Geplaatst op: 04-02-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Ambitieuze plannen voor Hanze Experience

Ambitieuze plannen voor Hanze Experience

De Nederlandse Hanzesteden willen hun rijke historie bekender en beleefbaarder maken voor zowel toeristen als de eigen inwoners. Een grote Hanze Experience en een parelketting aan stadsbelevingen moeten dat mogelijk maken. Naast toeristische doelen rond spreiding en hogere bestedingen moeten ook bewustzijn en bewonerstrots worden versterkt. Een vandaag gepresenteerd haalbaarheidsonderzoek is een eerste maar belangrijke stap in de realisatie van een Hanze Experience met internationale klasse.

"We hebben de ambitie uitgesproken dat we de Hanze willen ontwikkelen tot jaarrond culturele hotspots”, vertelt Elizabeth Stoit, Programmamanager Hanzesteden bij MarketingOost. "Daar hoort een grote Hanze-beleving bij om de betekenis van de Hanze in verleden, heden en toekomst een plek te geven. Je kunt wel allerlei verhalen en folders maken over de Hanze maar we vinden het echt belangrijk dat je het ook kunt beleven.” Stoit ziet in de Hanzesteden mensen genieten van het prachtige historische decor maar het verhaal van de Hanze wordt daar onvoldoende belicht. Toeristische doelen zijn dat toeristen langer verblijven, meer besteden en ook meer locaties bezoeken. Haar organisatie loopt in DMO-land voorop door zich nadrukkelijk bezig te houden met aanbodontwikkeling om regionaal de doelen uit Perspectief 2030 te realiseren.

De Hanze Experience bestaande uit een Beleefmuseum (met de IJsselkogge), Show en Stadsbelevingen (Hanze Tino’s - Tiny Experiences; innovatieve belevingsconcepten in leegstaande (winkel)panden) is een concept met internationale aantrekkingskracht waar geschiedenis en heden elkaar raken en waarin verbinding tussen mensen en steden centraal staat. Niet op één bepaalde plek, maar een route. Een route die stimuleert om te bewegen, te ontdekken en te ontmoeten.

Experience moet verhaal van de Hanze gaan trekken

Een Hanze Experience Beleefmuseum, Hanze Experience Show en Hanze Experience Stadsbelevingen vormen samen het concept om de Hanzesteden te versterken als cultuur erfgoed bestemming. Dit conceptadvies van Kranendonk Experience Company is het resultaat van de haalbaarheidsstudie die de afgelopen maanden is uitgevoerd. Een verkenning naar de wijze waarop een Hanze Experience gerealiseerd kan worden als trekker van het Hanzeverhaal. De studie is geïnitieerd vanuit het samenwerkingsverband Hanzesteden in samenwerking met de gemeente Kampen.

Stoit ziet in de nabije toekomst een parelketting van kleine experiences in alle steden met een grote Hanze Experience waar de opgegraven IJsselkogge de grote trekker is. "Het mooie van de Hanze is dat het Middeleeuwse samenwerkingsverband nooit is opgeheven, het bestaat nog steeds. De belangrijkste waarde van de Hanze, samenwerken en elkaar wat gunnen om er samen beter van te worden, is nog steeds actueel. In de Experience besteden we niet alleen aandacht aan de historie maar leggen we ook de link naar het heden. Bezoekers kunnen zich na een bezoek afvragen hoe Hanze ze eigenlijk zelf zijn. Ben ik die enorme samenwerker?”

Parelketting aan attracties

Bert Kranendonk, directeur Kranendonk Experience Company: "De Hanze Experience is een route als een parelketting met een sluiting, een hanger en negen pareltjes. Het vormt een geheel, maar elk afzonderlijk deeltje is het ontdekken en beleven waard. Zo ervaren bezoekers het aloude waardevolle en tegelijkertijd zo actuele ‘Hanze DNA’, maar het biedt ook nieuwe inspiratie om de eigen toekomst in te kleuren.”

De studie is uitgevoerd op initiatief van het samenwerkingsverband Hanzesteden en de gemeente Kampen. Een mogelijke Hanze Experience moet bijdragen aan de ambitie om de Hanzesteden door te ontwikkelen tot een duurzame jaarrond cultuurerfgoed bestemming. Deze ambitie is geformuleerd in de visie "Perspectief Hanzesteden 2020-2025” van het samenwerkingsverband Hanzesteden. Het exposeren van de iconische IJsselkogge als hart van de Hanze Experience is voor de gemeente Kampen van sterke toegevoegde waarde.

