Geplaatst op: 25-01-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nederlands toerisme ook in 2021 nog ver van niveau 2019

Nederlands toerisme ook in 2021 nog ver van niveau 2019
Afbeelding van Pexels via Pixabay

Nederland heeft in 2020 7,1 miljoen internationale gasten verwelkomd, 65% minder dan in 2019. Ook het aantal Nederlandse gasten kreeg een knauw en daalde met 26% naar 19 miljoen. Dat maakte NBTC vandaag bekend op haar event NBTC Focus. Daar werd ook het nieuwe NL-brand gelanceerd waarmee NBTC vanaf nu de buitenlandse markt gaat bewerken.

Ondanks mogelijke groei nog lang niet op niveau van 2019

Voor dit jaar verwacht NBTC in het meest positieve scenario een forse groei (+29%) van het inkomend toerisme. In dit scenario verwacht NBTC dat per april/mei reizen vanuit de buurlanden weer mogelijk is, vanaf juli binnen de EU en vanaf het najaar weer intercontinentaal. Maar met 9,1 miljoen buitenlandse gasten zijn we dan nog ver verwijderd van de 20,1 miljoen buitenlanders die ons land in 2019 ontving. Ook de ontwikkeling van het aantal binnenlandse gasten zal in het meest positieve scenario (+8%) met 21 miljoen gasten nog niet het niveau (25,8 miljoen) van 2019 aantikken. 

In het meest negatieve scenario is pas vanaf 2022 internationaal reizen weer mogelijk. Dan krimpt het inkomend toerisme ten opzichte van 2020 nog eens met 38% naar 4,4 miljoen buitenlandse gasten. Ook het binnenlands toerisme krijgt dan weer een tikje en daalt met 8% naar 17,5 miljoen gasten. 

Drie scenario's voor de Nederlandse bezoekerseconomie

  1. Scenario 1: Reizen vanuit buurlanden mogelijk per april/mei, vanaf juli binnen EU, vanaf najaar intercontinentaal
  2. Scenario 2: Reizen vanuit buurlanden mogelijk per augustus, vanaf oktober binnen EU, nauwelijks intercontinentaal
  3. Scenario 3: Reizen vanuit buur;anden (en andere landen) mogelijk per 2022

    Mensen willen reizen maar boeken niet

    Aan de plannen van vakantiegangers zal het niet liggen. Een ruime meerderheid van de toeristen uit voor Nederland belangrijke herkomstlanden heeft vakantieplannen. Aan kop staan Chinezen met 85%, Gevolgd door Fransen (77%), Duitsers (76%), Engelsen (75%), Belgen (71%) en hekkensluiter Nederland met 69%. Opvallend is dat in vrijwel alle Europese landen minder dan 20% van de ondervraagden een vakantie ook daadwerkelijk heeft geboekt. NBTC-directeur Jos Vranken: "We zien dat mensen als gevolg van de huidige omstandigheden een enorme behoefte hebben om op vakantie te gaan. Dit geldt zowel voor Nederlanders, als voor inwoners van de andere landen. Men is door de huidige maatregelen echter zeer terughoudend en afwachtend in het vooruit boeken van vakanties en dat is zorgelijk voor de sector.”

    Veel Nederlanders kiezen voor eigen land

    Van de Nederlanders heeft op dit moment slechts 15% een vakantie geboekt, 7% is in het bezit van een voucher en heeft plannen en 46% heeft plannen maar moet nog boeken. Eenderde heeft geen plannen of gaat pas volgend jaar weer met vakantie. Van alle Nederlanders met zomervakantieplannen, overweegt 45% Nederland als bestemming.  "De wens van Nederlanders om op vakantie te gaan naar het buitenland is onverminderd groot. Maar Nederlanders zijn ook reëel. Slechts twee op de vijf Nederlanders denkt dat een vakantie naar het buitenland dit jaar überhaupt mogelijk is. Het andere deel niet. Bijna de helft van de Nederlanders overweegt dan ook een zomervakantie in eigen land,” licht Jos Vranken toe. 

