Geplaatst op: 18-01-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Ryanair moet compensatievorderingen toch betalen

Ryanair moet compensatievorderingen toch betalen
Afbeelding van HubertPhotographer via Pixabay

Goed nieuws voor claimorganisaties. Het gerechtshof in Den Bosch heeft geoordeeld dat claims op luchtvaartmaatschappijen die door claimorganisaties worden ingediend, moeten worden betaald. 

Het gaat om claims die door consumenten worden overgedragen aan  claimorganisaties die ze vervolgens bij de luchtvaartmaatschappijen int. Eerder bepaalde de rechtbank nog dat de luchtvaartmaatschappij niet aan de claimorganisatie hoefde te betalen. 

Achtergrond van de zaak

In september 2017 kwam een vlucht van Ryanair met meer dan 3 uur vertraging aan in Eindhoven. De vertraging was veroorzaakt door een kapotte boordradio. 4 passagiers droegen naar aanleiding van die vertraging hun compensatievorderingen van in totaal 1.600 euro over aan Claimingo, een bedrijf dat claims int bij Ryanair. Claimingo heeft de afgesproken vergoeding al betaald aan de passagiers, maar nooit het geld gekregen van Ryanair.

Ryanair vindt dat zij de vorderingen van Claimingo niet hoeft te betalen vanwege 2 redenen. In de voorwaarden van Ryanair staat dat vorderingen niet kunnen worden overgedragen aan derden, in dit geval Claimingo, het bedrijf dat de claims heeft geïnd namens de passagiers. Dat wordt ook wel een cessieverbod genoemd. Daarnaast vindt Ryanair dat een kapotte boordradio een zogenoemde ‘buitengewone omstandigheid’ is en daarom geen reden vormt voor compensatie.

Oordeel van de rechtbank

De kantonrechter wees de vordering van Claimingo af. De rechtbank oordeelde dat de passagiers ook zelf hun vordering hadden kunnen indienen bij Ryanair. Maar omdat het overdragen van hun vordering aan Claimingo in strijd was met het cessieverbod, hoefde Ryanair de vorderingen in ieder geval niet te betalen aan het bedrijf.

Oordeel van het hof

Het hof oordeelt nu anders. Het hof vindt dat het cessieverbod in dit geval nietig is. Het verbod is een ontoelaatbare beperking van de aanspraak op compensatie. Het maakt daarbij niet uit dat het bedrijf dat de vorderingen heeft ingediend zelf geen consument is. Daarnaast is het uitvallen van een van de boordradio’s volgens het Europese recht geen bijzondere omstandigheid. Ook hoefde het vliegtuig niet over álle aan boord aanwezige boordradio’s te beschikken. In hoger beroep heeft Ryanair dit ook niet betwist.

De uitspraak van het hof heeft tot gevolg dat Ryanair alsnog de ingediende vorderingen met een totaalbedrag van 1.600 euro aan het bedrijf moet betalen. Daarnaast draait de luchtvaartmaatschappij ook op voor de gemaakte proceskosten en incassokosten. 

Trefwoorden: luchtvaart, claims, vertragingen, rechtspraak

||| Blogs |||

25/02/21
Voorwaarts Mars!
Voorwaarts Mars!
25/02/21 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Het begon zo rond mijn voortgezet onderwijsperiode. De verslaving waarvan ik nimmer meer afkickte. N...
30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

01/03/21
ANVR ziet sprankje hoop op start reizen
Branchevereniging ANVR ziet een sprankje hoop in het overleg in Brussel door de ministers van toerisme. De ANVR ziet graag dat ook Nederland de koers van vaccineren inclusief een vaccinatiepaspoort en testen omarmt. ANVR ziet ook dat minister president Mark Rutte geen voorstander is van deze aanpak.
26/02/21
Europese reissector doet voorstellen om reizen weer op te starten
Vandaag hebben 60 Europese reis- en toerismeorganisaties, waarin ook de Nederlandse reisbrancheorgan...
22/02/21
KLM gaat concurreren met reisbranche
KLM heeft een strategisch belang in Airtrade genomen. De luchtvaartmaatschappij wil hiermee de touroperatingactiviteiten van zowel KLM als Transavia verder uitbreiden. In de reisbranche wordt volgens De Telegraaf ‘verbijsterd’ gereageerd op de stap van KLM.
18/02/21
Miljard verlies voor KLM, maar met ambitie de toekomst in
KLM heeft in 2020 een verlies van 1,2 miljard euro geleden. Van de 11 miljoen klanten in 2019 boven er in 2020 nog maar 11 miljoen over. De bezetting van de vliegtuigen daalde van 89% naar 52%. De KLM realiseerde in 2020 een omzet van 5 miljard euro, 54% lager dan in 2019. Ondanks de NOW-regeling heeft het bedrijf afscheid van meer dan 5.000 medewerkers moeten nemen.
15/02/21
Verwachtingen vrijetijdssector sterk negatief
De verwachtingen in de diverse vrijetijdssectoren voor de komende drie maanden zijn uitermate negatief. Meest negatief is de logiesverstrekking. Opvallend genoeg is er meer positiviteit in de reisbranche.
12/02/21
Luchtvaartmaatschappijen behouden slots
Luchtvaartmaatschappijen hoeven tot 30 oktober maar de helft van hun slots daadwerkelijk te gebruiken.
12/02/21
Steun Q1 voor bedrijfsleven met extra aandacht voor de reisbranche
Mkb-ondernemers die in het eerste kwartaal van 2021 geraakt worden door de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan kunnen vanaf 15 februari 12:00 uur een aanvraag doen voor de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL Q1 2021). Voor de reisbranche wordt een eenmalige opslag toegevoegd om te helpen met het betalen van de annuleringskosten.
09/02/21
Vakbond dreigt met acties in Schiphol
Werknemers op Schiphol gaan 2 maart actie voeren op de luchthaven. Ze eisen van de Schipholdirectie een eerlijk loon, vaste banen en een veilige werkplek. Joost van Doesburg, campagneleider FNV Schiphol: ‘Schiphol schuift haar verantwoordelijkheid keer op keer af op de bedrijven die ze inhuurt. Dat moet stoppen. Schiphol bepaalt de voorwaarde voor die bedrijven, dus Schiphol moet zorgen voor goede werkomstandigheden.’