Geplaatst op: 26-01-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Holland is exit, welkom voor The Netherlands

Holland is exit, welkom voor The Netherlands

NBTC heeft op haar event NBTC Focus haar strategie voor 2021 bekend gemaakt. Tegelijkertijd werd het nieuwe NL-logo dat de Nederlandse overheid overal in het buitenland gebruikt ook voor NBTC gelanceerd. Het domein holland.com is nog wel het internationale platform maar op deze site is Holland overal ingeruild voor The Netherlands. 

Volgens directeur Jos Vranken heeft toeristisch Nederland een dramatisch jaar achter de rug. "Helaas was omdenken van het businessmodel voor veel bedrijven niet rendabel en ligt er terecht veel nadruk op steunmaatregelen.” Steun die keihard nodig is als belangrijke voorwaarde voor herstel. Want zonder voldoende aanbod heeft Nederland toeristen na de crisis toeristen minder te bieden. 

Vervolg voor campagne ‘Hier moet je zijn’

Omdat internationale reizen vrijwel onmogelijk waren, heeft NBTC in 2020 de focus verlegd naar de Nederlandse toerist. En met succes want de campagne ‘Hier moet je zijn’, die samen met stedelijke en regionale dmo’s is uitgewerkt, heeft maar liefst 119 miljoen impressies opgeleverd. Bijzonder voor NBTC dat de bestemming Nederland al jaren niet meer als focusmarkt ziet. Ook dit jaar stimuleert NBTC het binnenlands toerisme met het overkoepelende verhaal van Nederland.  Aan de dmo’s in het land de taak daar verder inkleuring aan te geven. 

Met het al jaren geleden vastgestelde themajaar voor 2021 ‘Ode aan het Landschap’ heeft de organisatie een mazzeltje nu zoveel Nederlandse toeristen de rust, ruimte en veiligheid van het landschap opzoeken. De populariteit van de eigen natuur is ook NBTC niet ontgaan en ze gaan in 2021 met onderzoek en data de kennis rond bezoekersmanagement verder ontwikkelen. 

Vandaag richting heven aan de koers van morgen

De koers die NBTC met Perspectief 2030 heeft uitgezet, blijft voor Vranken onveranderd: "We geven vandaag richting aan de koers van morgen en zetten in op duurzaam herstel van de Nederlandse bezoekerseconomie. Nu zijn alle ballen gericht op herstel, maar dit is ook het moment voor het debat over Perspectief 2030 en het updaten van de Actieagenda zodat we na de Covid-19-crisis in kunnen zetten op de gewenste gast”, stelde Vranken die eenieder de opdracht gaf om "met elkaar richting te geven aan een vitale bestemming Nederland”.

De focus blijft dan ook gericht op het verzamelen van relevante data en inzichten, het wegzetten van een krachtig profiel van Nederland, het faciliteren van steden en regio’s en het aantrekken van waardevolle toeristen. "Vaccinaties en sneltesten moeten de bestemming Nederland weer openen voor toerisme”, hield Vranken de virtueel aanwezige professionals voor. "Hoop doet leven en daar moeten we ons aan vasthouden.” Lichtpuntje is dat veel wereldburgers snakken naar meer vrijheid. Informeren, inspireren en activeren van potentiële toeristen blijft in drie concrete stappen de opdracht. 

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, binnenlands toerisme, marketing, dmo's

||| Blogs |||

25/02/21
Voorwaarts Mars!
Voorwaarts Mars!
25/02/21 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Het begon zo rond mijn voortgezet onderwijsperiode. De verslaving waarvan ik nimmer meer afkickte. N...
03/01/21
2021 wordt een mooi(er) jaar!
2021 wordt een mooi(er) jaar!
03/01/21 · · Menno Stokman | Lees meer
2020 was een bijzonder jaar. Getekend door de start van een pandemie, met stille Amsterdamse grachte...
09/12/20
Brood en betaald voetbal
Brood en betaald voetbal
09/12/20 · Sport · Harm IJben | Lees meer
In een column eerder dit jaar nam ik u mee in mijn zienswijze op ‘het nieuwe normaal’. Ten tijde...
30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/02/21
Bordjes weg, bordjes terug, beroering in fietsland
Heel wat beroering deze week bij de langeafstandfietsers. Routenetwerk Twente had een deel van de bewegwijzering van de LF-14 Saksenroute verwijderd. De toeristische belangenbehartigers compleet in de gordijnen omdat de route die door drie provincies loopt, onbruikbaar was geworden. Inmiddels worden de bordjes weer teruggeplaatst maar het onderliggende conflict is daarmee nog niet uit de wereld.
26/02/21
Europese reissector doet voorstellen om reizen weer op te starten
Vandaag hebben 60 Europese reis- en toerismeorganisaties, waarin ook de Nederlandse reisbrancheorgan...
26/02/21
Hoe hebben de Nederlandse logiesaccommodaties in 2020 gepresteerd?
Nederlandse logiesaccommodaties hebben vorig jaar 30% minder overnachtingen van gasten geregistreerd, het aantal gasten daalde met 40% harder omdat Nederlandse gasten langer bleven. Voor groepsaccommodaties en hotels was 2020 een extreem slecht jaar. Kampeer- en huisjesterreinen deden het met minnen nog relatief goed
25/02/21
VisitBrabant organiseert websessie met tips en tools voor komend seizoen
Op donderdag 11 maart organiseert VisitBrabant de websessie T-Tijd | Tijd voor Toerisme. In deze gratis websessie krijgen Brabantse vrijetijdsondernemers allerlei praktische tips en tools aangereikt waarmee zij direct aan de slag kunnen ter voorbereiding op het toeristische seizoen dat voor de deur staat.
24/02/21
The Rolling Stones – Unzipped kan nog tot 18 april in Nederland zijn
Het Groninger Museum verlengt The Rolling Stones – Unzipped tot en met 18 april 2021. De verlenging is een uiterste poging van het museum om de tentoonstelling zo lang mogelijk open te houden en zoveel mogelijk bezoekers toe te kunnen laten. Hierna is geen verlenging meer mogelijk omdat de expositie vanaf juni te zien is in het Franse Marseille.
24/02/21
Verhoging steun vaste lasten (TVL) lichtpuntje voor horeca
Ondernemers krijgen in het eerste en tweede kwartaal van 2021 een hogere maximale tegemoetkoming voor de vaste lasten (TVL). Ook verhoogt het kabinet in het eerste kwartaal de maximale voorraadsubsidie voor de gesloten detailhandel van 200.000 euro naar 300.000 euro. Het kabinet trekt voor deze verruiming 375 miljoen euro uit. Dat schrijven minister Van ’t Wout en staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken en Klimaat (EZK) vandaag aan de Tweede Kamer.
24/02/21
Sifra Mooren start campingplatform
Waar campingverblijf bij Nederlanders al erg bekend is, gaat de interesse in luxe kampeeraccommodaties (glamping) met eigen faciliteiten omhoog. Een trend die door de specalisten van Groepen.nl is opgepakt.
24/02/21
7 miljoen euro subsidie voor bereikbaar houden jachthavens IJsselmeer
Vaargeulen in het IJsselmeergebied slibben makkelijk dicht. Om geulen en jachthavens bereikbaar te houden, biedt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland subsidie voor de baggerwerkzaamheden. Dat is nodig, het gaat om 242 jachthavens in deze regio.