Hoe Data Friesland verrassend veel te weten komt over toeristisch gedrag
Online is een schat aan informatie te vinden over het gedrag van toeristen. Maar hoe ontsluit je al die data rond zoeken, boeken, bezoeken en beoordelen. Data Friesland heeft de datahandschoen opgepakt en de resultaten tot nu toe online gepresenteerd.
Tijdens het 'Frysk Toerisme Kongres' spraken Stefan Hartman (European Tourism Futures Institute) en Roger Davids (Merk Fryslân) over het belang van toeristische data en informatie voor bestemmingen. Ze hadden hierbij aandacht voor de succesvolle samenwerking tussen DataFryslân en MerkFryslân op het gebied van website data. Deze slimme samenwerking heeft geleid tot interessante inzichten over het gedrag van bezoekers aan Fryslân.
De onderzoekers hebben een grote hoeveelheid databronnen geanalyseerd. Van Google Trends, website bezoek, nieuwsbronnen, foto-analyse, toeristenbelasting, AirBnB, Booking.com, vervoersdata, telefoniedata, reviews tot social media-analyse. Deze aanpak is een voorbeeld voor andere regio’s.
Nieuwsgierig wat er allemaal mogelijk is? Kijk dan snel op: datafriesland.nl/toere-troch-fryslan-zoeken/#navigation