Geplaatst op: 09-02-2021
Auteur: NRIT redactie

Vakbond dreigt met acties in Schiphol

'Schiphol moet zorgen voor goede werkomstandigheden'

Vakbond dreigt met acties in Schiphol

Werknemers op Schiphol gaan 2 maart actie voeren op de luchthaven. Ze eisen van de Schipholdirectie een eerlijk loon, vaste banen en een veilige werkplek. Joost van Doesburg, campagneleider FNV Schiphol: ‘Schiphol schuift haar verantwoordelijkheid keer op keer af op de bedrijven die ze inhuurt. Dat moet stoppen. Schiphol bepaalt de voorwaarde voor die bedrijven, dus Schiphol moet zorgen voor goede werkomstandigheden.’

Eind vorig jaar bleek uit een enquête van FNV onder beveiligers, afhandelaars en schoonmakers op de luchthaven dat de omstandigheden niet alleen slecht zijn voor medewerkers zelf, maar ook voor de vliegveiligheid. 

‘Wij hebben de directie toen tot 1 februari gegeven om in actie te komen. Het enige wat we horen is dat we niet bij hen moeten zijn, maar bij de bedrijven waaraan ze het werk uitbesteden. Dat is dus onzin. Het is de Schiphol Group die steeds lagere tarieven eist, de concurrentie opvoert en weigert sociale voorwaarden te stellen’, aldus Van Doesburg.

Nooit meer onzichtbaar met lichtjes

De acties worden vandaag aangekondigd met een video van lichtjes op een landingsbaan. Van Doesburg: ‘Die lichtjes vormen de woorden ‘nooit meer onzichtbaar’. Iedere passagier ziet de medewerkers natuurlijk al, maar vanaf 2 maart gaat ook de directie van de luchthaven ze zien.’ Hoe de acties op 2 maart er precies uit gaan zien, is nog niet bekend. Werkonderbrekingen behoren tot de mogelijkheden.

Achtste afhandelaar

Het meeste werk op de luchthaven wordt gedaan door bedrijven die Schiphol inhuurt of waarvan ze de vergunning verstrekt. FNV vindt dat Schiphol buitensporig  veel verschillende bedrijven voor dezelfde klus onder contract heeft. Zo wordt begin dit jaar een achtste afhandelaar toegelaten. ‘In de rest van de wereld zijn dat er hoogstens twee of drie. Door zoveel verschillende bedrijven toegang te verschaffen, stimuleert Schiphol de keiharde concurrentie. Werknemers krijgen daarvan de rekening gepresenteerd in de vorm van een steeds lager loon, onveilig werk en losse contracten’, aldus Van Doesburg.

Trefwoorden: Schiphol, werk, baan, management

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...