Geplaatst op: 28-01-2021

Fors meer digitaal bezoek voor Visit Zuid-Limburg

Fors meer digitaal bezoek voor Visit Zuid-Limburg

De nieuwe consumentenwebsite van Visit Zuid-Limburg, die in juli 2020 werd gelanceerd, heeft deze zomermaanden maar liefst 130% meer bezoekers getrokken. Vooral pagina’s rond vakantie in eigen land en buitenuitjes waren veel populairder. Pagina’s met evenementen en indooractiviteiten waren veel minder in trek. Over heel 2020 registreerde Visit Zuid-Limburg ruim 2,5 miljoen sessies op haar consumentensite; 22% meer ten opzichte van 2019.

Onder de noemer 'Dit is Zuid-Limburg' is op de nieuwe site groots ingezet op onderwerpen die Zuid-Limburg uniek maken ten opzichte van de rest van Nederland, zoals Heuvels & dalen, Zuid-Limburgse wijn, Romeins verleden, Camini’s en meer. Verder werd onder andere een Favorieten-functie en een ‘Zoek in heel Zuid-Limburg’-database uitgerold. Daarnaast is er geïnvesteerd in het verbeteren van navigatie, usability (gebruiksvriendelijkheid), zoekmachine-optimalisatie (SEO) en vindbaarheid van de aangesloten ondernemers.

Corona-sentiment zorgt voor plussen en minnen

De toename komt voor een deel voort uit het Corona-sentiment: mensen waren flink meer op zoek naar ‘buiten-uitjes’ zoals wandelen en fietsen. De interesse voor een verblijf in Nederland was dit jaar ook groter. Maar naast extra interesse voor vakantie in eigen land en ‘buiten-uitjes’, was er in 2020 veel minder interesse in evenementen en indoor activiteiten. Dit zorgde onder andere voor een daling van maar liefst 70% aantal bezoekers aan de druk bezochte evenementen-agenda. Een historisch dieptepunt aan websitebezoekers werd bereikt in maart en april 2020. Bovendien eindigde het jaar met annuleringen van alle grote kerst-evenementen en werd een nieuwe lockdown afgekondigd. Rekening houdend met alle tegenslagen wegens corona, is de stijging van aantal bezoekers over het hele jaar gezien een groot succes.

Anya Niewierra: "Ik denk dat de overall conclusie kan zijn dat het voor onze online kanalen een fantastisch jaar is geweest. We hebben in een heel lastig jaar het leven van veel toeristen en inwoners van onze prachtige regio ietsjes mooier kunnen maken met goede informatie en ideeën om de Corona-tijd door te komen."


Enkele interessante feiten uit 2020:

  1. Aantal webshop-bezoekers steeg met 155% met als top 3 producten: Mergellandroute, wandelkaarten en MTB-kaart;
  2. Het onderdeel ‘Overnachten’ was een enorme stijger met een verdubbeling van aantal paginaweergaven van de bij Visit Zuid-Limburg aangesloten accommodaties;
  3. Bezoek aan de route-infopagina’s is gestegen met 130% naar ruim 1,3 miljoen;
  4. De paginaweergaven van bij Visit Zuid-Limburg aangesloten eet- en drinkgelegenheden zijn ondanks alle sluitingen wegens Corona-maatregelen toch gestegen. Het aantal ondernemersviews nam 33% toe, onder andere door de Visit-Zuid-Limburg campagne voor afhaal- en bezorgmogelijkheden.

Swipe up in Instagram Stories

Ook de social media kanalen @visitzuidlimburg laten stijgingen zien. In 2020 zijn er 12.800 volgers bereikt op het Instagram kanaal. Bij meer dan tienduizend volgers biedt Instagram een extra promotiemogelijkheid namelijk een ‘swipe up’ in de stories. Hiermee kan een link in een verhaal (story) geplaatst worden en worden volgers naar een website(pagina) geleid, iets dat Instagram normaal niet toelaat. Op deze manier kan het aantal websitebezoeken in de toekomst vergroot worden onder deze doelgroep. Mede hierdoor is het bereik in het afgelopen jaar gestegen met 125%. De hashtag #visitzuidlimburg werd 68% meer gebruikt dan in 2019. De teller staat in januari 2021  op ruim 55.000. Instagram fungeert steeds meer als zoekmachine waar men zoekt naar mooie plekken en hotspots voor vakanties.

Plannen voor 2021

Uit de resultaten en analyses haalt het webteam continu afwijkingen en ideeën en doet aanpassingen om de website te verbeteren. In 2021 staan onder andere de anderstalige websites en digitale toegankelijkheid op het programma.

Link: https://www.visitzuidlimburg.nl
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, dmo's, vvv's, Zuid-Limburg, websitebezoek

CELTH
 






||| Nieuws |||

25/04/24
Exclusief voor leden
Wat beoogt Venetië met de invoering van tickets voor dagtoeristen?
Vanaf vandaag moeten toeristen die Venetië voor een dagje willen bezoeken een toegangskaartje reserveren. De maatregel, die geldt op de drukste dagen van het jaar, is een proef om de overweldigende toestroom van toeristen te reguleren en de impact op de stad te beperken.
25/04/24
Schiphol verwacht grote drukte met meivakantie
Luchthaven Schiphol verwacht 10% meer reizigers in de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. Het wordt daarmee drukker op de luchthaven dan normaal. Nieuwe en snellere securityscanners moeten reizigers sneller door de controles helpen.
24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...