Geplaatst op: 08-02-2021
Auteur: Marc Gerlings

Uit creatieve evenementen ontstaat Kerk als Merk

Uit creatieve evenementen ontstaat Kerk als Merk
Evenement Klim naar het Licht. Foto: DOSS.
Om het tij te keren van leegstaande kerken, lanceren DOSS Event Support en communicatiebureau RAADHUIS uit Alkmaar de campagne ‘Kerk als Merk’ . Samen met eigenaren van kerkelijk vastgoed bedenken en organiseren zij publieksevenementen die de bekendheid en financiële positie van kerken vergroten. Het succes van de door deze bureaus bedachte Klim naar de Hemel (Grote Kerk Alkmaar, 93.000 bezoekers in 2018), Klim naar het Licht (KoepelKathedraal Haarlem, 80.000 bezoekers in 2020) en de Wezens van de Kathedraal (Haarlem) ligt mede ten grondslag aan ‘Kerk als Merk’ dat zich nadrukkelijk óók op kleinschalige evenementen richt.

‘Kerk als Merk’ ziet mogelijkheden om kerkgebouwen anders te benutten, mede omdat ze vaak op A-locaties staan en cultureel, historisch en/of architectonisch gezien interessant zijn. ‘Maar helaas blijven veel van deze gebouwen onopgemerkt omdat ze voor het publiek gesloten zijn. We bedenken samen met de eigenaren manieren om ze weer tot leven te brengen. Dat doen we met respect voor het gebouw en – als die er nog is – de kerkelijke gemeenschap’, zegt Bart van Koppen, een van de initiatiefnemers van ‘Kerk als Merk’ .

Maak de waardevolle plek

Van menig gesloten of in onbruik geraakte kerk valt volgens Mirella Doss van DOSS Events een in maatschappelijk of cultureel opzicht waardevolle plek te maken: ‘Dat kan door er passende evenementen te organiseren. Die zorgen voor verbinding en synergie en geven een meerwaarde aan het merk dat kerken lokaal vaak nog steeds zijn. Je kan dat doen door >>>
Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 165,75 per jaarVanaf € 331,50 per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu
Trefwoorden: kerk, merk, evenement, marketing, strategie, waardevolle plek

||| Blogs |||

30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.
09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

12/04/21
Exclusief voor leden
Oasis verandert merknaam
Oasis Parcs gaat verder onder de naam Oasis Premium Resorts. De nieuwe naam sluit beter aan bij het portfolio van uitsluitend luxe resorts met 4- en 5-sterren hotelfaciliteiten.
08/04/21
Exclusief voor leden
Verschuiving in bungalowparken groei boekingen onafhankelijke vakantieparken
Vakantie in eigen land is vanwege de reisbeperkingen door het coronavirus populairder dan ooit. Bungalowparken zijn niet alleen in trek in vakantieperioden, maar ook eromheen. Uit de reserveringen van website Bungalows.nl blijkt dat het coronavirus het boekingsgedrag van de Nederlanders sterk heeft veranderd. We combineren meer werk en vakantie en de onafhankelijke vakantieparken ontvangen meer boekingen.
08/04/21
13e vakantiepark voor Roompot in Noord-Holland
De grootste aanbieder van vakantieparken in Nederland, Roompot, kondigt vandaag een 13de park in Noord-Holland aan. Gasten kunnen sinds vandaag hun vakantie op het kleinschalige en comfortabele park Strand49 in Sint Maartenszee bij Roompot boeken.
02/04/21
Meer zoekopdrachten naar groene omgeving meldt Airbnb
Uit nieuwe gegevens van Airbnb blijkt dat de Nederlandse interesse in lokale en reizen in Nederland sterk toeneemt. In maart bereikten zoekopdrachten naar landelijke verblijven in Nederland het hoogste niveau van dit jaar, en meer dan drie keer zo hoog als in maart vorig jaar.
02/04/21
Leiden Science Box naar Vlaamse media
Vijftien Vlaamse media ontvangen volgende week de Leiden Science Box. Een kistje vol wetenschappelijke (voor)proefjes als aankondiging op Leiden2022, European City of Science.
01/04/21
Wandelnetwerk Amstelland officieel open
Ruim 300 kilometer wandelplezier onder Amsterdam is vanaf april klaar voor gebruik. Wandelnetwerk Am...
01/04/21
De harde economische werkelijkheid van de pandemie in de Reisverkeersbalans
Nederland heeft vorig jaar bijna 9 miljard euro verloren aan inkomend toerisme. Het uitgaand toerisme kreeg met een terugloop van bijna 13 miljard euro een nog veel grotere klap. Voor de sector een drama maar voor de betalingsbalans goed nieuws, die ging er bijna 4 miljard op vooruit.
01/04/21
Nieuw - Achterhoek Routes app en Interactieve Routemixers wijzen de weg door de Achterhoek
Met ruim 3000 km aaneengesloten wandelnetwerk en 3200 km hoogwaardig fietsknooppuntennetwerk hoef je...