Geplaatst op: 11-01-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Stromma verkoopt aandelen A'DAM LOOKOUT

Stromma verkoopt aandelen A'DAM LOOKOUT

Stromma heeft haar minderheidsbelang in de A’DAM LOOKOUT verkocht aan de andere eigenaren. Stromma wil zich richten op haar core business en daarin investeren. Ook komt de extra liquiditeit het bedrijf goed uit. Het commerciële partnerschap tussen beide bedrijven blijft. 

De A’DAM LOOKOUT is gevestigd op de bovenste twee etages van de A’DAM Toren in Amsterdam. In 2019 trok A’DAM LOOKOUT bijna 800 duizend bezoekers waarvan 25% uit Nederland. Daarmee is het observatiedek de grootste toeristische attractie buiten het centrum van Amsterdam. A’DAM LOOKOUT vormt samen met A’DAM VR Game Park, THIS IS HOLLAND en EYE een sterk cluster op de noordoever van het IJ. Deze plek staat steeds vaker hoog op de lijstjes van bezoekers aan Amsterdam.

Stromma gaat investeren in duurzame toekomst

Patric Sjöberg, CEO Stromma Group: "Stromma zal zich de komende jaren concentreren op het verbeteren van de marges van de kernactiviteit. De verkoop van onze aandelen in A'DAM LOOKOUT stelt ons ook in staat om onze toekomstige investeringen te richten op duurzaam toerisme, in lijn met onze strategie en visie: Noord-Europa's toonaangevende duurzame producent en aanbieder van tours en activiteiten. De A’DAM Toren heeft zich in deze jaren enorm ontwikkeld en ik ben ervan overtuigd dat A'DAM LOOKOUT een waardevolle topattractie voor Amsterdam zal blijven.”

Partnerschap blijft

Stromma en A’DAM LOOKOUT behouden hun sterke commerciële partnerschap in de toekomst. Beide partijen richten zich op het creëren van mooie en authentieke Amsterdam belevingen. De één vanaf de eeuwen oude grachten, de ander vanuit duizelingwekkende hoogte. Carola Hoekstra, CEO Stromma Nederland: "Onze producten vullen elkaar aan en onze vernieuwde commerciële samenwerking zal ons beide in de toekomst blijven versterken. Samen zoeken we voortdurend naar innoverende manieren om Amsterdam nog net een stukje mooier te maken door kwalitatieve ervaringen te ontwikkelen.’ A’DAM LOOKOUT blijft hiermee een belangrijk onderdeel van het productportfolio van Stromma, waarmee het bedrijf zich blijft differentiëren in het Amsterdamse toeristische veld.”

Observatiepunt inmiddels op bucket list

In 2012 startte de ontwikkeling van de A’DAM Toren. Destijds zagen nog maar weinig bedrijven de potentie van een observatiepunt op de bovenste twee verdiepingen met uitzicht over Amsterdam. Stromma, het toenmalige Canal Company, had met haar rondvaarten en winkels al een goede positie in de stad en besloot in te stappen. Sander Groet, oprichter A’DAM LOOKOUT: "Het was fijn om met Stromma als sterke partner te starten met veel kennis van de toeristische branche. Het mooie van deze attractie is dat we geen specifieke doelgroep hebben. Je ziet families, jong en oud maar ook thrill seekers van over de hele wereld die de schommel op hun bucket list hebben staan.” Samen met THIS IS HOLLAND en EYE vormt A'DAM een sterk toeristische cluster op de IJ-oever van Amsterdam-Noord.

De A’DAM LOOKOUT blijft zich ondanks de coronacrisis ontwikkelen. Afgelopen zomer is in de kelder van de toren gestart met A’DAM VR Game Park, het grootste virtual reality game park van Nederland. En binnenkort een gloednieuwe en spraakmakende attractie: de Amsterdam VR Ride, een virtuele achtbaan langs en door alle highlights van Amsterdam.

Trefwoorden: attractieparken, dagattracties, amsterdam

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
09/03/20
Pleasure for all!; overprikkelde dagattracties in Nederland …?
Goed nieuws voor 20 procent van de wereldbevolking die overprikkeld is: ‘Six Flags’ 26 theme par...
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/01/21
Wat kunnen dagattracties ondernemen om gasten gezondere keuzes in hun horeca te laten maken?
Een meerderheid van de Nederlanders vindt het belangrijk dat hun (klein)kinderen ook op een dagje uit gezond eten. Maar wat kunnen dagattracties ondernemen om gasten gezondere keuzes in hun horeca te laten maken? Ondanks het ruime beschikbare eet- en drinkbudget bij veel bezoekers blijkt een aantrekkelijke prijsstelling van gezond eten een belangrijke driver.
18/01/21
Plopsa en Tomorrowland samen in eerste extreme spinning coaster van Europa
Een mooie samenwerking tussen een festival en een attractiepark. Zo mogen we de samenwerking tussen Tomorrowland en Plopsaland in de nieuwe ‘Ride to Happiness’ wel bestempelen.
12/01/21
Prijzen vrijetijdsbesteding stijgen sterker dan gemiddeld
Vorig jaar bedroeg de inflatie in Nederland gemiddeld 1,3%. Dat was een stuk minder dan in 2019 toen de prijzen nog met 2,6% stegen. In de vrijetijdssector stegen de prijzen over het algemeen sterker dan gemiddeld. Dat maakt het CBS bekend.
12/01/21
Samenwerking SVR en Van Hoorne Entertainment rond Fien & Teun
De Stichting Vrije Recreatie (SVR) en Van Hoorne Entertainment gaan samen de karakters Fien & Teun naar de kleinschalige boerencampings brengen. Dit jaar start een pilot bij 12 SVR-campings. Als die succesvol is, komen Fien & Teun naar alle SVR-campings die dat willen.
11/01/21
Stromma verkoopt aandelen A'DAM LOOKOUT
Stromma heeft haar minderheidsbelang in de A’DAM LOOKOUT verkocht aan de andere eigenaren. Stromma wil zich richten op haar core business en daarin investeren. Ook komt de extra liquiditeit het bedrijf goed uit. Het commerciële partnerschap tussen beide bedrijven blijft.
11/01/21
Slagharen ruilt diesels in voor elektrisch
Attractie- & Vakantiepark Slagharen heeft het complete wagenpark voor het management vervangen door elektrische auto’s. De negen diesels worden ingeruild door de volledige elektrische Kia e-Niro. Het bedrijf wil hiermee bijdragen aan een meer duurzame toekomst.
24/12/20
Fijne feestdagen en een voorspoedig 2021
De vrijetijdssector heeft een ongekend jaar achter de rug. De COVID-19-pandemie is na de Tweede Wereldoorlog de meest ingrijpende gebeurtenis die we met z’n allen meemaken. Een jaar met vrijheidsbeperkingen, naasten die we niet konden zien of ons zijn ontvallen, ongelofelijk veel psychisch en medisch leed, maar ook hoop, veerkracht en saamhorigheid.
23/12/20
Bewogen jaar voor Blijdorp
De Rotterdamse dierentuin Blijdorp heeft dit jaar 600.000 bezoekers minder getrokken dan verwacht. Dit zorgt voor een omzetverlies van zo’n 13 miljoen euro. Dankzij de steunmaatregelen van het rijk, een lening van de gemeente Rotterdam en een reorganisatie kan Blijdorp het hoofd boven water houden. Maar de ambitieuze plannen staan voorlopig op een laag pitje.