Geplaatst op: 08-01-2021
Auteur: Marc Gerlings

Efteling lijdt 17 miljoen euro verlies over 2020

Efteling lijdt 17 miljoen euro verlies over 2020
Efteling drie keer dicht in 2020.

Het bekendste attractiepark van Nederland lijdt door de coronamaatregelen en de drie tijdelijke sluitingen in 2020 een verlies over het jaar van 17 miljoen euro, meldt Omroep Brabant. Het park krijgt na eerder 10 miljoen euro steun dit jaar nog een bedrag van de overheid.

Fons Jurgens, algemeen directeur van de Efteling, meldt in een interview: "In 2020 was het park van 14 maart tot en met 19 mei gesloten, daarna nog eens van 5 november tot en met 18 november, en nu weer sinds 15 december. In totaal was de Efteling in 2020 bijna 14 weken gesloten. En dat terwijl we sinds 2010 nooit een dag dicht zijn geweest. Bovendien konden duizenden overnachtingen in onze hotels en vakantieparken niet doorgaan. Ook de avondvoorstelling CARO in het Efteling Theater heeft al maanden niet gespeeld."

"Maar ook de momenten dat de Efteling wél open was, waren anders dan voorheen. Met veel minder gasten in het park, die alleen op reservering binnen mochten. Om dat mogelijk te maken is er fors geïnvesteerd in een online reserveringssysteem. Bovendien zijn er talloze aanpassingen in wachtrijen en attracties doorgevoerd om een veilige omgeving te creëren voor gasten en medewerkers. In de zomer hebben we het feest op de pleinen wel gemist en ook schaatsen in het IJspaleis zat er dit jaar niet in. De Warme Winter Weide was overigens een zeer geslaagd alternatief. Helaas moesten we ook voortijdig stoppen met de Winter Efteling.”

Een jaar met drie sluitingsperiodes en gedurende het gehele jaar een beperkte capaciteit zal vast ook een forse financiële impact hebben gehad? 
"Zeker. We hebben het afgelopen jaar heel scherp op de uitgaven gelet. Slechts 30% van de geplande investeringen is doorgegaan en dat is dan met goede redenen. Bijvoorbeeld omdat we zo onze medewerkers aan het werk kunnen houden of omdat we contractuele verplichtingen hebben. Ondanks de steun die we kregen van de overheid en Stichting Natuurpark de Efteling, onze enige aandeelhouder, verwachten we het jaar 2020 af te sluiten met een verlies van zo’n 17 miljoen euro. En we beginnen 2021 helaas zonder omzet. We zullen er alles aan doen om het verlies te beperken en de continuïteit van de Efteling te bewaken."

Gaan de aangekondigde projecten door?
"Vanwege de ernstige fase waarin we zitten zijn we terughoudend met het doen van investeringen. Toch gaan een aantal geplande investeringen wel door. Momenteel worden alle comfortkamers van het Efteling Hotel verbouwd. Op 8 maart zijn deze kamers gereed om nieuwe gasten te ontvangen. De werkzaamheden voor het nieuwe Speelbos Nest! zijn in volle gang en aan het einde van het jaar verwachten we de nieuwe ambachtelijke bakkerij Bäckerei Krümel aan het Max & Moritz Plein te openen.”
Trefwoorden: Efteling, corona, verlies

CELTH
 





||| Nieuws |||

20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...
08/02/24
Bewonerscampagne Amsterdam laat bijzondere gezichten zien
Woensdag 24 januari lanceerde amsterdam&partners de nieuwe bewonerscampagne ‘Amsterdam verruimt je blik’, een campagne die het gevoel van trots bij Amsterdammers vergroot door de rijkdom aan perspectieven en initiatieven van Amsterdammers in beeld te brengen.
06/02/24
Ludieke zomercampagne Visit Zuid-Limburg: Don’t Vlaai Away
Don’t Vlaai Away is de ludieke aftrap van de zomercampagne van Visit Zuid-Limburg. De Limburgse DMO wil hiermee Nederlanders verleiden hun vakantie in eigen land te vieren en is een knipoog naar de Europese erkenning van de Limburgse vlaai als beschermd streekproduct.
01/02/24
Brabant zet vol in op bezinningstoerisme met Ons Kloosterpad
De toekomst van Ons Kloosterpad in de provincie Noord-Brabant is veiliggesteld. De provincie Noord-Brabant, Vereniging Samenwerkende Kloosters en Visit Brabant hebben daartoe een overeenkomst gesloten.
01/02/24
Apollo zet webportaal op voor reisagenten
Nu gaat de touroperator ook live met Apollo Partner Web die het mogelijk maakt voor lokale reisbureaus en agenten om klanten direct in te boeken.
31/01/24
Exclusief voor leden
Boekingen mei- en zomervakantie +30% bij Sunweb
Januari en februari zijn misschien wel de grauwste maanden van het jaar maar het boekingsseizoen is volop in beweging. Touroperator Sunweb meldt op basis van onderzoek dat ruim 1 op de 5 personen begint hun vakantiegeluk al bij het zoeken naar de reisbestemming.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...