Geplaatst op: 19-01-2021
Auteur: Marc Gerlings

Huisje in vakantiepark populair bij een derde van de Nederlanders

Veel faciliteiten dicht in huisjesparken maar gasten kijken nu naar buitenactiviteiten

Huisje in vakantiepark populair bij een derde van de Nederlanders
Vooral zoekopdrachten voor Nederlandse vakantieparken.

Bijna één op de drie Nederlanders ziet vakantieparken als de ideale setting voor een verblijf in een vakantiehuisje. Een slechte schoonmaak is de grootste ergernis. De regio's Zeeland, Limburg en de Veluwe kunnen rekenen op de meeste aandacht.

Veel gesloten faciliteiten

Dat blijkt uit onderzoek van vakantieparken-platform Parkvakanties. Ondanks de huidige restricties op vakantieparken - zwembaden en horeca zijn gesloten - kiezen veel mensen toch specifiek voor een onderkomen op een vakantiepark (31 procent). Opzichzelfstaande huisjes in de natuur (27 procent) en aan de kust (26 procent) zijn daarna het meest populair. 

Sinds de uitbraak van het coronavirus is de populariteit van vakantieparken in eigen land flink toegenomen. In de zomer van 2020 lag het aantal Nederlandse gasten op vakantieparken ruim 20% hoger dan het jaar daarvoor. 

Zeeland, Limburg en de Veluwe

Uit het onderzoek blijkt tevens dat vakantieverblijven in Zeeland, Limburg, de badplaatsen aan de kust en de Veluwe het meest in trek zijn dit jaar. Naar vakantieparken in het buitenland wordt duidelijk minder gezocht. 

"Voldoende activiteiten in de buitenlucht"

De populariteit van de Nederlandse vakantieparken is "niet verwonderlijk” aldus Laurens Taekema van Parkvakanties. "Mensen willen nu eenmaal op vakantie en dan is, in de huidige situatie, een vakantiehuis dichtbij ideaal. De parken zijn veelal mooi gelegen en er zijn alsnog voldoende activiteiten in de buitenlucht mogelijk. Op veel parken kun je bovendien maaltijden in je huisje laten bezorgen. We ontdekken steeds meer hoe mooi Nederland eigenlijk is.”

Vies vakantiehuis is grootste ergernis

In het onderzoek werd ook gevraagd naar de belangrijkste criteria en grootste ergernissen bij een verblijf in een vakantiehuis. Voor maar liefst zeven op de tien Nederlanders is een slecht schoongemaakt vakantiehuis de grootste ergernis. Slechte bedden en stank of geurtjes in het huis maken de top drie compleet.

Eerst een goed bed dan de locatie

39 procent van de ondervraagden ziet een comfortabel bed als belangrijk aspect van een vakantiehuis. Verrassend genoeg volgen daarna pas een mooie locatie (32 procent) en kindvriendelijkheid (27 procent).
Trefwoorden: vakantiepark, bungalowpark, accommodatie, onderzoek

||| Blogs |||

28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.
24/03/20
Leidt het coronavirus straks tot een reset in ons denken en handelen?
En dan nu wat positief nieuws over het coronavirus2020. Alleen al om de allitererende getallen zou j...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

07/03/21
Exclusief voor leden
Hoge recreatiedruk op natuur leidt tot zorgen om het broedseizoen
Dit jaar is dat voor boswachters reden tot zorg. Want de grote drukte die we in natuurgebieden constateren sinds de pandemie, kan tijdens het broedseizoen voor problemen zorgen. Met een gezamenlijke actie vragen boswachters van Goois Natuurreservaat, LandschappenNL, Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer bezoekers om rekening te houden met kwetsbare dieren in natuurgebieden. Het leidt tot een aanpassing in de communicatie naar bezoekers.
24/02/21
The Rolling Stones – Unzipped kan nog tot 18 april in Nederland zijn
Het Groninger Museum verlengt The Rolling Stones – Unzipped tot en met 18 april 2021. De verlenging is een uiterste poging van het museum om de tentoonstelling zo lang mogelijk open te houden en zoveel mogelijk bezoekers toe te kunnen laten. Hierna is geen verlenging meer mogelijk omdat de expositie vanaf juni te zien is in het Franse Marseille.
18/02/21
Exclusief voor leden
Vier internationale kunstenaars in Kinderbiënnale Groningen
De kunstenaars voor de Kinderbiënnale 2021 zijn bekend. Onder voorbehoud van mogelijke coronamaatre...
08/02/21
Exclusief voor leden
Uit creatieve evenementen ontstaat Kerk als Merk
Om het tij te keren van leegstaande kerken, lanceren DOSS Event Support en communicatiebureau RAADHUIS uit Alkmaar de campagne ‘Kerk als Merk’ . Samen met eigenaren van kerkelijk vastgoed bedenken en organiseren zij publieksevenementen die de bekendheid en financiële positie van kerken vergroten.
03/02/21
Trend: online marketing neemt sterk toe
Al snel aan het begin van de coronacrisis werd duidelijk dat consumenten snel overstappen naar online bestellen. Nu zijn ook de cijfers bekend van het laatste kwartaal van 2020 en de online omzet. Weer schoot het percentage omhoog, met 55%. Internetmarketing wordt een sleutel tot succes tijdens en na de pandemie, zo lijkt het.
28/01/21
Fors meer digitaal bezoek voor Visit Zuid-Limburg
De nieuwe consumentenwebsite van Visit Zuid-Limburg, die in juli 2020 werd gelanceerd, heeft deze zomermaanden maar liefst 130% meer bezoekers getrokken. Hoe hebben ze dat bereikt?
27/01/21
VisitDenmark prioriteit in coronatijd is versterken van het netwerk
Travel professionals uit Nederland, Frankrijk, Italië, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten nemen op woensdag 3 en donderdag 4 februari deel aan VisitDenmarks eerste internationale virtuele 'The Land of Everyday Wonder Workshop'. De workshop is volgeboekt. Een van de prioriteiten van het Deens verkeerbureau tijdens de coronacrisis is de versterking van het netwerk van reisprofessionals.
25/01/21
Marketing Drenthe sluit aan bij Kennisnetwerk Destinatie Nederland
Nederland, heeft Marketing Drenthe als nieuwe partner in het netwerk mogen toevoegen. Binnen het netwerk gaat Marketing Drenthe samen met andere aangesloten destinatiemarketing- en managementorganisaties aan de slag om te werken aan de versterking van het vakgebied destinatiemanagement en de verdere ontwikkeling van de rol van DMO’s als ‘spin-in- het-web’ bij bestemmingsontwikkeling.