Geplaatst op: 28-01-2021

Fors meer digitaal bezoek voor Visit Zuid-Limburg

Fors meer digitaal bezoek voor Visit Zuid-Limburg

De nieuwe consumentenwebsite van Visit Zuid-Limburg, die in juli 2020 werd gelanceerd, heeft deze zomermaanden maar liefst 130% meer bezoekers getrokken. Vooral pagina’s rond vakantie in eigen land en buitenuitjes waren veel populairder. Pagina’s met evenementen en indooractiviteiten waren veel minder in trek. Over heel 2020 registreerde Visit Zuid-Limburg ruim 2,5 miljoen sessies op haar consumentensite; 22% meer ten opzichte van 2019.

Onder de noemer 'Dit is Zuid-Limburg' is op de nieuwe site groots ingezet op onderwerpen die Zuid-Limburg uniek maken ten opzichte van de rest van Nederland, zoals Heuvels & dalen, Zuid-Limburgse wijn, Romeins verleden, Camini’s en meer. Verder werd onder andere een Favorieten-functie en een ‘Zoek in heel Zuid-Limburg’-database uitgerold. Daarnaast is er geïnvesteerd in het verbeteren van navigatie, usability (gebruiksvriendelijkheid), zoekmachine-optimalisatie (SEO) en vindbaarheid van de aangesloten ondernemers.

Corona-sentiment zorgt voor plussen en minnen

De toename komt voor een deel voort uit het Corona-sentiment: mensen waren flink meer op zoek naar ‘buiten-uitjes’ zoals wandelen en fietsen. De interesse voor een verblijf in Nederland was dit jaar ook groter. Maar naast extra interesse voor vakantie in eigen land en ‘buiten-uitjes’, was er in 2020 veel minder interesse in evenementen en indoor activiteiten. Dit zorgde onder andere voor een daling van maar liefst 70% aantal bezoekers aan de druk bezochte evenementen-agenda. Een historisch dieptepunt aan websitebezoekers werd bereikt in maart en april 2020. Bovendien eindigde het jaar met annuleringen van alle grote kerst-evenementen en werd een nieuwe lockdown afgekondigd. Rekening houdend met alle tegenslagen wegens corona, is de stijging van aantal bezoekers over het hele jaar gezien een groot succes.

Anya Niewierra: "Ik denk dat de overall conclusie kan zijn dat het voor onze online kanalen een fantastisch jaar is geweest. We hebben in een heel lastig jaar het leven van veel toeristen en inwoners van onze prachtige regio ietsjes mooier kunnen maken met goede informatie en ideeën om de Corona-tijd door te komen."


Enkele interessante feiten uit 2020:

  1. Aantal webshop-bezoekers steeg met 155% met als top 3 producten: Mergellandroute, wandelkaarten en MTB-kaart;
  2. Het onderdeel ‘Overnachten’ was een enorme stijger met een verdubbeling van aantal paginaweergaven van de bij Visit Zuid-Limburg aangesloten accommodaties;
  3. Bezoek aan de route-infopagina’s is gestegen met 130% naar ruim 1,3 miljoen;
  4. De paginaweergaven van bij Visit Zuid-Limburg aangesloten eet- en drinkgelegenheden zijn ondanks alle sluitingen wegens Corona-maatregelen toch gestegen. Het aantal ondernemersviews nam 33% toe, onder andere door de Visit-Zuid-Limburg campagne voor afhaal- en bezorgmogelijkheden.

Swipe up in Instagram Stories

Ook de social media kanalen @visitzuidlimburg laten stijgingen zien. In 2020 zijn er 12.800 volgers bereikt op het Instagram kanaal. Bij meer dan tienduizend volgers biedt Instagram een extra promotiemogelijkheid namelijk een ‘swipe up’ in de stories. Hiermee kan een link in een verhaal (story) geplaatst worden en worden volgers naar een website(pagina) geleid, iets dat Instagram normaal niet toelaat. Op deze manier kan het aantal websitebezoeken in de toekomst vergroot worden onder deze doelgroep. Mede hierdoor is het bereik in het afgelopen jaar gestegen met 125%. De hashtag #visitzuidlimburg werd 68% meer gebruikt dan in 2019. De teller staat in januari 2021  op ruim 55.000. Instagram fungeert steeds meer als zoekmachine waar men zoekt naar mooie plekken en hotspots voor vakanties.

