Geplaatst op: 11-01-2021
Auteur: Kees van der Most
Bureau Trends & Tourism

De twenties van deze eeuw worden de comeback van eigen land

De twenties van deze eeuw worden de comeback van eigen land

De afgelopen decennia is het aandeel binnenlandse vakanties op de Nederlandse vakantiemarkt alleen maar gedaald. Werden in 1980 nog 60% van alle vakanties in eigen land doorgebracht; in 2019 is dat teruggelopen naar 44% (bron: CVO). Met name door de gestegen welvaart en het goedkoper worden van vliegvakanties kregen buitenlandse vakanties een boost. Toch lijkt er een omslag te komen in het almaar dalende aandeel van eigen land. 

Volgens de Toekomstvisie Nederlandse vakantiemarkt 2030 van Trends & Tourism zullen binnenlandse vakanties het komende decennium een revival laten zien. En dat komt niet eens zo zeer door de coronacrisis. Het is een trend die al voor de coronacrisis aan het opkomen was. De coronacrisis versterkt de ontwikkeling eigenlijk alleen maar.

Zeven redenen voor revival van binnenlandse vakanties

In de toekomstvisie worden de volgende zeven redenen genoemd voor de verwachte groei van binnenlandse vakanties:  

1 | Groei korte vakanties

De Nederlandse vakantiemarkt zal de komende jaren – na herstel van de coronacrisis - beperkt kunnen groeien. De groei zal daarbij vooral in korte vakanties zitten. Uit onderzoek is bekend dat deze korte vakanties vooral dichtbij huis worden doorgebracht.  

2 | Groeiend aantal 65+-ers

Het aantal senioren zal de komende tien jaar flink in aantal groeien. Volgens prognoses van het CBS met maar liefst 1 miljoen. Vooral het aantal 65+-ers zal toenemen. Een interessante doelgroep met tijd, geld en bereidheid om dat aan vakanties uit te geven. 65+-ers gaan volop naar het buitenland, maar uit onderzoek is bekend dat deze groep relatief veel voor eigen land kiest.

3 | Grotere kans op mooi zomerweer

Lekker zomerweer is voor veel Nederlanders een argument om voor een buitenlandse vakantie te kiezen. De grotere kans op mooi zomerweer in Nederland (als gevolg van klimaatverandering) werkt in het voordeel van eigen land. Al gebied de eerlijkheid natuurlijk te zeggen dat er op dit punt nog geen vastigheid is en de verschillen van jaar tot jaar groot kunnen zijn.

4 | Duurzaamheid wint aan belang

Klimaatverandering zal ook op andere punten een steeds grotere impact op het vakantiegedrag krijgen. Zo mag verwacht worden dat vliegen door onder meer belastingen/heffingen en gebruik van duurzame brandstoffen duurder wordt. Tegelijkertijd zal het aandeel Nederlanders dat in hun keuze van vervoer en bestemming bewust rekening houdt met milieu/klimaat toenemen. Dichtbij vakanties kennen een lagere footprint, wat binnenlandse vakanties aantrekkelijk maakt.

5 | Opkomst van elektrische auto

In 2030 zal volgens ramingen van de ANWB zo’n 25 à 30% van de auto’s elektrisch zijn. De beperktere actieradius van elektrische auto’s zal voor autovakantiegangers een stimulans vormen om dichterbij huis op vakantie te gaan.

6 | Nieuwe verblijfsconcepten

De laatste jaren zien in eigen land veel innovaties het licht; vooral in de verblijfsrecreatieve sector. Deze maken het binnenlandproduct hipper en trekken daarmee ook nieuwe doelgroepen. Voorbeelden: strandhuisjes, tiny houses, pop-up campings e.d.

7 | Beter imago van een vakantie in eigen land

Werd je vroeger wat meewarig aangekeken als je in eigen land op vakantie ging (poor men’s holiday); dit imago begint te verdwijnen.  Nederlanders worden zich meer bewust van de aantrekkelijkheid van eigen land. De coronacrisis en campagnes als ‘Hier moet je zijn’ en ‘Welkom terug in Nederland’ versterken.

