Geplaatst op: 11-02-2021
Auteur: Marc Gerlings

Rotterdam wil weer zakelijke evenementen naar de stad halen

Vormt Rotterdams initiatief in kennisuitwisseling voor evenementen de opening uit de Covid-greep?

Rotterdam wil weer zakelijke evenementen naar de stad halen
Rotterdam mist de waardevolle zakelijke evenementen.

Internationale deskundigen uit de evenementensector en daarbuiten komen daarom medio april 2021 virtueel bijeen om IAB Rotterdam te adviseren over de toekomst van de MICE-industrie (Meetings, Incentives, Conferences en Exhibitions). De stad wil heel graag weer de waardevolle zakelijke evenementen ontvangen.

De deskundigen maken deel uit van een speciale MICE-editie van de International Advisory Board Rotterdam (IAB). De IAB voorziet het stadsbestuur van Rotterdam van economische perspectieven en de daarmee samenhangende gevolgen voor de MICE-sector wereldwijd. Daarnaast staan de experts stil bij de specifieke impact op de stad Rotterdam. De IAB wordt uitgevoerd door Rotterdam Partners in nauwe samenwerking met de gemeente Rotterdam en vertegenwoordigers uit de sector.

Lek: zakelijke evenementen van grote waarde voor de stad

Wilbert Lek, directeur Rotterdam Partners: "Het aantrekken van congressen, beurzen, vergaderingen en zakelijke evenementen is van grote waarde voor de Rotterdamse economie. Zo zorgt deze industrie voor zakelijk toerisme, bevordert het de werkgelegenheid en zet het Rotterdam op de kaart als hoogwaardige kennisstad. Het is dan ook ontzettend belangrijk om te onderzoeken wat de transformatie van deze industrie op de lange termijn betekent voor Rotterdam en wat de stad kan doen om kansen te verzilveren. Juist gezien de importantie van de sector en het feit dat deze zo hard getroffen is door de coronacrisis, verdient het de aandacht voor een lange termijn perspectief.”

Voelbare impact

De invloed van de coronacrisis op de MICE-sector is wereldwijd voelbaar, zo ook in Rotterdam. Het werk kwam abrupt tot stilstand, congressen en evenementen werden afgelast of doorgeschoven, zakelijke hotelovernachtingen werden geannuleerd en er moest ineens gezocht worden naar creatieve online oplossingen. De lange termijn gevolgen voor de sector zijn onduidelijk en niet alleen COVID-19 heeft daar invloed op. Al langere tijd ondergaat de MICE-industrie een transformatie, onder meer door de bewustwording van de impact van de branche op het klimaat en de digitalisering van evenementen en congressen. De coronacrisis zorgt ervoor dat een aantal van deze trends en ontwikkelingen in een stroomversnelling komt. 

IAB conferentie MICE-industrie

In opdracht van het Rotterdamse stadsbestuur is daarom besloten om medio april een virtuele International Advisory Board conferentie te organiseren. Hierbij heeft een team van internationale deskundigen uit de sector en daarbuiten de opdracht om de stad te adviseren over de toekomst van de MICE-industrie. De insteek is om te bepalen hoe de cruciale veranderingen binnen de MICE-sector van invloed zijn op de belangrijkste business- en verdienmodellen. 

Scenario's met hybride evenementen

Hierbij wordt onder meer gekeken naar de verschuiving van fysieke evenementen naar meer online en hybride vormen en de impact hiervan op het wereldwijde ecosysteem van de MICE-industrie. Daarnaast wordt er geadviseerd wat dit specifiek betekent voor Rotterdam en wat de stad kan doen om juist nu kansen te benutten. De IAB heeft hierbij nadrukkelijk als doel om een advies te geven met een lange termijn perspectief. Voorzitter van deze IAB adviesraad is ondernemer, facilitator en investeerder Lars Crama. Crama is actief in verschillende innovatieve ecosystemen waar gevestigde bedrijven, ondernemers en kennisinstellingen samenwerken. Het advies wordt op de laatste dag van de conferentie gepresenteerd door de IAB-leden aan het college van burgemeester en wethouders van Rotterdam en de lokale MICE-sector.

