Geplaatst op: 13-01-2021
Auteur: Redactie
NRIT Media

Monitor bezoekersdrukte in de race voor internationale prijs

Monitor bezoekersdrukte in de race voor internationale prijs

De Monitor Bezoekersdrukte Gelderland is uitgeroepen tot één van de finalisten in de categorie Covid & Tourism Strategy Award van de Green Destinations Stories Award. De gemeente Nijmegen, die sinds 2018 in het bezit is van een ‘Golden Green Destinations Award’, heeft dit project van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen voorgedragen. De winnaar wordt bekend gemaakt tijdens de internationale reisbeurs ITB Berlin 2021, die dit jaar online plaatsvindt van 10 t/m 14 maart.


De Covid & Tourism Strategy Award is dit jaar nieuw toegevoegd. Deze is bedoeld voor groene bestemmingen die een effectieve strategie hebben geïmplementeerd om toerisme ten tijde van corona zo verantwoord mogelijk te laten zijn.


Betere spreiding

Herre Dijkema, directeur Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen: "Met de Monitor Bezoekersdrukte Gelderland hebben we een tool ontwikkeld waarmee consumenten de afgelopen zomer in een oogopslag zagen hoe druk het in Gelderland was op de toeristische plekken. Bovendien werden er ook meteen minder drukke alternatieven aangereikt. Op die manier hebben we proberen bij te dragen aan een betere spreiding van toeristen en recreanten in Gelderland. Uiteraard in de eerste plaats om ongewenste drukte in het kader van Covid-19 te vermijden, maar ook om een beter evenwicht tussen de natuur en recreatie enerzijds en bezoekers en inwoners anderzijds te creëren. Het enthousiasme bij consumenten, gemeenten, natuurorganisaties en toeristische bedrijven maakt dat we nu aan het onderzoeken zijn of we de monitor een vervolg kunnen geven. De nominatie voor de Green Destinations Award is niet alleen een mooie erkenning voor de monitor, maar vooral een extra motivatie om hier verder meer aan de slag te gaan.”


Over de monitor bezoekersdrukte

Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen ontwikkelde in opdracht van provincie Gelderland de monitor bezoekersdrukte. Een tool die liet zien op welke plekken het deze zomer groen (rustig), oranje (gemiddeld) of rood (druk) was.

In totaal werd de monitor bezoekersdrukte bijna 500.000 keer geraadpleegd. Er werden 627 gebruikers gevraagd naar hun ervaringen. Daaruit blijkt dat een groot deel van de gebruikers (88%), drukke – ofwel de rood of oranje gemarkeerde locaties – hebben vermeden. Zij besloten één van de voorgestelde alternatieve ‘groene’ locaties te bezoeken, op een ander tijdstip naar de gewenste locatie te gaan of thuis te blijven. 94% van de respondenten geeft aan de monitor te willen blijven gebruiken. Niet alleen tijdens, maar ook na corona.

Trefwoorden: Monitor bezoekeresrukte, award, Green Destinations Stories Award

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/01/21
Wat kunnen dagattracties ondernemen om gasten gezondere keuzes in hun horeca te laten maken?
Een meerderheid van de Nederlanders vindt het belangrijk dat hun (klein)kinderen ook op een dagje uit gezond eten. Maar wat kunnen dagattracties ondernemen om gasten gezondere keuzes in hun horeca te laten maken? Ondanks het ruime beschikbare eet- en drinkbudget bij veel bezoekers blijkt een aantrekkelijke prijsstelling van gezond eten een belangrijke driver.
15/01/21
Naar verhouding veel bedrijven die stoppen in recreatie en horeca in 2020
Het aantal bedrijven in Nederland is in 2020 met 78.312 toegenomen tot 2.078.716. Dit aantal bedrijven stond geregistreerd in het Handelsregister op 1 januari 2021. Maar net in de gastvrijheidsbranche en recreatie stoppen veel bedrijven.
14/01/21
Meer faillissementen in vrijetijdssector
In 2020 zijn 2.703 bedrijven en instellingen failliet verklaard. Dat is 16% minder dan in 2019. Door de coronacrisis hadden veel bedrijven het moeilijk, maar het aantal faillissementen lag afgelopen jaar op het laagste niveau in 20 jaar. In de vrijetijdssector gingen juist meer bedrijven failliet.
13/01/21
Monitor bezoekersdrukte in de race voor internationale prijs
De Monitor Bezoekersdrukte Gelderland is uitgeroepen tot één van de finalisten in de c...
08/01/21
Drinkwaterbedrijf Oasen en Zuid-Holland maken nieuwe natuur
Provincie Zuid-Holland en drinkwaterbedrijf Oasen maken ruimte voor natuurontwikkeling in polder Nieuw-Lekkerland. Dit levert ook meer routes op voor fietsers.
08/01/21
Uitbreiding Hellingbos in Simpelveld
Gemeente Simpelveld heeft een perceel gekocht aan de Rolduckerweg, grenzend aan het hellingbos. De weide van 8.680 m2 wordt door natuurorganisatie IKL gevarieerd ingericht waardoor er een ecologisch interessant gebied ontstaat.
07/01/21
Kerk wordt Kijkdepot voor Stedelijk Museum
Half maart opent in de recent gerestaureerde Havenkerk in Schiedam het Kijkdepot Schiedam. Daar nemen medewerkers van het Stedelijk Museum Schiedam samen met experts en publiek de historische collectie onder de loep. ‘We hopen dat mensen straks – coronaproof – komen kijken en hun verhaal over de voorwerpen vertellen’, zegt conservator stadsgeschiedenis Merel van der Vaart.
05/01/21
Frits van Bruggen vertrekt bij ANWB
De hoofddirecteur van de ANWB, Frits van Bruggen, heeft zijn vertrek aangekondigd. Per 1 april 2021 ...