Geplaatst op: 29-01-2021
Auteur: Redactie
NRIT Media

Gezamenlijk werken aan toekomst Nederlands varend erfgoed

Gezamenlijk werken aan toekomst Nederlands varend erfgoed

NBTC werkt met de provincies Overijssel, Gelderland, Flevoland, Friesland en Utrecht, Vereniging van Zuiderzeegemeenten, BBZ, en Gastvrije Randmeren samen aan de toekomst van het Nederlands varend erfgoed. Het doel? De sector duurzaam ontwikkelen en versterken, zodat het varend erfgoed voor de langere termijn behouden blijft. De eerste stap is het formuleren van een gezamenlijke ambitie en doelstellingen.

 

De aanwezigheid van historische schepen in de oude Zuiderzeegemeenten was tot maart 2020 een vanzelfsprekendheid. Het Nederlands varend erfgoed had het economisch al niet makkelijk, maar is door de coronacrisis hard geraakt. Doordat het varen met gasten wegviel, is de belangrijkste inkomstenbron voor onderhoud opgedroogd met het risico op een snelle achteruitgang en vervolgens teloorgang van het varend erfgoed.

 

Nieuw toekomstperspectief nodig

Een eerste Rijksbijdrage zou de sector kunnen helpen, er is een nieuw toekomstperspectief nodig. De sector heeft een andere werkwijze nodig om haar uniciteit te versterken en duurzaam te ontwikkelen voor de langere termijn. Provincies en gemeenten willen de sector hier graag mee helpen. NBTC is gevraagd dit proces te begeleiden, zodat in samenwerking een nieuw toekomstperspectief ontstaat.

 
Waardevolle bezoekers trekken

‘’Toerisme en recreatie kan immers een goede bijdrage leveren aan de maatschappelijke opgave om het maritiem erfgoed varend en ‘in beeld’ te houden. Dit door waardevolle bezoekers op de juiste momenten naar de juiste plaats te trekken’’, vertelt Anouk van Eekelen, manager Destination Development bij NBTC. "Daarvoor is een onderscheidende positionering met relevant aanbod nodig. Wij denken graag mee over de versterking van de beleving, gezamenlijke positionering van het varend erfgoed, verbinding met regio’s en verhaallijnen, aanbodontwikkeling voor de juiste doelgroep en uiteraard gezamenlijke promotie.’’

 

Schepen intact houden

Rita Braam, directeur van Gastvrije Randmeren geeft aan: ‘’We zien in ons onderzoek over de zomer van 2020 dat we veel nieuwe gasten hebben verwelkomd op het water van de Randmeren en in het IJsselmeergebied. Deze gasten hebben potentieel ook belangstelling om meer te weten over het varend erfgoed of willen het varen zelf beleven. Er zijn mooie verhalen en beelden om te delen in het hele IJsselmeergebied: van Spakenburg tot de Friese Wadden. Maar dan moeten de schepen wel intact blijven. Daarom zetten wij ons met zoveel overheden, partners en schepen in om samen een nieuw toekomstperspectief te ontwikkelen.’’

 
Start en vervolgstappen

Er is een werkverdeling gemaakt waarin Gastvrije Randmeren de bestuurlijke samenwerking met de provincies, vereniging Zuiderzeegemeenten en BBZ ondersteunt. Daarnaast is BBZ de contactpersoon voor de werkgroep die de NBTC-sessies gaat uitvoeren.  We starten nu met sessies waarin een gezamenlijke en gedragen ambitie wordt geformuleerd met daaraan bijdragende doelstellingen. Vervolgens stellen we een plan van aanpak op met vervolgstappen naar een toekomstbestendige sector. ‘’Ondertussen zit de sector niet stil en is er voor maart een symposium in voorbereiding over ‘de toekomst van de Bruine Vloot’’, aldus Pam Wennekes beleidsmedewerker van de BBZ. ‘’Zo hopen we in april aanstaande een gedragen ambitie en doelstellingen te hebben met een plan van aanpak.’’

