo van bedrijven dat positief en negatief is. Meest positief geeft een indicator van 100, meest negatief op -100. Als de helft van de bedrijven positief is en de helft negatief staat de indicator op 0.

Vrijetijdsbedrijven heel negatief over de omzet

Over de afgelopen drie maanden zijn ondernemers in de vrijetijdssector zonder meer negatief over de omzet. Deze indicator staat voor de logiesverstrekking het laagst (-85), voor de horeca op -78, eet- en drinkgelegenheden op -75, sport en recreatie op -74 en voor de reisbranche op -61. Ter vergelijking in het eerste kwartaal van 2020 stond deze indicator voor drie branches (horeca, logiesverstrekking en eet- en drinkgelegenheden) rond de nul en voor de reisbranche en sport en recreatie zelfs positief.

Slechte verwachtingen

Eenzelfde ontwikkeling zien we als bedrijven vooruit kijken. Dat is de logiesvertrekking met -82 het meest negatief, waarbij de andere sectoren rond de -50 zitten. Een jaar eerder zaten op de reisbranche na, die zat op +27, allemaal tussen de -11 en -25.

Onvoldoende vraag grootste belemmering

Onvoldoende vraag is in de meeste deelbranches van de vrijetijdssector de grootste belemmering. Een vijfde tot een derde van de ondernemers signaleert dat. In alle deelbranches verwachten ondernemers dat de personeelssterkte zal afnemen. In de meeste sectoren is dat 28% tot 40% van de ondernemers. Meest negatief is de reisbranche daar verwacht 73% van de ondernemers met minder personeel toe te kunnen.

Verwachtingen2021
Trefwoorden: ondernemen, corona, crisis, verwachtingen, omzet, personeel, horeca, verblijfsrecreatie, reisbranche, sport, dagrecreatie

||| Blogs |||

09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
06/05/20
De revival van de stacaravan en andere na-Coronaase trends in 2025
Herinnert u zich nog vaag het artikel uit het Algemeen Dagblad in november 2019? "In 2018 gaven...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

01/03/21
Ongekende krimp voor de horeca
Vorig jaar kromp de omzet van de horeca met 34% procent ten opzichte van 2019. Een ongekende krimp die het CBS niet eerder registreerde.
26/02/21
Hoe hebben de Nederlandse logiesaccommodaties in 2020 gepresteerd?
Nederlandse logiesaccommodaties hebben vorig jaar 30% minder overnachtingen van gasten geregistreerd, het aantal gasten daalde met 40% harder omdat Nederlandse gasten langer bleven. Voor groepsaccommodaties en hotels was 2020 een extreem slecht jaar. Kampeer- en huisjesterreinen deden het met minnen nog relatief goed
25/02/21
VisitBrabant organiseert websessie met tips en tools voor komend seizoen
Op donderdag 11 maart organiseert VisitBrabant de websessie T-Tijd | Tijd voor Toerisme. In deze gratis websessie krijgen Brabantse vrijetijdsondernemers allerlei praktische tips en tools aangereikt waarmee zij direct aan de slag kunnen ter voorbereiding op het toeristische seizoen dat voor de deur staat.
24/02/21
Verhoging steun vaste lasten (TVL) lichtpuntje voor horeca
Ondernemers krijgen in het eerste en tweede kwartaal van 2021 een hogere maximale tegemoetkoming voor de vaste lasten (TVL). Ook verhoogt het kabinet in het eerste kwartaal de maximale voorraadsubsidie voor de gesloten detailhandel van 200.000 euro naar 300.000 euro. Het kabinet trekt voor deze verruiming 375 miljoen euro uit. Dat schrijven minister Van ’t Wout en staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken en Klimaat (EZK) vandaag aan de Tweede Kamer.
24/02/21
Sifra Mooren start campingplatform
Waar campingverblijf bij Nederlanders al erg bekend is, gaat de interesse in luxe kampeeraccommodaties (glamping) met eigen faciliteiten omhoog. Een trend die door de specalisten van Groepen.nl is opgepakt.
23/02/21
Taxeren moet je aan een expert overlaten
In de 40 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren van recreatie- en watersportbedrijven, is er veel veranderd in taxatieland. Taxaties en de taxateurs dienen in meerdere mate te voldoen aan allerlei wettelijke eisen alsmede aan voorwaarden van de banken.
22/02/21
EuroParcs Group nieuwe eigenaar van camping Schuilenburg en paviljoen Hindeloopen
EuroParcs heeft camping Schuilenburg en het badpaviljoen Hindeloopen overgenomen. De camping en het paviljoen liggen direct aan het IJsselmeer. Het is alweer de tweede overname van EuroParcs dit jaar. Eerder werd camping Oriëntal in Limburg overgenomen.
22/02/21
30.000 bezoekers voor online vakantiebeurzen van SVR
De eerste drie online vakantiebeurzen van de Stichting Vrije Recreatie hebben al 30.000 bezoekers getrokken.