Geplaatst op: 19-01-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Wat kunnen dagattracties ondernemen om gasten gezondere keuzes in hun horeca te laten maken?

Wat kunnen dagattracties ondernemen om gasten gezondere keuzes in hun horeca te laten maken?
Afbeelding van silviarita via Pixabay

Een meerderheid van de Nederlanders vindt het belangrijk dat hun (klein)kinderen ook op een dagje uit gezond eten. Maar wat kunnen dagattracties ondernemen om gasten gezondere keuzes in hun horeca te laten maken? Ondanks het ruime beschikbare eet- en drinkbudget bij veel bezoekers blijkt een aantrekkelijke prijsstelling van gezond eten een belangrijke driver.

Bijna alle Nederlanders (97%) vinden het belangrijk dat (klein)kinderen in het dagelijks leven gezond eten. Tijdens een dagje uit daalt die intentie naar 59% maar dat is nog altijd een ruime meerderheid. Dat blijkt uit onderzoek van JOGG onder duizend Nederlanders. Deze organisatie zet zich in voor een omgeving waar kinderen en jongeren gezond kunnen opgroeien. Met het platform Gezond Uit werk JOGG samen met dagattracties aan een gezonder voedingsaanbod tijdens een dagje uit.

Helft neemt geen eten mee van huis

De helft van de respondenten (52%) heeft tijdens een dagje uit geen eten van thuis meegenomen. Dat zijn er meer dan in het vorige onderzoek toen 61% nog eten van thuis meenam. Vooral ouderen nemen in mindere mate eten vanuit huis mee op een dagje uit. Belangrijkste redenen om eten mee te nemen zijn de kosten, gemak of allergie.

Bezoekers hebben leuke budgetten beschikbaar

De meeste respondenten (62%) hebben voor eten en drinken tijdens een dagje uit een budget van 5 tot 20 euro beschikbaar. De helft van hen heeft tussen de 5 en 10 euro beschikbaar en de andere helft tussen de 11 en 20 euro. Twintig procent van alle respondenten wil meer dan 20 euro uittrekken voor eten en drinken op het dagje uit. 12% heeft minder dan 5 euro beschikbaar, 6% niets en ook 6% zelfs meer dan 30 euro.

X

Gezonde associaties

Gezond eten wordt vooral geassocieerd met vetarm, minder suiker, groente, fruit en water. De meeste respondenten (66%) vinden het goed dat dagattracties gezonde producten promoten. Het gezonde aanbod van eten en drinken wordt gemiddeld gewaardeerd.

Toch hebben de meeste respondenten op hun laatste dagje uit niet heel erg gezonde keuzes gemaakt. Ze kozen voor een belegd broodje (42%), friet (31%), een ijsje (28%), snacks (20%) of een zoete lekkernij (15%).

Prijs kan gedrag beïnvloeden

Opvallend is dat consumenten gevoelig zijn voor een prijsdaling van het gezonde aanbod. Wordt daarvan de prijs verlaagd, dan worden meer gezonde keuzes gemaakt. Expliciet gevraagd naar keuzeaspecten blijkt prijs een belangrijke driver te zijn. Dat is met 64% veruit het belangrijkste keuzecriterium, gevolgd door smaak (51%) en pas op een derde plaats gezond (33%). Respondenten van 35 jaar of ouder vinden gezond eten belangrijker dan jongeren.

X

Communicatie op het park belangrijkst

Nederlanders willen vooral in het park zelf worden geïnformeerd over het aanbod aan (gezondere) keuzes (50%). Ook de website (24%), de plattegrond (21%) en bij de aankoop van tickets (18%) spelen nog een rol in de communicatie. Interessante bijvangst uit het onderzoek is dat 59% van de respondenten meerdere keren per jaar een dagje uit gaat naar een dagattractie en 12% een keer per maand.