Van ambitie naar realisatie

De ambitie en het concept zijn uitgewerkt in een BidBook. Een inspiratiedocument om de droom tot werkelijkheid te brengen. De komende maanden worden binnen het samenwerkingsverband de vervolgstappen, waaronder mogelijke locaties en investeringsmogelijkheden, nader verkend. Als de uitkomst van de vervolgstappen positief is, richt Stoit  zich op 2024/2025 waar de grote experience zou kunnen worden geopend. Dat valt dan mooi samen met de terugkeer van de IJsselkogge. Voor de kleinere experiences zou 2022 haalbaar moeten zijn.

Het samenwerkingsverband Hanzesteden bestaat uit een samenwerking tussen de negen Hanzesteden Deventer, Doesburg, Elburg, Harderwijk, Hasselt, Hattem, Kampen, Zutphen, Zwolle en hun marketingorganisaties, de provincies Gelderland en Overijssel, MarketingOost, Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Achterhoek Toerisme, Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen, ondernemers en overige Hanze betrokkenen.

Trefwoorden: cultuur, informatiecentra, belevingscentra, historie, Overijssel,

||| Blogs |||

30/03/21
Hoe je een imago verkwanselt met een kop koffie
In het stemhokje schoot de gedachte door mijn hoofd. Merkwaardig eigenlijk dat meerdere politieke pa...
25/02/21
Voorwaarts Mars!
Voorwaarts Mars!
25/02/21 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Het begon zo rond mijn voortgezet onderwijsperiode. De verslaving waarvan ik nimmer meer afkickte. N...
30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

06/04/21
KLM vraagt ook om kapitaalversterking
Dat is de reactie van KLM op de 4 miljard euro steun die de Franse regering geeft aal luchtvaartmaatschappij Air France-KLM. De Franse overheid krijgt een deel van nieuwe aandelen in handen. De Nederlandse overheid wil niet meer aandelen kopen.
06/04/21
D-reizen failliet
De coronacrisis heeft in de reisbranche het eerste grote slachtoffer geeist. Afgelopen dinsdag is het moederbedrijf van D-reizen de D-rt groep door de rechtbank failliet verklaard
02/04/21
Thalys en Eurostar verliezen groot deel van passagiers
Voor een duurzame toekomst van Europese reizen zijn alle ogen gericht op vervoer per trein. Belangrijke spelers zijn Thalys en Eurostar. Maar die krijgen vanwege de pandemie forse klappen.
01/04/21
Booking.com meldt datalek te laat: 475.000 euro boete
Het te laat melden van een datalek kan naast afnemend consumentenvertrouwen ook leiden tot hoge boetes. Dat heeft Booking.com nu ook ervaren. Het 22 te laat melden van een relatief klein datalek kost de reisorganisatie nu 475.000 euro.
30/03/21
Succes voor SGR en ANVR: EU-goedkeuring voor Voucherfonds
Eindelijk goed nieuws voor de reisbranche. De Europese Commissie heeft een leningsfaciliteit van 400 miljoen euro voor de Nederlandse reisbranche goedgekeurd. SGR voert de regeling uit waarbij reisbedrijven tegenover uitbetaalde vouchers 80% kunnen lenen. Per bedrijf is de bijdrage op maximaal 50 miljoen euro gesteld.
29/03/21
Exclusief voor leden
Geannuleerde vlucht? Vraag je geld terug bij de airline
Consumenten moeten bij annulering van hun losse vlucht voor terugbetaling altijd direct bij de luchtvaartmaatschappij terecht kunnen. Dit geldt ook wanneer de vlucht is geboekt via een (online) reisbemiddelaar. Als de reisbemiddelaar namens de consument de terugbetaling afhandelt, moet zij vooraf bij de boeking transparant zijn over de eventuele kosten die ze in rekening brengt voor het regelen van deze terugbetaling. Bij niet-naleving kunnen de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Autoriteit Consument & Markt (ACM) handhavend optreden, melden deze organisaties gezamenlijk.
29/03/21
Marga de Jager wordt CEO van ANWB
Marga de Jager is per 1 april de nieuwe CEO van de ANWB. De raad van commissarissen heeft afgelopen zaterdag besloten tot deze benoeming, na bekrachtiging in de vergadering van de bondsraad, de ledenvertegenwoordiging van de ANWB. De Jager heeft al meerdere hoge functies gehad en was tot nu toe directeur van Merk & Leden.
26/03/21
Eiland Sal nieuwe bestemming voor Corendon
Bij de presentatie van tien vakatiebestemmingen die touroperator Corenden via Maastricht Airport aanvliegt, bleek het eiland Sal een nieuwe bestemming.