Geplaatst op: 28-01-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Reissector ANVR in gesprek met demissionair minister-president

Reissector ANVR in gesprek met demissionair minister-president
Photo by Camille Minouflet on Unsplash

ANVR-voorzitter Frank Oostdam en vicevoorzitter tevens TUI-directeur Arjan Kers hebben vandaag een afspraak  met demissionair premier Mark Rutte. Ze gaan met hem in gesprek over de huidige positie van de reissector die al tien maanden stil ligt, het steunmaatregelen-pluspakket en het toekomstperspectief.

"De bij ons aangesloten reisbureaus, reisorganisaties en zelfstandige reisagenten, de zzp-ers in onze branche, staat het water aan de lippen. Maar wij blijven uiteraard het reisadvies van Buitenlandse Zaken volgen; dus naar oranje bestemmingen wordt door onze reisondernemingen niet gereisd", aldus Oostdam. Hij vult aan dat het belangrijk is wel de focus te houden op waar reisadviezen feitelijk voor zijn bedoeld: namelijk de veiligheid op bestemming en niet op het 'binnen houden' van Nederlanders.   

Steun hard nodig

De reissector is gematigd positief over het pakket extra steunmaatregelen dat de overheid verleden week heeft aangekondigd en waarvoor veel van de zwaar getroffen reisbedrijven in aanmerking komen. Met vele honderdduizenden annuleringen, hoge repatriëringskosten (reis-gerelateerde 'ongebruikte voorraden') en een omzetdaling van gemiddeld zo'n 90% is 2020 een dramatisch jaar geweest voor de reissector en helaas is het eind nog niet in zicht. Reisbedrijven hebben de steun dan ook hard nodig om de winter te overbruggen in de hoop zich straks te kunnen focussen op wat wél kan.

En de exit-strategie?

En ook daar willen Oostdam en Kers over van gedachten wisselen met demissionair minister-president Mark Rutte. Hoe kan een exit-strategie er uit komen te zien, hoe kunnen we het reizen verantwoord weer op starten? Naast het vaccin dat een oplossing biedt, kunnen ook testen voor de nog niet gevaccineerden of veilige corridors van de ene naar de andere bestemming mogelijk uitkomst bieden om reizen weer mogelijk te maken.

Reisbedrijven moeten de eindstreep halen om toekomstige vraag op te vangen

Oostdam: "We willen er uiteraard alles aan doen om met zoveel mogelijk reisbedrijven op een goede manier de eindstreep te halen. Je merkt nu al aan consumenten dat zij enorme behoefte hebben aan vakantie. Weliswaar blijft het boeken achter, maar aan het surfgedrag merk je dat de Nederlander weg wil."?

Trefwoorden: reisbranche, touroperators, reisbureaus, corona, crisis, steunmaatregelen

||| Blogs |||

25/02/21
Voorwaarts Mars!
Voorwaarts Mars!
25/02/21 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Het begon zo rond mijn voortgezet onderwijsperiode. De verslaving waarvan ik nimmer meer afkickte. N...
30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/02/21
Europese reissector doet voorstellen om reizen weer op te starten
Vandaag hebben 60 Europese reis- en toerismeorganisaties, waarin ook de Nederlandse reisbrancheorgan...
22/02/21
KLM gaat concurreren met reisbranche
KLM heeft een strategisch belang in Airtrade genomen. De luchtvaartmaatschappij wil hiermee de touroperatingactiviteiten van zowel KLM als Transavia verder uitbreiden. In de reisbranche wordt volgens De Telegraaf ‘verbijsterd’ gereageerd op de stap van KLM.
18/02/21
Miljard verlies voor KLM, maar met ambitie de toekomst in
KLM heeft in 2020 een verlies van 1,2 miljard euro geleden. Van de 11 miljoen klanten in 2019 boven er in 2020 nog maar 11 miljoen over. De bezetting van de vliegtuigen daalde van 89% naar 52%. De KLM realiseerde in 2020 een omzet van 5 miljard euro, 54% lager dan in 2019. Ondanks de NOW-regeling heeft het bedrijf afscheid van meer dan 5.000 medewerkers moeten nemen.
15/02/21
Verwachtingen vrijetijdssector sterk negatief
De verwachtingen in de diverse vrijetijdssectoren voor de komende drie maanden zijn uitermate negatief. Meest negatief is de logiesverstrekking. Opvallend genoeg is er meer positiviteit in de reisbranche.
12/02/21
Luchtvaartmaatschappijen behouden slots
Luchtvaartmaatschappijen hoeven tot 30 oktober maar de helft van hun slots daadwerkelijk te gebruiken.
12/02/21
Steun Q1 voor bedrijfsleven met extra aandacht voor de reisbranche
Mkb-ondernemers die in het eerste kwartaal van 2021 geraakt worden door de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan kunnen vanaf 15 februari 12:00 uur een aanvraag doen voor de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL Q1 2021). Voor de reisbranche wordt een eenmalige opslag toegevoegd om te helpen met het betalen van de annuleringskosten.
09/02/21
Vakbond dreigt met acties in Schiphol
Werknemers op Schiphol gaan 2 maart actie voeren op de luchthaven. Ze eisen van de Schipholdirectie een eerlijk loon, vaste banen en een veilige werkplek. Joost van Doesburg, campagneleider FNV Schiphol: ‘Schiphol schuift haar verantwoordelijkheid keer op keer af op de bedrijven die ze inhuurt. Dat moet stoppen. Schiphol bepaalt de voorwaarde voor die bedrijven, dus Schiphol moet zorgen voor goede werkomstandigheden.’
08/02/21
Voucherfonds wacht op toestemming Europese Commissie
Frank Oostdam, directeur ANVR, heeft goede hoop dat het Voucherfonds op tijd in werking kan treden. De laatste grote hobbel is toestemming van de Europese Commissie. Dat zei Oostdam zaterdag in het consumentenprogramma Kassa. Inmiddels heeft SGR het proces al grotendeels ingericht.