Geplaatst op: 15-12-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Toeristisch Zeeland kan seizoen verlengen

Toeristisch Zeeland kan seizoen verlengen

HZ University of Applied Sciences heeft de HZ Sternprijs uitgereikt aan twee studenten voor hun uitmuntende scriptie. De scriptie van Miriam Günter is voor onze sector relevant. Zij komt voor seizoensverlenging met opmerkelijke suggesties.

Miriam Günter van de opleiding Vitality and Tourism Management heeft volgens de jury een zeer complete, creatieve en rijke scriptie afgeleverd waarin zij in opdracht van VVV Zeeland heeft onderzocht hoe het toerismeseizoen in Zeeland kan worden verlengd.

Klein zetje nodig voor verdere seizoensverlening

Zeeland heeft net als veel andere toeristische bestemmingen last van het seizoenspatroon dat inherent is aan toerisme. Een hele drukke en volle zomerperiode maar in de winter is het er extreem rustig. Dat zorgt voor lage inkomsten in de winter en ook weinig levendigheid. Miriam heeft onderzocht of zij met Duitse kwaliteitstoeristen het seizoen kan verlengen. Zij komen normaal al vroeg in het voorjaar en blijven tot eind oktober. Daarmee hebben ze nog maar een klein zetje nodig om het hele jaar naar Zeeland te reizen.

Zeeland moet zich op meer Duitse regio’s richten

Daartoe heeft zij 36 diepte-interviews met 72 toeristen gehouden en 8 interviews met medewerkers van klantenservices in Zeeland. Niet zo verwonderlijk constateerde ze dat er nu sprake is van een groep toeristen die van het laagseizoen geniet vanwege de rust aan de kust en de korte reisafstand. Opmerkelijk was ook dat ze een kwaliteitstoerist vond die bereid is verder te reizen. Zij blijven langer in de regio en hebben een meer avontuurlijk karakter waardoor ze ook secundaire attracties bezoeken. Ze beveelt Zeeland dan ook aan voor deze specifieke periode het zoekgebied in Duitsland uit te breiden van Noordrijn-Westfalen naar Hessen en Rijnland-Palts.

Welke doelgroepen

Doelgroepen die goed in het laagseizoen kunnen scoren zijn gezinnen met jonge kinderen, gezondheidstoeristen, wintercamperaars en verkenners die bijvoorbeeld geïnteresseerd zijn in de maritieme wereld en oorlogsgeschiedenis. Volgens Miriam kan februari in de toekomst een winstgevende markt worden voor families omdat dan veel kinderattracties weer opengaan.

Beide winnaars ontvingen een cheque van € 1.000,- en een, door kunstenares Hetty Heyster ontworpen, bronzen beeld van een stern.

Vanaf 6:48 presenteert Miriam haar scriptie:


Trefwoorden: toerisme, marketing, dmo's, Zeeland, seizoensverlenging

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...