Geplaatst op: 11-12-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Fors verlies voor TUI maar optimisme over de toekomst

Fors verlies voor TUI maar optimisme over de toekomst

De COVID-19-pandemie is de grootste crisis die reisbedrijf TUI ooit heeft meegemaakt. En dat is te zien in de resultaten over het gebroken boekjaar van de reisgigant.

Het jaar begon nog zo goed voor TUI. In februari 2020 lagen de boekingen al 14% voor op het jaar daarvoor. Maar die droom werd wreed verstoord. De omzet over het hele boekjaar 2019/2020 daalde met 58% naar 7,9 miljard euro wat een verlies van 3 miljard euro opleverde. Het aantal klanten daalde met 62% naar 8 miljoen.

In Nederland, België en Frankrijk daalde de omzet eveneens met 58%; van 3,2 miljard euro in 2019 naar 1,4 miljard euro in 2020. TUI leed in deze zogenaamde westelijke regio een verlies van 446 miljoen euro. Het aantal klanten in deze regio daalde van 5,8 miljoen in 2019 naar 2,4 miljoen in 2020.

Pas in 2022 reisverkeer weer op niveau

TUI heeft inmiddels de bezuinigingen opgeschroefd van 300 miljoen euro naar 400 miljoen euro. Positief lichtpuntje is dat de aankondigingen van diverse vaccins TUI direct boekingen opleverde. TUI verwacht overigens dat pas in 2022 het reisverkeer weer op het pre-coronaniveau zit. Het jaar 2021 zien ze echt als een overgangsjaar. Daarbij zal het vrijetijdsverkeer zich sneller herstellen dan de zakelijke reismarkt.

Op de korte termijn doet de opleving van het virus de winterboekingen voor 2020/2021 geen goed. Die liggen 82% achter op vorig jaar. Het reisbedrijf heeft voor de winter slechts 552.000 boekingen binnen. TUI spreekt de facto van een soft lockdown van Europa.

Diep in de schulden

Al met al is TUI door de pandemie diep in de schulden terecht gekomen. Had op 30 september 2019 TUI nog voor 910 miljoen euro aan leningen uitstaan, een jaar later is dat 6,4 miljard euro.

Corona heeft digitalisering versneld

Positief aan de crisis is dat het volgens TUI de digitale ontwikkelingen heeft versneld. Zo wil TUI met  haar platform TUI Musement wereldwijd marktleider worden voor activiteiten en excursies. Deze markt is na luchtvaart en hotels de derde grootste toeristische markt en wordt geschat op 160 miljard euro. Ook voor de hotels heeft TUI een platform gebouwd dat ze in staat stelt individuele hotelkamers met een eigen profiel op de markt te zetten. Daardoor was TUI in staat de prijzen per kamer per nacht met 10 tot 15 euro te verhogen. Dat platform komt ook voor andere hotels beschikbaar.

Link: https://www.tuigroup.com/damfiles/default/tuigroup-15/en/investors/6_Reports-and-presentations/Presentations/2020/TUI_Group_FY20_Results-Presentation-vFINAL-CLEAN.pdf-21f095532a0c3224c61d92538badf519.pdf
Trefwoorden: reisbranche, reisbedrijven touroperators, crisis, corona

CELTH
 






||| Nieuws |||

25/04/24
Exclusief voor leden
Wat beoogt Venetië met de invoering van tickets voor dagtoeristen?
Vanaf vandaag moeten toeristen die Venetië voor een dagje willen bezoeken een toegangskaartje reserveren. De maatregel, die geldt op de drukste dagen van het jaar, is een proef om de overweldigende toestroom van toeristen te reguleren en de impact op de stad te beperken.
25/04/24
Schiphol verwacht grote drukte met meivakantie
Luchthaven Schiphol verwacht 10% meer reizigers in de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. Het wordt daarmee drukker op de luchthaven dan normaal. Nieuwe en snellere securityscanners moeten reizigers sneller door de controles helpen.
24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...