Geplaatst op: 18-12-2020
Auteur: Redactie
NRIT

Consumentenbond start corona vakantiemeldpunt

Consumentenbond start corona vakantiemeldpunt
Afbeelding van succo via Pixabay

De Consumentenbond start een meldpunt om klachten van consumenten te inventariseren over reisaanbieders die zich niet aan de regels houden. Het gaat dan in het bijzonder om problemen rond geannuleerde reizen of verblijven. Maar de Consumentenbond hoort ook graag waar het wel goed gaat.

De Consumentenbond kreeg sinds het begin van de coronacrisis in maart honderden klachten over luchtvaartmaatschappijen, reisorganisaties, vakantieparken en boekingswebsites. Reisaanbieders dwongen consumenten vouchers te accepteren, betaalden geld van geannuleerde vluchten niet op tijd terug of vergoedden niet de volledige reissom. Ook werden onterecht kosten in rekening gebracht bij omboeken. Daarnaast waren klantenservices vaak slecht of helemaal niet bereikbaar.

Naar aanleiding van de klachten voerde de Consumentenbond vele gesprekken met brancheorganisaties, reisaanbieders, politiek en toezichthouders ACM en ILT. Een deel van de klachten werd daarna opgelost. Of er werd beterschap beloofd. De Consumentenbond wil met de meldingen uit dit meldpunt inzicht krijgen of alle beloftes zijn ingelost en waar de knelpunten nu nog liggen.

”Begrip voor situatie maar consument is geen kredietverstrekker”

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: "Wij hebben begrip voor de moeilijke situatie waarin reisaanbieders zitten. Maar dat wil niet automatisch zeggen dat consumenten daar voor op moeten draaien. Reisaanbieders moeten zich, ook in deze bijzondere omstandigheden, houden aan de wettelijke regels. Wij horen graag van consumenten waar nu nog de grootste problemen zitten. Met die signalen kunnen we sneller en gerichter in actie komen en in gesprek gaan met bedrijven, brancheverenigingen, toezichthouders en de minister.”

Met vouchers verstrekken consumenten reisorganisaties feitelijk een renteloos krediet. Consumenten moeten zelf afwegen of ze daar aan mee willen werken. Molenaar: "En als ze het geld zelf hard nodig hebben, bijvoorbeeld omdat ze ook zijn geraakt door de coronacrisis, dan moeten ze te allen tijde het geld van de vouchers terug kunnen krijgen. Dat is de wet.” Overigens wil de Consumentenbond ook inventariseren welke organisaties zich wel flexibel opstellen richting consumenten.

Link: https://panel.consumentenbond.nl/trsrvt/open.html?m=open&k=d609c4bc102e2b3a230733032b526ab3&c=965100f9f38ecc618ecab3147cd2ce178a4990915157d246eae164c0742bd536#p2
Trefwoorden: verblifsrecreatie, reisbranche, klachten, consumentenrecht

||| Blogs |||

30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/01/21
Exclusief voor leden
Emirates start vaccinatie personeel
Terwijl in Europa nog volop de start van vaccinatieprogramma's een lastig politiek en operationeel probleem is, heeft Emirates vandaag de start gemaakt met het vaccinatieprogramma voor het personeel.
18/01/21
Ryanair moet compensatievorderingen toch betalen
Goed nieuws voor claimorganisaties. Het gerechtshof in Den Bosch heeft geoordeeld dat claims op luchtvaartmaatschappijen die door claimorganisaties worden ingediend, moeten worden betaald.
14/01/21
Meer faillissementen in vrijetijdssector
In 2020 zijn 2.703 bedrijven en instellingen failliet verklaard. Dat is 16% minder dan in 2019. Door de coronacrisis hadden veel bedrijven het moeilijk, maar het aantal faillissementen lag afgelopen jaar op het laagste niveau in 20 jaar. In de vrijetijdssector gingen juist meer bedrijven failliet.
12/01/21
Overgang KRAS aanbod naar TUI omgeving
De KRAS reizen zijn sinds 11 januari te vinden op TUI.nl. Tegelijkertijd is de mediacampagne gestart om de overgang wereldkundig te maken.
05/01/21
Exclusief voor leden
TUI ontwikkelt shop voor losse vliegtickets
Het platform wordt in de komende maanden toegesneden op de Nederlandse markt en komt in februari 2021 beschikbaar voor alle reisagenten. Er is veel concurrentie in dit segment en toch verwacht de touroperator dit jaar nog miljoenen euro's omzet.
04/01/21
Sunweb vraagt klant om te boeken bij de concurrent
Touroperator Sunweb geeft op een bijzondere manier weer dat de nood hoog is in de reissector. Het be...
29/12/20
Nauwelijks boekingen, soepele voorwaarden essentieel voor herstel
Steeds meer reisorganisaties bieden Geld Terug-garantie bij een negatief reisadvies. Dit lijkt – samen met andere soepele boekingsvoorwaarden – essentieel om het vertrouwen van de Nederlandse vakantieganger terug te winnen.
24/12/20
Fijne feestdagen en een voorspoedig 2021
De vrijetijdssector heeft een ongekend jaar achter de rug. De COVID-19-pandemie is na de Tweede Wereldoorlog de meest ingrijpende gebeurtenis die we met z’n allen meemaken. Een jaar met vrijheidsbeperkingen, naasten die we niet konden zien of ons zijn ontvallen, ongelofelijk veel psychisch en medisch leed, maar ook hoop, veerkracht en saamhorigheid.