The Rotterdam Experiment

De IAB conferentie is niet het enige middel waarmee Rotterdam de toekomst van de MICE-industrie onderzoekt. Eerder lanceerde Rotterdam Partners al het initiatief The Rotterdam Experiment. Met een reeks van zeven hybride experimenten worden innovatieve oplossingen binnen en buiten de sector met de industrie gedeeld én getest. De experimenten vinden plaats tot november 2021 en staan onder leiding van Rotterdamse futurist en bestsellerauteur Yuri van Geest. De eerste editie, die volledig in het teken stond van mixed reality, vond afgelopen december plaats. Het eerstvolgende Rotterdam Experiment verkent de wereld van gaming en hoe dit ingezet kan worden om effectief samen te werken, een gemeenschap op te bouwen en de veerkracht van de evenementensector te versterken. Het experiment vindt op 18 februari online plaats en wordt live uitgezonden vanuit de Cruise Terminal Rotterdam.
Trefwoorden: evenementen, economie, stad, DMO, corona, beleid

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/02/21
Perceptie reputatie steden verandert door coronamaatregelen
De perceptie van sterkste reputatie van steden verandert door de invloed van een jaar lang aan coronamaatregelen. Amsterdam was altijd de favoriete stad in de ogen van de Nederlanders maar dat verandert. Utrecht neemt die koppositie over en de hoofdstad daalt zelfs twee plaatsen in een top 1 overzicht.
22/02/21
Floriade krijgt primeur met brug van cementloos beton
De Floriade 2022 krijgt veel nieuwe infrastructuur. Het levert meteen kansen op om innovaties toe te passen. Primeurs zijn het materiaal cementloos beton en de bekisting wordt meteen gebruikt voor de groene zijkant in de toekomst.
18/02/21
Meer dan 100.000 aanmeldingen voor testevents
Al meer dan 100.000 mensen hebben zich aangemeld voor de testconcerten en -festivals die in maart worden georganiseerd. De Alliantie van Evenementenbouwers is zeer verheugd over deze massale belangstelling, zelfs zonder dat er een programma bekend is gemaakt.
17/02/21
Pieter Cloo vertrekt bij Floriade
Pieter Cloo heeft besloten zijn werk als statutair directeur Floriade Almere 2022 BV na april 2021 niet voort te zetten. Pieter Cloo ziet geen mogelijkheid voor een verdere constructieve samenwerking met het gemeentebestuur van Almere.
17/02/21
Easyfairs start vakbeurs Tuin & Park Expo
Tuin & Park Expo is het tweejaarlijkse kennis en product event voor de beslissers in de groene branche, gericht op trends, innovatie, materiaal en design. De beurs wordt een combinatie van exposanten, kennissessies, product pitches, demonstraties en netwerkmomenten. De eerste editie van Tuin & Park Expo is op dinsdag 31 augustus en woensdag 1 september 2021 in Evenementenhal Gorinchem.
17/02/21
Ticket voor evenement mag je langer bewaren
De cultuur- en evenementenbranche verlengt de regeling ‘Bewaar je ticket, geniet later’. Dit heb...
15/02/21
Eerste experiment Fieldlab Evenementen van start
In Utrecht is vandaag het eerste testevenement georganiseerd door het Fieldlab Evenementen. Het ging om een zakelijk congres in het Beatrix Theater.
11/02/21
Vakantiebeurs wordt voor één keer online evenement
Een fysieke Vakantiebeurs in april is gezien de maatregelen en internationale reisrestricties rondom het coronavirus niet mogelijk. Daarom gaat Vakantiebeurs voor één keer online. Dit voorjaar komt de beurs naar de bezoekers toe, met een online vakantiebeleving, meldt de Jaarbeurs.