Geplaatst op: 07-01-2021
Auteur: Maas, Klaas van Erp

De eindsprint van jaar 2020

Topdrukte sinds september

De eindsprint van jaar 2020
Toenemende vraag naar jachthavens.

2020 was een gek jaar. In het begin van het jaar werden we opgeschrikt door het feit dat Covid-19 ons land had bereikt met alle gevolgen van dien. Voor de recreatiesector stond de vraag centraal, of de consument op vakantie kon/mocht en onder welke voorwaarden. De verschillende recreatieondernemers waren druk met het interpreteren van de coronaregels, zodat zij weer (mondjesmaat) open konden gaan en zij keken reikhalzend uit naar de versoepeling van de regels. De 1,5 meter afstand in combinatie met het openstellen van de sanitairgebouwen leek daarbij een kernpunt. Privé sanitair units bleken ineens bittere noodzaak te zijn in plaats van louter luxe.

De gevolgen voor het consumentengedrag en daarmee de recreatiesector waren legio. Men bleef massaal in Nederland recreëren, de botenverkoop groeide enorm, elektrisch fietsen waren uitverkocht, ligplaatsen in jachthavens raakten vol, recreatiewoningen waren niet aan te slepen, en campings raakten overvol. Dat vertaalde zich in het feit dat de exploitaties van recreatieparken en jachthavens eigenlijk best stabiel gebleven zijn en in sommige gevallen zelfs beter. Dat heeft op haar beurt er onder andere voor gezorgd dat er een forse toename is waar te nemen van de aan- en verkooptransacties van vakantieparken en jachthavens.

Alle redenen voor de transacties in recreatief vastgoed:

> Covid 19, zoals hierboven gememoreerd;
> de toename in vraag naar recreatiewoningen. Door de aankoop van een eigen recreatiewoning heeft men de vakantie veiliggesteld. Daarnaast kan men Covidproof van de eigen vakantiewoning genieten. Bijkomend aspect is de lage rente op de bank;
> sinds eind 2018 kopen Franse concerns campings en bungalowparken in Nederland. De Fransen hebben vertrouwen in Nederland en de verblijfsrecreatieve markt. De Fransen zijn bekend met de Nederlandse recreant. Al jaren gaan Nederlanders op vakantie in Frankrijk. Daarbij komt dat de weersomstandigheden in Frankrijk met name in het hoogseizoen niet altijd ideaal zijn, lees te heet. Daarnaast willen de Fransen een brug slaan tussen Nederland en Frankrijk om de Nederlandse recreant nog meer aan zich te binden;
> private equity fondsen maken hun entree in de Nederlandse recreatie. Het doel van private equity is groei om na een x aantal jaren met winst te verkopen. Een onderdeel van die groeistrategie is uitbreiding. Deze concerns zijn daardoor zeer actief op zoek naar uitbreiding en met name herontwikkelingslocaties.

De toename van de vraag naar vakantieparken en jachthavens resulteert bij ons ons op kantoor in ongekend veel aan- en verkoop transacties sinds de maand september. Waarschijnlijk mede aangejaagd door de verhoging van de overdrachtsbelasting per 1 januari 2021. Hierdoor willen kopers ook nog graag voor het einde van 2020 de transactie afronden hetgeen extra druk veroorzaakte.

De recreatie- en watersportsector bewijst maar weer dat het een sector van doorzetters is waar altijd wel iets in te doen is. Fijn dat wij alweer 40 jaren onze diensten in die sector mogen aanbieden!

Goed gesprek over recreatief vastgoed?

We zijn u graag van dienst! www.maasrbm.nl
Maas heeft vestigingen in Den Bosch (+31(0) 73 640 88 88)
en in Huizen (+31(0) 35 623 62 12).
 


Link: https://www.maasrbm.nl/
Trefwoorden: makelaar, recreatie, vastgoed, kamperen, bungalow, jachthaven

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
13/12/19
Pleasure for all! Hoe gastvrij zijn vrijetijdsbedrijven …?
Nederland heeft 2 miljoen mensen met een beperking. Wat doet de vrijetijdssector om ook deze gasten een warm welkom te heten?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/01/21
MBO hospitality heeft stageplaatsen hard nodig
Onder meer via www.stage010.nl een campagne waarin bedrijven in de regio Rijnmond worden opgeroepen stageplekken aan te bieden aan mbo-studenten. Veel stageplekken zijn door de coronacrisis in de afgelopen tijd weggevallen: ruim 4.000 mbo-studenten zijn momenteel dringend opzoek naar een stageplek.
15/01/21
EuroParcs nieuwe eigenaar van familiecamping Camping Oriëntal
EuroParcs is de nieuwe eigenaar van Camping Oriëntal in Berg en Terblijt. Met de aankoop van de cam...
15/01/21
Exclusief voor leden
Platform Makers van Maastricht is live
Het is een mooie samenwerking van de creatieve industrie en de dmo Maastricht Marketing. Gistermiddag werd het platform Makersvanmaastricht.nl gestart.
15/01/21
Verkiezing Camping van het Jaar 2021
De ANWB heeft tijdens een online evenement de winnaars bekendgemaakt van de ANWB Camping van het Jaar verkiezing 2021. Acht campings vielen in de prijzen. De prijs kan van invloed zijn na de forse populariteit van deze vorm van recreatie in 2020 door de coronacrisis. In de weging van de onderdelen is te zien wat consumenten verlangen van een type camping.
13/01/21
Exclusief voor leden
Einde voor innovatief coronaproof M-theater
De verlenging van de lockdown betekent het einde voor dit initiatief maar de twee partijen hebben elkaar wel gevonden.
13/01/21
Monitor bezoekersdrukte in de race voor internationale prijs
De Monitor Bezoekersdrukte Gelderland is uitgeroepen tot één van de finalisten in de c...
07/01/21
BUNK Hotels wint prestigieuze award
BUNK Hotels is verkozen tot winnaar van de Travel & Hospitality Awards 2021 in de categorie European Travel Awards. Hierdoor mag BUNK zich een jaar lang het meest unieke hotel van Nederland noemen. Het hotelconcept met vestigingen in Utrecht en Amsterdam onderscheidde zich van maar liefst 4.000 inzendingen.
07/01/21
Bas van Es wordt merkleider Arnhem Nijmegen
Per 1 februari 2021 start Bas van Es als Merkleider Arnhem Nijmegen bij Toerisme Veluwe Arnhem Nijme...