X
Link: https://gezonduit.nl/nieuws/Consumentenonderzoek/82
Trefwoorden: attractieparken, dagattracties, horeca, gezondheid, eten, drinken, gezond eten

||| Blogs |||

25/02/21
Voorwaarts Mars!
Voorwaarts Mars!
25/02/21 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Het begon zo rond mijn voortgezet onderwijsperiode. De verslaving waarvan ik nimmer meer afkickte. N...
03/01/21
2021 wordt een mooi(er) jaar!
2021 wordt een mooi(er) jaar!
03/01/21 · · Menno Stokman | Lees meer
2020 was een bijzonder jaar. Getekend door de start van een pandemie, met stille Amsterdamse grachte...
09/12/20
Brood en betaald voetbal
Brood en betaald voetbal
09/12/20 · Sport · Harm IJben | Lees meer
In een column eerder dit jaar nam ik u mee in mijn zienswijze op ‘het nieuwe normaal’. Ten tijde...
30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

05/03/21
Vakantiepark De Eikensingel is de beste
Vakantiepark De Eikensingel in het Gelderse Uddel is uitgeroepen tot ‘Beste vakantiepark van Nederland’. Droomparken werd uitgeroepen tot ‘Beste keten van Nederland’.
05/03/21
Amsterdamse Bos: asfalt eruit bomen erin
Voor Amsterdammers is het Amsterdamse Bos een belangrijk recreatiegebied. De gemeente maakt het bos ...
05/03/21
Kleurrijk initiatief: bloemenlint van Mook tot Maastricht
Natuurorganisatie IKL neemt een kleurrijk initiatief. Er komt een lint van bloemen van Maastricht tot Mook. Een bloemrijke oase boordevol voedsel voor bijen, hommels, vlinders en andere insecten, en een beschutte leefplek voor allerlei dieren.
04/03/21
Exclusief voor leden
Regionale overheden bekijken kansen voor samenwerking met bruine vloot
Overheden en schippers van de bruine vloot verstevigen de samenwerking. Dat is de belangrijkste constatering uit het symposium “Toekomst van de Bruine Vloot”. Onderzocht wordt hoe het varend erfgoed een rol kan spelen in het verwezenlijken van maatschappelijke ambities zoals waardevol cultuurtoerisme, er is geld ingezameld voor onderzoek naar alternatieve financieringsmogelijkheden en er werd, en passant, een initiatief gelanceerd om de vloot op de UNESCO werelderfgoedlijst te krijgen.
04/03/21
TUI introduceert nieuw label: Fair Travel
TUI introduceert onder het label Fair Travel pakketreizen die een positieve impact hebben op de lokale bevolking en bijdragen aan de verduurzaming van de mobiliteit.
04/03/21
Proefvakanties naar het buitenland en terrassen open
Nu de vaccinaties op stoom raken, komen ook de wensen om versoepelingen weer in grote kracht terug. Zeker vanuit getroffen sectoren. Horecaondernemers voeren actie om in iedere geval de terrassen weer te openen en daar vinden ze een gewillig oor bij de meerderheid van de Nederlanders. En goed voorbeeld doet volgen want ook de reisbranche wil net als de evenementenbranche fieldlabs organiseren voor vakanties naar het buitenland.
03/03/21
Te veel plannen voor camperplaatsen in Limburg
Het aantal camperplaatsen in de provincie Limburg kan de komende jaren nog bescheiden groeien. Daarmee kan de groeiende populariteit van campers goed worden opgevangen. Om Limburg als camperprovincie op de kaart te zetten moeten de Limburgse DMO’s aan de slag. Ook ondernemers moeten werken aan kwaliteitsverbetering en prijsdifferentiatie.
03/03/21
Wonen op een vakantiepark met huurtoeslag
Een bijzondere situatie: tijdelijke bewoners van recreatieparken kunnen huurtoeslag aanvragen. Tenminste, wanneer door de gemeente tijdelijke bewoning wordt toegestaan of gedoogd. Dat meldt Vitale Vakantieparken in haar nieuwsbrief.