Geplaatst op: 11-01-2021
Auteur: Kees van der Most
Bureau Trends & Tourism

De twenties van deze eeuw worden de comeback van eigen land

De twenties van deze eeuw worden de comeback van eigen land

De afgelopen decennia is het aandeel binnenlandse vakanties op de Nederlandse vakantiemarkt alleen maar gedaald. Werden in 1980 nog 60% van alle vakanties in eigen land doorgebracht; in 2019 is dat teruggelopen naar 44% (bron: CVO). Met name door de gestegen welvaart en het goedkoper worden van vliegvakanties kregen buitenlandse vakanties een boost. Toch lijkt er een omslag te komen in het almaar dalende aandeel van eigen land. 

Volgens de Toekomstvisie Nederlandse vakantiemarkt 2030 van Trends & Tourism zullen binnenlandse vakanties het komende decennium een revival laten zien. En dat komt niet eens zo zeer door de coronacrisis. Het is een trend die al voor de coronacrisis aan het opkomen was. De coronacrisis versterkt de ontwikkeling eigenlijk alleen maar.

Zeven redenen voor revival van binnenlandse vakanties

In de toekomstvisie worden de volgende zeven redenen genoemd voor de verwachte groei van binnenlandse vakanties:  

1 | Groei korte vakanties

De Nederlandse vakantiemarkt zal de komende jaren – na herstel van de coronacrisis - beperkt kunnen groeien. De groei zal daarbij vooral in korte vakanties zitten. Uit onderzoek is bekend dat deze korte vakanties vooral dichtbij huis worden doorgebracht.  

2 | Groeiend aantal 65+-ers

Het aantal senioren zal de komende tien jaar flink in aantal groeien. Volgens prognoses van het CBS met maar liefst 1 miljoen. Vooral het aantal 65+-ers zal toenemen. Een interessante doelgroep met tijd, geld en bereidheid om dat aan vakanties uit te geven. 65+-ers gaan volop naar het buitenland, maar uit onderzoek is bekend dat deze groep relatief veel voor eigen land kiest.

3 | Grotere kans op mooi zomerweer

Lekker zomerweer is voor veel Nederlanders een argument om voor een buitenlandse vakantie te kiezen. De grotere kans op mooi zomerweer in Nederland (als gevolg van klimaatverandering) werkt in het voordeel van eigen land. Al gebied de eerlijkheid natuurlijk te zeggen dat er op dit punt nog geen vastigheid is en de verschillen van jaar tot jaar groot kunnen zijn.

4 | Duurzaamheid wint aan belang

Klimaatverandering zal ook op andere punten een steeds grotere impact op het vakantiegedrag krijgen. Zo mag verwacht worden dat vliegen door onder meer belastingen/heffingen en gebruik van duurzame brandstoffen duurder wordt. Tegelijkertijd zal het aandeel Nederlanders dat in hun keuze van vervoer en bestemming bewust rekening houdt met milieu/klimaat toenemen. Dichtbij vakanties kennen een lagere footprint, wat binnenlandse vakanties aantrekkelijk maakt.

5 | Opkomst van elektrische auto

In 2030 zal volgens ramingen van de ANWB zo’n 25 à 30% van de auto’s elektrisch zijn. De beperktere actieradius van elektrische auto’s zal voor autovakantiegangers een stimulans vormen om dichterbij huis op vakantie te gaan.

6 | Nieuwe verblijfsconcepten

De laatste jaren zien in eigen land veel innovaties het licht; vooral in de verblijfsrecreatieve sector. Deze maken het binnenlandproduct hipper en trekken daarmee ook nieuwe doelgroepen. Voorbeelden: strandhuisjes, tiny houses, pop-up campings e.d.

7 | Beter imago van een vakantie in eigen land

Werd je vroeger wat meewarig aangekeken als je in eigen land op vakantie ging (poor men’s holiday); dit imago begint te verdwijnen.  Nederlanders worden zich meer bewust van de aantrekkelijkheid van eigen land. De coronacrisis en campagnes als ‘Hier moet je zijn’ en ‘Welkom terug in Nederland’ versterken.

