Geplaatst op: 01-01-2021
Auteur: Yvonne van den Nieuwenhuizen
Pinjeplek

Pinterest voorspelt: de reistrends in 2021

Pinterest voorspelt: de reistrends in 2021

Pinterest is de ultieme plaats waar wordt gezocht naar ideeën voor in de toekomst. Met meer dan 400 miljoen actieve gebruikers wereldwijd ziet Pinterest dan ook als één van de eersten welke zoekopdrachten beginnen toe te nemen. Net als vorig jaar heeft Pinterest daarom hun ‘Pinterest Predicts‘ uitgebracht. Wat worden de trends op het gebied van o.a. wonen, eten & drinken, mode én reizen? Ze noemen dit zelf niet de trends, maar de not-yet-trends. Zoals ze bij Pinterest zelf zeggen: ‘Voordat je het ergens anders ziet, zie je het hier’.

In dit artikel licht ik alvast de reistrends van 2021 er voor je uit. Ook in een jaar dat we beginnen zonder de mogelijkheid van buitenlandse reizen, stopt de (online) zoektocht naar mogelijke invulling van vakanties en vrije tijd namelijk niet. Ook als de reis voorlopig nog niet plaatsvindt.

De droomreis is groter en luxer dan ooit

Al kunnen we er nu alleen over dagdromen, het blijkt dat dit niet betekent dat er wordt met zoeken naar droomreizen. Op Pinterest zoeken mensen nog steeds opvallend vaak naar hun hypothetische vakantie. En die is vaak luxe. Het platform registreerde 7x zoveel (!) zoekopdrachten naar droomvakanties en een 50% toename van zoeken naar luxe vakanties. Het lijkt erop dat men graag even doorspaart voor een fantastische reis zodra het weer kan.

XX

Weg van drukte: op naar bergen en bossen

Het is natuurlijk niet zo gek dat mensen tijdens een pandemie liever de rust opzoeken dan massaal bezochte bestemmingen. Dit is ook duidelijk terug te zien in zoekopdrachten op Pinterest. Reizen naar bergrijke omgevingen (+35%) en resorts in de bossen (een verdubbeling) springen eruit. Tripjes naar nationale parken en natuurgebieden doen het komend jaar goed. 

Een kleine opmerking hierbij is dat ‘Pinterest Predicts’ internationale zoektrends betreft. Bij gebrek aan bergen is het aantal zoekopdrachten hiernaar onder Nederlanders wellicht wat minder. Maar dat de natuur volop wordt opgezocht, hebben we in 2020 al wel gemerkt.

Eropuit als een nomade

Het stadsleven (tijdelijk) verruilen voor een natuurhuisje in het bos. De mogelijkheid van remote werken aangrijpen om een andere omgeving op te zoeken. Dat gaan we steeds meer zien in 2021. Vrijheid en ruimte, ook al is het dichtbij huis. Men wil op zoek naar een mooi bloemenveld of samen naar de sterrenhemel staren, aan het zoekgedrag op Pinterest te zien.

Eigen vervoer (en verblijf… én vermaak)

Ook deze voorspelde trend is niet heel vreemd, want logischerwijs gaan veel mensen nu liever met eigen vervoer op pad. Er wordt veel meer gezocht naar ideeën voor het inrichten van de caravan of camper. Een grappige ontwikkeling is dat ook de eigen auto een verlengstuk wordt van persoonlijke ruimte en een onderdeel van recreatie.

Dát zien we ook in Nederland: kijk maar naar de drive through experiences die vooral in de Sinterklaas- en Kersttijd overal uit de grond schoten. Er wordt op Pinterest meer dan voorheen gezocht naar drive in bioscoop en andere date ideeën voor in de auto, en zelfs naar de ‘car man cave’.

De ‘kristallen bol’ van Pinterest

Of de Nederlandse man inderdaad komend jaar massaal naar de auto vlucht (of verjaagd worden, nu we elk vrij kamertje als thuiswerkkantoor moeten opofferen…?) voor het inrichten van hun man cave…dat is nog de vraag. Maar feit is wel dat Pinterest vorig maar liefst 8 van de 10 voorspellingen goed had. En dát in 2020, het jaar dat de geschiedenisboeken ingaat en op veel vlakken zo anders liep dan we ooit hadden gedacht. Blijkbaar komen veel trends toch wel tot uiting. Wie bovenop de nieuwe ontwikkelingen zit, doet er dan ook goed aan om Pinterest in de gaten te houden!

Hoe speel je hier als bedrijf op in?

Maak gebruik van deze trends-to-be! Ook nu er (nog) niet geboekt wordt. Luxe accommodaties: maak ‘pinners’ op Pinterest lekker met hun droomverblijf voor als het weer kan. Ieder vakantiepark, hotel, camping of andere verblijfsaccommodatie in een natuurlijke of rustige omgeving: dit is preciés wat je nu op Pinterest wil laten zien. Onthoud dat mensen op Pinterest zoeken naar ideeën voor de toekomst. Loop dan ook een paar maanden voor met je content, en ga nu al volop aan de slag voor seizoen 2021.