Trefwoorden: Varend erfgoed, historische schepen

||| Blogs |||

30/11/17
Customer Journey “Teaching 3 weeks on Leisure & Events Management and Tourism in Shanghai”
De pre-exposure fase Een uitnodiging om les te gaan geven als visiting professors bij Shanghai N...
04/03/16
Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. ...
23/11/15
Joie de vivre
Joie de vivre
23/11/15 · Onderzoek · Nienke van Boom | Lees meer
Vrijetijd - of ‘leisure’ - wordt vaak geassocieerd met plat vermaak, hedonistisch consumentisme...
16/09/15
Productiviteitsdenken kan te ver gaan
In de afgelopen zomer was ik uitgenodigd voor het bezoeken van een toneelvorstelling op een...
26/05/15
DISCUSS! Visitor pressure in cities only a problem when tourism is not economically important
The Centre of Expertise of Leisure, Tourism Hospitality is doing research on the increasing strain t...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

08/04/21
Exclusief voor leden
Verschuiving in bungalowparken groei boekingen onafhankelijke vakantieparken
Vakantie in eigen land is vanwege de reisbeperkingen door het coronavirus populairder dan ooit. Bungalowparken zijn niet alleen in trek in vakantieperioden, maar ook eromheen. Uit de reserveringen van website Bungalows.nl blijkt dat het coronavirus het boekingsgedrag van de Nederlanders sterk heeft veranderd. We combineren meer werk en vakantie en de onafhankelijke vakantieparken ontvangen meer boekingen.
07/04/21
Kampeerder gaat voor laagseizoen en kleine campings
Kampeerders in heel Europa staan te springen om weer te kamperen. Ondanks dat in veel landen nog str...
02/04/21
Uitkomsten enquête kengetallen 2020 Nederlandse - en buitenplaatsmusea
Het jaar 2020 was voor de 71 museaal benutte kastelen en historische buitenplaatsen bewogen. De nood...
29/03/21
Exclusief voor leden
Nederlanders gelukkiger met hoeveelheid vrije tijd
Het persoonlijk welzijn van de Nederlandse bevolking is afgelopen jaar nauwelijks veranderd. Wel zijn minder Nederlanders tevreden en gelukkig. De tevredenheid met de hoeveelheid vrije tijd groeide voor het eerst in jaren. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.
29/03/21
Onderzoek vakantieplannen zomer 2021
Om meer zicht te krijgen in de vakantieplannen/intenties voor komende zomer gaat Trends & Tourism begin april grootschalige consumentenonderzoek doen. In totaal zullen 3.000 Nederlanders, representatief voor de Nederlandse bevolking ondervraagd worden. Focus in het onderzoek ligt op vakanties van een week of langer (langere zomervakantie). Vragen mee laten lopen? Dat kan.
22/03/21
Gewenst: aantrekkelijk verblijf maar ook super hygiënisch
Er wordt al volop geboekt voor de komende zomervakantie. Marketing Drenthe peilde het boekingsgedrag. Typisch voor de coronacrisis, midden tussen de wensen voor een aantrekkelijk verblijf noteren hygiëne en privé sanitair hoog.
16/03/21
Toerisme in de EU halveerde in 2020
Het toerisme in de Europese Unie is in 2020 gehalveerd. Het aantal overnachtingen in logiesaccommodaties daalde met 52% naar 1,4 miljard. Nederland deed het relatief goed.
12/03/21
Monitor Bezoekersdrukte Gelderland wint Strategy Award
De Monitor Bezoekersdrukte Gelderland is uitgeroepen tot winnaar van de Covid & Tourism Strategy Award. De tool werd afgelopen zomer succesvol in Gelderland ingezet om toeristen alert te maken op drukke plekken. Directeur van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Herre Dijkema: "Dankzij de inzet van de monitor konden bezoekers van onze provincie veilig recreëren en vakantievieren. Het is dan ook fantastisch dat de monitor internationale erkenning krijgt".