Bij lange zomervakanties blijft buitenland dominant

Bovenstaande punten bieden een mooi perspectief voor ondernemers en regio’s die zich richten op binnenlandse vakanties. Veranderingen zullen echter geleidelijk gaan. Optimisten die denken dat binnenlandgangers door de positieve ervaringen van afgelopen zomer in 2021 weer automatisch voor eigen land zullen kiezen komen bedrogen uit. De aantrekkingskracht van het buitenland blijft – zeker voor lange zomervakanties - groot. Dat blijkt wel uit grootschalig onderzoek dat Trends & Tourism in december 2020 deed naar vakantieplannen/intenties voor de zomer van 2021. De overgrote meerderheid van de Nederlanders gaf in dat onderzoek aan de komende zomer - als het even kan - weer gewoon naar het buitenland te willen gaan.

Link: https://www.trends-tourism.nl/uploads/15/factsheet%20toekomstvisie-2.pdf
Trefwoorden: trends, onderzoek, toekomstverkenningen, toerisme, vakanties, vakanties van Nederlanders

||| Blogs |||

25/02/21
Voorwaarts Mars!
Voorwaarts Mars!
25/02/21 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Het begon zo rond mijn voortgezet onderwijsperiode. De verslaving waarvan ik nimmer meer afkickte. N...
03/01/21
2021 wordt een mooi(er) jaar!
2021 wordt een mooi(er) jaar!
03/01/21 · · Menno Stokman | Lees meer
2020 was een bijzonder jaar. Getekend door de start van een pandemie, met stille Amsterdamse grachte...
09/12/20
Brood en betaald voetbal
Brood en betaald voetbal
09/12/20 · Sport · Harm IJben | Lees meer
In een column eerder dit jaar nam ik u mee in mijn zienswijze op ‘het nieuwe normaal’. Ten tijde...
30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

01/03/21
ANVR ziet sprankje hoop op start reizen
Branchevereniging ANVR ziet een sprankje hoop in het overleg in Brussel door de ministers van toerisme. De ANVR ziet graag dat ook Nederland de koers van vaccineren inclusief een vaccinatiepaspoort en testen omarmt. ANVR ziet ook dat minister president Mark Rutte geen voorstander is van deze aanpak.
01/03/21
Vakantiepark De Veluwse Hoevegaerde voortaan Roompot park
164 vrijstaande vakantiewoningen Ideaal voor fietstochten of lange wandelingen in de Veluwe Met tal...
01/03/21
GroenLinks, D66, PvdA, Partij van de Dieren en ChristenUnie scoren 'goed' voor fietsers
Van de partijen die deelnemen aan de Tweede Kamerverkiezingen en kans maken op één of meer zetels heeft GroenLinks het beste programma voor fietsers. GroenLinks wordt op de voet gevolgd door D66, PvdA, Partij voor de Dieren, en ChristenUnie. Dat blijkt uit een vergelijking van de verkiezingsprogramma’s door de Fietsersbond.
01/03/21
Vrijetijdsactiviteiten hoog op wensenlijstje Nederlanders
In coronatijd met veel negatief nieuws kwam EenVandaag afgelopen zaterdag met een kleine opsteker voor de vrijetijdssector. In de top 5 van activiteiten die Nederlanders weer willen ondernemen -als de maatregelen worden versoepeld- bezet onze sector drie posities
01/03/21
Ongekende krimp voor de horeca
Vorig jaar kromp de omzet van de horeca met 34% procent ten opzichte van 2019. Een ongekende krimp die het CBS niet eerder registreerde.
26/02/21
Bordjes weg, bordjes terug, beroering in fietsland
Heel wat beroering deze week bij de langeafstandfietsers. Routenetwerk Twente had een deel van de bewegwijzering van de LF-14 Saksenroute verwijderd. De toeristische belangenbehartigers compleet in de gordijnen omdat de route die door drie provincies loopt, onbruikbaar was geworden. Inmiddels worden de bordjes weer teruggeplaatst maar het onderliggende conflict is daarmee nog niet uit de wereld.
26/02/21
Europese reissector doet voorstellen om reizen weer op te starten
Vandaag hebben 60 Europese reis- en toerismeorganisaties, waarin ook de Nederlandse reisbrancheorgan...
26/02/21
Hoe hebben de Nederlandse logiesaccommodaties in 2020 gepresteerd?
Nederlandse logiesaccommodaties hebben vorig jaar 30% minder overnachtingen van gasten geregistreerd, het aantal gasten daalde met 40% harder omdat Nederlandse gasten langer bleven. Voor groepsaccommodaties en hotels was 2020 een extreem slecht jaar. Kampeer- en huisjesterreinen deden het met minnen nog relatief goed