Plannen voor 2021

Uit de resultaten en analyses haalt het webteam continu afwijkingen en ideeën en doet aanpassingen om de website te verbeteren. In 2021 staan onder andere de anderstalige websites en digitale toegankelijkheid op het programma.

Link: https://www.visitzuidlimburg.nl
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, dmo's, vvv's, Zuid-Limburg, websitebezoek

||| Blogs |||

30/03/21
Hoe je een imago verkwanselt met een kop koffie
In het stemhokje schoot de gedachte door mijn hoofd. Merkwaardig eigenlijk dat meerdere politieke pa...
25/02/21
Voorwaarts Mars!
Voorwaarts Mars!
25/02/21 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Het begon zo rond mijn voortgezet onderwijsperiode. De verslaving waarvan ik nimmer meer afkickte. N...
30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

06/04/21
KLM vraagt ook om kapitaalversterking
Dat is de reactie van KLM op de 4 miljard euro steun die de Franse regering geeft aal luchtvaartmaatschappij Air France-KLM. De Franse overheid krijgt een deel van nieuwe aandelen in handen. De Nederlandse overheid wil niet meer aandelen kopen.
06/04/21
D-reizen failliet
De coronacrisis heeft in de reisbranche het eerste grote slachtoffer geeist. Afgelopen dinsdag is het moederbedrijf van D-reizen de D-rt groep door de rechtbank failliet verklaard
02/04/21
Thalys en Eurostar verliezen groot deel van passagiers
Voor een duurzame toekomst van Europese reizen zijn alle ogen gericht op vervoer per trein. Belangrijke spelers zijn Thalys en Eurostar. Maar die krijgen vanwege de pandemie forse klappen.
01/04/21
Booking.com meldt datalek te laat: 475.000 euro boete
Het te laat melden van een datalek kan naast afnemend consumentenvertrouwen ook leiden tot hoge boetes. Dat heeft Booking.com nu ook ervaren. Het 22 te laat melden van een relatief klein datalek kost de reisorganisatie nu 475.000 euro.
30/03/21
Succes voor SGR en ANVR: EU-goedkeuring voor Voucherfonds
Eindelijk goed nieuws voor de reisbranche. De Europese Commissie heeft een leningsfaciliteit van 400 miljoen euro voor de Nederlandse reisbranche goedgekeurd. SGR voert de regeling uit waarbij reisbedrijven tegenover uitbetaalde vouchers 80% kunnen lenen. Per bedrijf is de bijdrage op maximaal 50 miljoen euro gesteld.
29/03/21
Exclusief voor leden
Geannuleerde vlucht? Vraag je geld terug bij de airline
Consumenten moeten bij annulering van hun losse vlucht voor terugbetaling altijd direct bij de luchtvaartmaatschappij terecht kunnen. Dit geldt ook wanneer de vlucht is geboekt via een (online) reisbemiddelaar. Als de reisbemiddelaar namens de consument de terugbetaling afhandelt, moet zij vooraf bij de boeking transparant zijn over de eventuele kosten die ze in rekening brengt voor het regelen van deze terugbetaling. Bij niet-naleving kunnen de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Autoriteit Consument & Markt (ACM) handhavend optreden, melden deze organisaties gezamenlijk.
29/03/21
Marga de Jager wordt CEO van ANWB
Marga de Jager is per 1 april de nieuwe CEO van de ANWB. De raad van commissarissen heeft afgelopen zaterdag besloten tot deze benoeming, na bekrachtiging in de vergadering van de bondsraad, de ledenvertegenwoordiging van de ANWB. De Jager heeft al meerdere hoge functies gehad en was tot nu toe directeur van Merk & Leden.
26/03/21
Eiland Sal nieuwe bestemming voor Corendon
Bij de presentatie van tien vakatiebestemmingen die touroperator Corenden via Maastricht Airport aanvliegt, bleek het eiland Sal een nieuwe bestemming.