Geplaatst op: 28-01-2021

Fors meer digitaal bezoek voor Visit Zuid-Limburg

Fors meer digitaal bezoek voor Visit Zuid-Limburg

De nieuwe consumentenwebsite van Visit Zuid-Limburg, die in juli 2020 werd gelanceerd, heeft deze zomermaanden maar liefst 130% meer bezoekers getrokken. Vooral pagina’s rond vakantie in eigen land en buitenuitjes waren veel populairder. Pagina’s met evenementen en indooractiviteiten waren veel minder in trek. Over heel 2020 registreerde Visit Zuid-Limburg ruim 2,5 miljoen sessies op haar consumentensite; 22% meer ten opzichte van 2019.

Onder de noemer 'Dit is Zuid-Limburg' is op de nieuwe site groots ingezet op onderwerpen die Zuid-Limburg uniek maken ten opzichte van de rest van Nederland, zoals Heuvels & dalen, Zuid-Limburgse wijn, Romeins verleden, Camini’s en meer. Verder werd onder andere een Favorieten-functie en een ‘Zoek in heel Zuid-Limburg’-database uitgerold. Daarnaast is er geïnvesteerd in het verbeteren van navigatie, usability (gebruiksvriendelijkheid), zoekmachine-optimalisatie (SEO) en vindbaarheid van de aangesloten ondernemers.

Corona-sentiment zorgt voor plussen en minnen

De toename komt voor een deel voort uit het Corona-sentiment: mensen waren flink meer op zoek naar ‘buiten-uitjes’ zoals wandelen en fietsen. De interesse voor een verblijf in Nederland was dit jaar ook groter. Maar naast extra interesse voor vakantie in eigen land en ‘buiten-uitjes’, was er in 2020 veel minder interesse in evenementen en indoor activiteiten. Dit zorgde onder andere voor een daling van maar liefst 70% aantal bezoekers aan de druk bezochte evenementen-agenda. Een historisch dieptepunt aan websitebezoekers werd bereikt in maart en april 2020. Bovendien eindigde het jaar met annuleringen van alle grote kerst-evenementen en werd een nieuwe lockdown afgekondigd. Rekening houdend met alle tegenslagen wegens corona, is de stijging van aantal bezoekers over het hele jaar gezien een groot succes.

Anya Niewierra: "Ik denk dat de overall conclusie kan zijn dat het voor onze online kanalen een fantastisch jaar is geweest. We hebben in een heel lastig jaar het leven van veel toeristen en inwoners van onze prachtige regio ietsjes mooier kunnen maken met goede informatie en ideeën om de Corona-tijd door te komen."


Enkele interessante feiten uit 2020:

  1. Aantal webshop-bezoekers steeg met 155% met als top 3 producten: Mergellandroute, wandelkaarten en MTB-kaart;
  2. Het onderdeel ‘Overnachten’ was een enorme stijger met een verdubbeling van aantal paginaweergaven van de bij Visit Zuid-Limburg aangesloten accommodaties;
  3. Bezoek aan de route-infopagina’s is gestegen met 130% naar ruim 1,3 miljoen;
  4. De paginaweergaven van bij Visit Zuid-Limburg aangesloten eet- en drinkgelegenheden zijn ondanks alle sluitingen wegens Corona-maatregelen toch gestegen. Het aantal ondernemersviews nam 33% toe, onder andere door de Visit-Zuid-Limburg campagne voor afhaal- en bezorgmogelijkheden.

Swipe up in Instagram Stories

Ook de social media kanalen @visitzuidlimburg laten stijgingen zien. In 2020 zijn er 12.800 volgers bereikt op het Instagram kanaal. Bij meer dan tienduizend volgers biedt Instagram een extra promotiemogelijkheid namelijk een ‘swipe up’ in de stories. Hiermee kan een link in een verhaal (story) geplaatst worden en worden volgers naar een website(pagina) geleid, iets dat Instagram normaal niet toelaat. Op deze manier kan het aantal websitebezoeken in de toekomst vergroot worden onder deze doelgroep. Mede hierdoor is het bereik in het afgelopen jaar gestegen met 125%. De hashtag #visitzuidlimburg werd 68% meer gebruikt dan in 2019. De teller staat in januari 2021  op ruim 55.000. Instagram fungeert steeds meer als zoekmachine waar men zoekt naar mooie plekken en hotspots voor vakanties.

Plannen voor 2021

Uit de resultaten en analyses haalt het webteam continu afwijkingen en ideeën en doet aanpassingen om de website te verbeteren. In 2021 staan onder andere de anderstalige websites en digitale toegankelijkheid op het programma.

Link: https://www.visitzuidlimburg.nl
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, dmo's, vvv's, Zuid-Limburg, websitebezoek

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
Exclusief voor leden
Boekingstrends meivakantie
Met de meivakantie aanstaande komen diverse touroperators met hun boekingstrends. TUI Nederland ziet 10% meer reizigers tijdens de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. De VakantieDiscounter ziet een grote belangstelling voor een all-inclusive naar Turkije.
17/04/24
Exclusief voor leden
Erfgoeddag met thema 'Thuis'
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...