Geplaatst op: 25-01-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nederlands toerisme ook in 2021 nog ver van niveau 2019

Nederlands toerisme ook in 2021 nog ver van niveau 2019
Afbeelding van Pexels via Pixabay

Nederland heeft in 2020 7,1 miljoen internationale gasten verwelkomd, 65% minder dan in 2019. Ook het aantal Nederlandse gasten kreeg een knauw en daalde met 26% naar 19 miljoen. Dat maakte NBTC vandaag bekend op haar event NBTC Focus. Daar werd ook het nieuwe NL-brand gelanceerd waarmee NBTC vanaf nu de buitenlandse markt gaat bewerken.

Ondanks mogelijke groei nog lang niet op niveau van 2019

Voor dit jaar verwacht NBTC in het meest positieve scenario een forse groei (+29%) van het inkomend toerisme. In dit scenario verwacht NBTC dat per april/mei reizen vanuit de buurlanden weer mogelijk is, vanaf juli binnen de EU en vanaf het najaar weer intercontinentaal. Maar met 9,1 miljoen buitenlandse gasten zijn we dan nog ver verwijderd van de 20,1 miljoen buitenlanders die ons land in 2019 ontving. Ook de ontwikkeling van het aantal binnenlandse gasten zal in het meest positieve scenario (+8%) met 21 miljoen gasten nog niet het niveau (25,8 miljoen) van 2019 aantikken. 

In het meest negatieve scenario is pas vanaf 2022 internationaal reizen weer mogelijk. Dan krimpt het inkomend toerisme ten opzichte van 2020 nog eens met 38% naar 4,4 miljoen buitenlandse gasten. Ook het binnenlands toerisme krijgt dan weer een tikje en daalt met 8% naar 17,5 miljoen gasten. 

Drie scenario's voor de Nederlandse bezoekerseconomie

  1. Scenario 1: Reizen vanuit buurlanden mogelijk per april/mei, vanaf juli binnen EU, vanaf najaar intercontinentaal
  2. Scenario 2: Reizen vanuit buurlanden mogelijk per augustus, vanaf oktober binnen EU, nauwelijks intercontinentaal
  3. Scenario 3: Reizen vanuit buur;anden (en andere landen) mogelijk per 2022

    Mensen willen reizen maar boeken niet

    Aan de plannen van vakantiegangers zal het niet liggen. Een ruime meerderheid van de toeristen uit voor Nederland belangrijke herkomstlanden heeft vakantieplannen. Aan kop staan Chinezen met 85%, Gevolgd door Fransen (77%), Duitsers (76%), Engelsen (75%), Belgen (71%) en hekkensluiter Nederland met 69%. Opvallend is dat in vrijwel alle Europese landen minder dan 20% van de ondervraagden een vakantie ook daadwerkelijk heeft geboekt. NBTC-directeur Jos Vranken: "We zien dat mensen als gevolg van de huidige omstandigheden een enorme behoefte hebben om op vakantie te gaan. Dit geldt zowel voor Nederlanders, als voor inwoners van de andere landen. Men is door de huidige maatregelen echter zeer terughoudend en afwachtend in het vooruit boeken van vakanties en dat is zorgelijk voor de sector.”

    Veel Nederlanders kiezen voor eigen land

    Van de Nederlanders heeft op dit moment slechts 15% een vakantie geboekt, 7% is in het bezit van een voucher en heeft plannen en 46% heeft plannen maar moet nog boeken. Eenderde heeft geen plannen of gaat pas volgend jaar weer met vakantie. Van alle Nederlanders met zomervakantieplannen, overweegt 45% Nederland als bestemming.  "De wens van Nederlanders om op vakantie te gaan naar het buitenland is onverminderd groot. Maar Nederlanders zijn ook reëel. Slechts twee op de vijf Nederlanders denkt dat een vakantie naar het buitenland dit jaar überhaupt mogelijk is. Het andere deel niet. Bijna de helft van de Nederlanders overweegt dan ook een zomervakantie in eigen land,” licht Jos Vranken toe. 

    Spanje blijft ook voor 2021 de populairste Europese vakantiebestemming. Dit geldt niet alleen voor Nederlanders met vakantieplannen maar ook voor mensen met vakantieplannen uit de andere landen. Ook andere landen met een mediterraans karakter zoals Griekenland en Italië blijven populair, zij het beduidend minder dan Spanje. De positie van Nederland als vakantiebestemming voor 2021 blijft beperkt. Nederland is relatief populair onder onze buren uit België en Duitsland. Vanuit het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk blijft de populariteit klein.

    Figuur 1: Ontwikkeling Nederlands toerisme, 2012-2020
    OntwikkelingNederlandToerismeBron: CBS, bewerking NBTC
    Figuur 2: Ontwikkeling binnenlands toerisme met drie scenario's
    ScenarioBinnenlandsToerismeBron: CBS, bewerking NBTC
    Figuur 3: Ontwikkeling inkomend toerisme met drie scenario's
    ScenarioBuitenlandsToerismeBron: CBS, bewerking NBTC
    Trefwoorden: vakanties, toerisme, inkomend toerisme, binnenlands toerisme, onderzoek

    CELTH
     





    ||| Nieuws |||

    29/03/24
    Exclusief voor leden
    European Sleeper arriveert voor het eerst in Praag
    Nederland heeft een rechtstreekse nachtverbinding per trein met Praag. Deze week is de eerste European Sleeper gearriveerd in Praag.
    29/03/24
    Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
    Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
    27/03/24
    Uitbreiding KLM-busdienst
    Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
    25/03/24
    Exclusief voor leden
    Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
    Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.
    22/03/24
    Exclusief voor leden
    Wereldreistrends
    Een interessant onderzoek van Skyscanner die het recente boekgedrag van reizigers wereldwijd in kaart heeft gebracht. Ze rapporteren over reisplannen voor de periode juni-augustus 2024 en spiltsen die uit naar regio.
    20/03/24
    Veel reisverkeer met Paasweekend
    Parijs, Barcelona en Amsterdam zijn de meest populaire bestemmingen voor Nederlanders tijdens het Paasweekend. Naar Nederland komen vooral Duitsers, Belgen en Italianen. De Fransen volgen op plek 4. Dat ziet Booking.com in haar data.
    14/03/24
    Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen.
    Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen. De platformen scoren een gemiddelde NPS van +63. De Net Promoter Score is een maatstaf voor het meten van klanttevredenheid. Natuurhuisje heeft de hoogste NPS (+86) en Trivago de laagste (+44).
    14/03/24
    Kampeerbosje Leerdam en De Dassenburcht winnen Gouden Haring
    In de categorie Goud Waard ontving Natuurkampeerterrein Kampeerbosje Leerdam een Gouden Haring voor hun prominente rol in het behoud en de versterking van het netwerk Natuurkampeerterreinen.

    ||| Agenda |||

    18/04/24
    18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
    Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
    05/06/24 t/m 07-06-24
    05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
    Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
    24/06/24 t/m 26-06-24
    24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
    Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
    25/06/24 t/m 28-06-24
    25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
    Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...