    Spanje blijft ook voor 2021 de populairste Europese vakantiebestemming. Dit geldt niet alleen voor Nederlanders met vakantieplannen maar ook voor mensen met vakantieplannen uit de andere landen. Ook andere landen met een mediterraans karakter zoals Griekenland en Italië blijven populair, zij het beduidend minder dan Spanje. De positie van Nederland als vakantiebestemming voor 2021 blijft beperkt. Nederland is relatief populair onder onze buren uit België en Duitsland. Vanuit het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk blijft de populariteit klein.

    Figuur 1: Ontwikkeling Nederlands toerisme, 2012-2020
    OntwikkelingNederlandToerismeBron: CBS, bewerking NBTC
    Figuur 2: Ontwikkeling binnenlands toerisme met drie scenario's
    ScenarioBinnenlandsToerismeBron: CBS, bewerking NBTC
    Figuur 3: Ontwikkeling inkomend toerisme met drie scenario's
    ScenarioBuitenlandsToerismeBron: CBS, bewerking NBTC
    Trefwoorden: vakanties, toerisme, inkomend toerisme, binnenlands toerisme, onderzoek

    ||| Blogs |||

    28/07/20
    I am the greatest!
    I am the greatest!
    28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
    Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
    29/06/20
    Oost west thuis best
    Oost west thuis best
    29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
    Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
    09/05/20
    Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
    Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
    06/05/20
    Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
    We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
    06/05/20
    De revival van de stacaravan en andere na-Coronaase trends in 2025
    Herinnert u zich nog vaag het artikel uit het Algemeen Dagblad in november 2019? "In 2018 gaven...

    ||| Twitter |||

    ||| Nieuws |||

    24/02/21
    Sifra Mooren start campingplatform
    Waar campingverblijf bij Nederlanders al erg bekend is, gaat de interesse in luxe kampeeraccommodaties (glamping) met eigen faciliteiten omhoog. Een trend die door de specalisten van Groepen.nl is opgepakt.
    17/02/21
    Luxe vakantiehuizen erg populair in de voorjaarsvakantie
     Luxe vakantiehuizen zijn erg populair tijdens de voorjaarsvakantie. Dat blijkt uit data van he...
    12/02/21
    Instructie voor toepassen van de kansenkaart Overijssel
    MarketingOost ontwikkelde de kansenkaart voor de regio. Om te tonen wat je kunt doen met de kansenka...
    11/02/21
    Vakantiebeurs wordt voor één keer online evenement
    Een fysieke Vakantiebeurs in april is gezien de maatregelen en internationale reisrestricties rondom het coronavirus niet mogelijk. Daarom gaat Vakantiebeurs voor één keer online. Dit voorjaar komt de beurs naar de bezoekers toe, met een online vakantiebeleving, meldt de Jaarbeurs.
    03/02/21
    Trend: online marketing neemt sterk toe
    Al snel aan het begin van de coronacrisis werd duidelijk dat consumenten snel overstappen naar online bestellen. Nu zijn ook de cijfers bekend van het laatste kwartaal van 2020 en de online omzet. Weer schoot het percentage omhoog, met 55%. Internetmarketing wordt een sleutel tot succes tijdens en na de pandemie, zo lijkt het.
    31/01/21
     Nederlanders willen dolgraag op vakantie maar boeken niet
    De onderzoeken die aantonen dat Nederlanders dolgraag weer op vakantie willen, buitelen bij de redactie over elkaar haan. Positief voor de toekomst van de branche. Helaas betekent dit nog niet dan mensen en masse aan het boeken zijn geslagen.
    29/01/21
    Land van Cuijk heeft primeur met online vakantiebeurs
    ‘Als jij niet naar een vakantiebeurs kunt of wilt, dan komt de vakantiebeurs naar jou toe...’ Me...
    29/01/21
    Demissionair minister-president Rutte spreekt waardering uit voor georganiseerde reissector
    Demissionair minister-president Mark Rutte heeft vanochtend Frank Oostdam, voorzitter van reiskoepel...