Denk je nu: ‘Pinterest als bedrijf…?’ Lees dan in dit artikel meer over Pinterestmarketing voor toeristische bedrijven. www.nritmedia.nl/blogs. De volledige Pinterest Predict vind je hier: https://business.pinterest.com/en-us/content/pinterest-predicts/

Link: https://www.pinjeplek.nl
Trefwoorden: toerisme, vakanties, toekomstvoorspellingen

||| Blogs |||

14/10/21
Varkens in nood op Lisboa Airport
Claustrofobie. Je vraag er niet om. Dat heb je, of niet. En fijn is het geenszins. Hele kleine liften? Ik neem de trap wel. Al is die 10 verdiepingen hoog. Grote mensenmassa’s? Ik vermijd ze liever. - Marcel Baltus komt terecht in terminal 2 van Lisbon Airport en krijgt veel waardering voor Schiphol.
20/09/21
New opportunities arise
New opportunities arise
20/09/21 · · Roland Kleve | Lees meer
This edition, with many in-depth articles, highlights the past corona period (what hit us?) but also looks ahead and focuses on new opportunities for our ‘new normal’. Here is an assembly of passioned articles written by our lecturers, students and industry partners.
16/07/21
Van duurzaam herstel naar  een duurzame sector
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) meldt (21 mei jl.) “wereldwijd 14 procent minder coronabesmettingen dan vorige week”. Het herstel van de gastvrijheidssector lijkt daarmee met de toenemende vaccinatiegraad ingezet. Maar of er ook daadwerkelijk sprake is van een duurzaam herstel, dat is maar de vraag ...
09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...
07/06/21
Bezint eer ge begint!
Bezint eer ge begint!
07/06/21 · Horeca · Guido Aerts | Lees meer
De laatste dertig jaar gaan we in oktober samen met vrienden een lang weekend naar een super leuk ho...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

28/10/21
Exclusief voor leden
Kan de horeca helpen bij de overstap naar een vegetarisch eetpatroon?
De Nederlandse vleesconsumptie liet in 2020 een historische daling zien van bijna 2 kg per persoon. Dit blijkt uit onderzoek van Wageningen Economic Research in opdracht van Wakker Dier. De daling wordt vooral geweten aan de horecasluiting omwille van de coronapandemie. Volgens ProVeg Nederland tonen de cijfers aan dat de horeca meer kan doen om klanten te helpen vaker voor plantaardig te kiezen. Toerisme is wellicht van invloed op het in standhouden van een eetpatroon met veel vlees.
26/10/21
Zestigplussers in Nederland omarmen de reisrevolutie
Na anderhalf jaar van lockdown en afstand houden zijn ouderen in Nederland vaker gasten gaan ontvangen of gaan reizen om weer in contact te komen met anderen. Dat meldt Airbnb na de recente Internationale Dag van de Ouderen. In september 2021 was ongeveer 15 procent van de hosts op Airbnb wereldwijd 60 jaar of ouder*, en ruim één op de tien hosts in Nederland. Alleen al in Nederland hebben zij het afgelopen jaar gezamenlijk meer dan 25 miljoen euro verdiend.
26/10/21
Lancering internationale campagne congresstad Maastricht
Met de oplevering van het nieuwe congrescentrum lanceren Maastricht Convention Bureau en MECC Maastr...
26/10/21
Textilium Futura organiseert tweede editie Textour in mei 2022
Na de eerste Textour van afgelopen mei volgt in 2022 een tweede editie van donderdag 26 tot en met z...
26/10/21
Marker Wadden wint Dutch Design Award
Het integrale ontwerp van de natuureilanden Marker Wadden heeft de Dutch Design Award (DDA) gewonnen...
26/10/21
Eerste exemplaar rapport ketenvorming vakantieparken uitgereikt
Tijdens de Praktijkdag Vakantieparken, op 12 oktober in Familie resort PUUR Exloo, reikte de rapport...
26/10/21
Grote betrokkenheid vormt recreatiezoneringsplan
Er is de afgelopen maanden veel geïnvesteerd in communicatie met bewoners, gebruikers en ondernemer...
26/10/21
Exclusief voor leden
Luchtvaartmaatschappij ziet nabije toekomst positief en zoekt 6.000 nieuwe medewerkers
Dat er weer volop gevlogen wordt, dat merken ze in Dubai. Luchtaartmaatschappij Emirates gaat meer dan 6.000 medewerkers werven in de komende zes maanden. Daarbij rekent het management op verdere versoepelingen op de coronamaatregelen wereldwijd. Bij de achtergrond over de wervingsactie komt ook naar buiten hoe dit bedrijf opveert uit de crisis en wat het betekent voor Dubai.