Geplaatst op: 08-02-2021
Auteur: Redactie NRIT

Vierdaagse financieel en organisatorisch onverantwoord in 2021

Vierdaagse financieel en organisatorisch onverantwoord in 2021
Geen wandelaars dit jaar over de Waalbrug bij Nijmegen.

Het grootste jaarlijkse evenement van Nederland, de Vierdaagse gaat niet door. 

De organisatie verwacht dat de kans dat Nederland in juli nog te maken heeft met de 1,5-metermaatregel is groot. Voor wandelaars valt tijdens wandeldagen op het start- en finishterrein veel te regelen, maar onderweg en voor het publiek zorgt dit voor problemen. 

We moeten rekening houden met de aantrekkingskracht van de Vierdaagse op het publiek. Het controleren en naleven van de 1,5-metermaatregel is bij het grootste evenement van Nederland onmogelijk. Bovendien vragen we ons af: is de Vierdaagse nog wel de Vierdaagse zonder het feest en de support van de toeschouwers aan de zijlijn?

Onze organisatie verneemt daarnaast de twijfels over de vaccinatiegraad in Nederland in de derde week van juli. Er is een kans dat deze nog niet hoog genoeg is om de Vierdaagse op een veilige manier te organiseren. Marsleider Henny Sackers legt uit: "Wij voelen een grote verantwoordelijkheid voor de veiligheid en gezondheid van onze deelnemers, toeschouwers, vrijwilligers en medewerkers. We kunnen hun veiligheid op dit moment niet garanderen en willen niemand blootstellen aan gevaar in welke vorm dan ook.”

Financieel en organisatorisch onverantwoord

De Vierdaagse is een mega-evenement en we beginnen dan ook al maanden van tevoren met de voorbereidingen. Daar komen ook kosten bij kijken. De huidige onzekerheden nu en richting de zomer maken het risico te groot om de volledige voorbereiding te starten, terwijl dat wel al zou moeten. Bovendien moeten de deelnemers op tijd beginnen met hun voorbereidingen. Zij nemen vakantiedagen op, investeren tijd in training en maken kosten voor inschrijving, vervoer en verblijf, terwijl ook voor hen de onzekerheid groot is. Door deze zware beslissing nu te nemen, weten wandelaars, medewerkers, vrijwilligers, partners en leveranciers waar zij aan toe zijn.

Geen concessies aan identiteit

In het donker met duizenden deelnemers wachten op het startschot, high fives met het publiek en elkaar kunnen omhelzen na weer een volbrachte dag: dat is het Vierdaagsegevoel. De morele steun van tienduizenden toeschouwers en het ongekend diverse en internationale deelnemersveld maken de wandelmars uniek. Juist in deze tijd had onze organisatie heel graag voor een lichtpuntje gezorgd, maar we vinden ook dat er een grens is aan noodzakelijke concessies die in strijd zijn met de identiteit van de Vierdaagse.

Alles gedaan om afgelasting te voorkomen

De afgelopen maanden hebben we als organisatie alle mogelijkheden onderzocht om de Vierdaagse in 2021 te kunnen organiseren, het is immers ons bestaansrecht. Zo hebben we, naast vele andere ideeën, onderzocht of de Vierdaagse verplaatst kon worden naar een andere datum en of er op meerdere routes tegelijkertijd kon worden gelopen. Voor al deze opties geldt dat we deze om uiteenlopende redenen niet haalbaar en/of wenselijk achten, hoe graag we ook andere conclusies hadden getrokken. Hoofd organisatiebureau Lotte Janssen: "Externe partijen passen hun hele planning en vakanties aan op een Vierdaagse in de derde week van juli. Zelfs het onderhoud van wegen is daar omheen gepland. Dit betekent dat we de Vierdaagse dus niet kunnen verplaatsen of over meerdere weken kunnen verspreiden.”

Trefwoorden: Vierdaagse, evenement, corona

||| Blogs |||

28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
06/05/20
De revival van de stacaravan en andere na-Coronaase trends in 2025
Herinnert u zich nog vaag het artikel uit het Algemeen Dagblad in november 2019? "In 2018 gaven...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

12/04/21
Exclusief voor leden
Oasis verandert merknaam
Oasis Parcs gaat verder onder de naam Oasis Premium Resorts. De nieuwe naam sluit beter aan bij het portfolio van uitsluitend luxe resorts met 4- en 5-sterren hotelfaciliteiten.
08/04/21
Exclusief voor leden
Verschuiving in bungalowparken groei boekingen onafhankelijke vakantieparken
Vakantie in eigen land is vanwege de reisbeperkingen door het coronavirus populairder dan ooit. Bungalowparken zijn niet alleen in trek in vakantieperioden, maar ook eromheen. Uit de reserveringen van website Bungalows.nl blijkt dat het coronavirus het boekingsgedrag van de Nederlanders sterk heeft veranderd. We combineren meer werk en vakantie en de onafhankelijke vakantieparken ontvangen meer boekingen.
08/04/21
13e vakantiepark voor Roompot in Noord-Holland
De grootste aanbieder van vakantieparken in Nederland, Roompot, kondigt vandaag een 13de park in Noord-Holland aan. Gasten kunnen sinds vandaag hun vakantie op het kleinschalige en comfortabele park Strand49 in Sint Maartenszee bij Roompot boeken.
07/04/21
Regio zet Taskforce op versterken verblijfsrecreatie Noord-Holland Noord
Noord-Holland Noord is een populaire bestemming voor toeristen en recreanten. Om de toppositie van d...
07/04/21
Kampeerder gaat voor laagseizoen en kleine campings
Kampeerders in heel Europa staan te springen om weer te kamperen. Ondanks dat in veel landen nog str...
07/04/21
Populairste konijn van Nederland ziet er na 25 jaar wat anders uit
25 jaar oude Koos ziet er vanaf vandaag wat anders uitHij blijft herkenbaar voor de trouwe Roompot g...
02/04/21
Meer zoekopdrachten naar groene omgeving meldt Airbnb
Uit nieuwe gegevens van Airbnb blijkt dat de Nederlandse interesse in lokale en reizen in Nederland sterk toeneemt. In maart bereikten zoekopdrachten naar landelijke verblijven in Nederland het hoogste niveau van dit jaar, en meer dan drie keer zo hoog als in maart vorig jaar.
02/04/21
Leiden Science Box naar Vlaamse media
Vijftien Vlaamse media ontvangen volgende week de Leiden Science Box. Een kistje vol wetenschappelijke (voor)proefjes als aankondiging op Leiden2022, European City of Science.