Bij lange zomervakanties blijft buitenland dominant

Bovenstaande punten bieden een mooi perspectief voor ondernemers en regio’s die zich richten op binnenlandse vakanties. Veranderingen zullen echter geleidelijk gaan. Optimisten die denken dat binnenlandgangers door de positieve ervaringen van afgelopen zomer in 2021 weer automatisch voor eigen land zullen kiezen komen bedrogen uit. De aantrekkingskracht van het buitenland blijft – zeker voor lange zomervakanties - groot. Dat blijkt wel uit grootschalig onderzoek dat Trends & Tourism in december 2020 deed naar vakantieplannen/intenties voor de zomer van 2021. De overgrote meerderheid van de Nederlanders gaf in dat onderzoek aan de komende zomer - als het even kan - weer gewoon naar het buitenland te willen gaan.

Link: https://www.trends-tourism.nl/uploads/15/factsheet%20toekomstvisie-2.pdf
Trefwoorden: trends, onderzoek, toekomstverkenningen, toerisme, vakanties, vakanties van Nederlanders

||| Blogs |||

28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
06/05/20
De revival van de stacaravan en andere na-Coronaase trends in 2025
Herinnert u zich nog vaag het artikel uit het Algemeen Dagblad in november 2019? "In 2018 gaven...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/01/21
Huisje in vakantiepark populair bij een derde van de Nederlanders
Bijna één op de drie Nederlanders ziet vakantieparken als de ideale setting voor een v...
18/01/21
Nederland ook dit jaar favoriet vakantieland voor Nederlanders
Zoover verwacht dat ook dit jaar Nederlanders massaal in eigen land op vakantie gaan. Dat ziet de review- en boekingssite in het zoekgedrag op haar site. Net als in 2020 is ruim een derde van de vakantiegangers in 2021 op zoek naar bestemmingen in Nederland, met name in Limburg, Overijssel, Gelderland en Zeeland.
15/01/21
EuroParcs nieuwe eigenaar van familiecamping Camping Oriëntal
EuroParcs is de nieuwe eigenaar van Camping Oriëntal in Berg en Terblijt. Met de aankoop van de cam...
15/01/21
Verkiezing Camping van het Jaar 2021
De ANWB heeft tijdens een online evenement de winnaars bekendgemaakt van de ANWB Camping van het Jaar verkiezing 2021. Acht campings vielen in de prijzen. De prijs kan van invloed zijn na de forse populariteit van deze vorm van recreatie in 2020 door de coronacrisis. In de weging van de onderdelen is te zien wat consumenten verlangen van een type camping.
15/01/21
Reisplannen naar Nederland op dieptepunt
Steeds minder buitenlanders plannen op korte termijn een reis naar Nederland. De reisintentie daalt met de groei van de coronabesmettingen. Korter van te voren boeken is nu de trend.
12/01/21
Overgang KRAS aanbod naar TUI omgeving
De KRAS reizen zijn sinds 11 januari te vinden op TUI.nl. Tegelijkertijd is de mediacampagne gestart om de overgang wereldkundig te maken.
08/01/21
CTO-functie in directie Roompot
Met de versterking van de trend naar digitalisering in de branche in 2020 willen veel bedrijven de IT-activiteiten beter verankeren. IT krijgt een vaste plek in de directie van parkengigant Roompot. Roel Hermens start op 1 februari 2021 als CTO bij Roompot.
05/01/21
Exclusief voor leden
TUI ontwikkelt shop voor losse vliegtickets
Het platform wordt in de komende maanden toegesneden op de Nederlandse markt en komt in februari 2021 beschikbaar voor alle reisagenten. Er is veel concurrentie in dit segment en toch verwacht de touroperator dit jaar nog miljoenen euro's omzet.