Geplaatst op: 28-01-2021
Auteur: NRIT redactie

AI helpt bij herkennen van bagage

AI helpt bij herkennen van bagage
Kunstmatige intelligentie betekent het einde van het bagagelabel.

Het toepassen van kunstmatige intelligentie bij het inchecken van ruimbagage is betrouwbaar en werkbaar, meldt Eindhoven Airport. Daarmee kan het labelen van ruimbagage op termijn tot het verleden gaan behoren. Dat blijkt uit de eerste resultaten van de test ‘Bag recognition’ die BagsID en Vanderlande van augustus tot en met december 2020 op Eindhoven Airport uitvoerden. Om de technologie nog diepgaander en uitgebreider te testen, verlengt Eindhoven Airport de pilot tot 2023.

Volgens BagsID is Eindhoven Airport de eerste luchthaven ter wereld waar deze technologie wordt getest. De verwachting is dat het gebruik van deze nieuwe technologie accurater, milieuvriendelijker en goedkoper is dan het inchecken van ruimbagage via het scannen van bagagelabels. Daarnaast heeft het als voordeel dat passagiers bericht krijgen over de status en locatie van hun bagage. Het is accurater omdat bij de nieuwe manier van inchecken geen bagagelabels nodig zijn. Nu bevestigen passagiers bagagelabels soms verkeerd of raken deze los van de koffer. Het is milieuvriendelijker omdat geen bagagelabels en labelprinters nodig zijn. Ter illustratie: in 2019 werden op Eindhoven Airport 1,2 miljoen labels geprint. Daarnaast zijn deze camera’s goedkoper en is de installatie van dergelijke camera’s eenvoudiger dan de 360 graden barcode scanners. Ook is het inchecken van ruimbagage zonder het scannen van bagagelabels gebruiksvriendelijker. De passagier hoeft alleen maar een foto te maken van zijn koffer en deze te uploaden. Ook weet hij via track en trace altijd de status en locatie van de bagage.

Ivar van der Smaal, Innovatiemanager van Eindhoven Airport: "De eerste fase van de proef is succesvol afgerond. De cameraopstellingen in het bagagesysteem van Eindhoven Airport hebben aangetoond dat de technologie zeer bruikbaar kan zijn en veel voordelen kan bieden.” Toch verdwijnen de bagagelabels met streepjescodes voorlopig nog niet benadrukt Van der Smaal. De informatie op de bagagelabels bevat een verplichte 10-cijferige code, welke is voorgeschreven in de richtlijnen (RP 740) van de International Air Transport Association. Daarnaast beschikt de aankomst-luchthaven vaak nog niet over deze slimme camera’s.

Algoritme presteert boven verwachting

Marlon van der Meer, oprichter van BagsID, is blij met de samenwerking met Eindhoven Airport en Vanderlande: "De luchthaven en Vanderlande hebben ons de mogelijkheid gegeven onze technologie te implementeren, te testen en te verbeteren. Ons algoritme heeft boven verwachting goed gepresteerd. Wij gaan in 2021 de toepassingsmogelijkheden van deze beeldherkenningstechnologie op Eindhoven Airport verder ontwikkelen.”

In de volgende proefperiode wordt het beeldherkenning algoritme gekoppeld aan het bagagesysteem. Vervolgens wordt een test gedaan waarbij passagiers van een geselecteerde vlucht hun ruimbagage inchecken zonder bagagelabel maar enkel door een foto van hun koffer te laten maken. De passagiers krijgen vervolgens op hun mobiel bericht over de status en locatie van hun koffer tot op de eindbestemming.

Trefwoorden: bagage, luchthaven, reizen

||| Blogs |||

25/02/21
Voorwaarts Mars!
Voorwaarts Mars!
25/02/21 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Het begon zo rond mijn voortgezet onderwijsperiode. De verslaving waarvan ik nimmer meer afkickte. N...
30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/02/21
Europese reissector doet voorstellen om reizen weer op te starten
Vandaag hebben 60 Europese reis- en toerismeorganisaties, waarin ook de Nederlandse reisbrancheorgan...
22/02/21
KLM gaat concurreren met reisbranche
KLM heeft een strategisch belang in Airtrade genomen. De luchtvaartmaatschappij wil hiermee de touroperatingactiviteiten van zowel KLM als Transavia verder uitbreiden. In de reisbranche wordt volgens De Telegraaf ‘verbijsterd’ gereageerd op de stap van KLM.
18/02/21
Miljard verlies voor KLM, maar met ambitie de toekomst in
KLM heeft in 2020 een verlies van 1,2 miljard euro geleden. Van de 11 miljoen klanten in 2019 boven er in 2020 nog maar 11 miljoen over. De bezetting van de vliegtuigen daalde van 89% naar 52%. De KLM realiseerde in 2020 een omzet van 5 miljard euro, 54% lager dan in 2019. Ondanks de NOW-regeling heeft het bedrijf afscheid van meer dan 5.000 medewerkers moeten nemen.
15/02/21
Verwachtingen vrijetijdssector sterk negatief
De verwachtingen in de diverse vrijetijdssectoren voor de komende drie maanden zijn uitermate negatief. Meest negatief is de logiesverstrekking. Opvallend genoeg is er meer positiviteit in de reisbranche.
12/02/21
Luchtvaartmaatschappijen behouden slots
Luchtvaartmaatschappijen hoeven tot 30 oktober maar de helft van hun slots daadwerkelijk te gebruiken.
12/02/21
Steun Q1 voor bedrijfsleven met extra aandacht voor de reisbranche
Mkb-ondernemers die in het eerste kwartaal van 2021 geraakt worden door de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan kunnen vanaf 15 februari 12:00 uur een aanvraag doen voor de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL Q1 2021). Voor de reisbranche wordt een eenmalige opslag toegevoegd om te helpen met het betalen van de annuleringskosten.
09/02/21
Vakbond dreigt met acties in Schiphol
Werknemers op Schiphol gaan 2 maart actie voeren op de luchthaven. Ze eisen van de Schipholdirectie een eerlijk loon, vaste banen en een veilige werkplek. Joost van Doesburg, campagneleider FNV Schiphol: ‘Schiphol schuift haar verantwoordelijkheid keer op keer af op de bedrijven die ze inhuurt. Dat moet stoppen. Schiphol bepaalt de voorwaarde voor die bedrijven, dus Schiphol moet zorgen voor goede werkomstandigheden.’
08/02/21
Voucherfonds wacht op toestemming Europese Commissie
Frank Oostdam, directeur ANVR, heeft goede hoop dat het Voucherfonds op tijd in werking kan treden. De laatste grote hobbel is toestemming van de Europese Commissie. Dat zei Oostdam zaterdag in het consumentenprogramma Kassa. Inmiddels heeft SGR het proces al grotendeels ingericht.