Geplaatst op: 07-12-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Wat betekent de COVID-19-pandemie voor vrijetijdssector?

Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2020 vandaag verschenen

Wat betekent de COVID-19-pandemie voor vrijetijdssector?

Vandaag verschijnt het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2020. Het rapport wordt gepresenteerd op het jaarlijkse event Trendrapport Live dat dit jaar door meer dan 450 deelnemers online wordt gevolgd.  

Trendrapport Live ook volgen? Kijk dan vandaag om 11:30 naar deze stream: https://vimeo.com/486726850/59a162e44b

Dit rapport wordt jaarlijks samengesteld door CBS, NBTC Holland Marketing, CELTH en NRIT. In dit prettig leesbare rapport geven wij een actueel inzicht in de belangrijkste trends en ontwikkelingen op het gebied van toerisme, recreatie en vrije tijd. Een bijzondere editie waar we enerzijds terugblikken op 2019 met mooie groeicijfers maar anderzijds volop aandacht schenken aan de grootste crisis die onze branche doormaakt.  

Positief 2020 in

Eind 2019 waren we in de vrijetijdssector nog zo positief gestemd. De groei zakte weliswaar wat in maar we traden vol vertrouwen het nieuwe decennium tegemoet. Overtoerisme gingen we, met Perspectief 2030 en de input van de Rli in de hand, onder de knie krijgen en alle regio’s gingen van toerisme profiteren. Het verdelen van de groei stond bovenaan elke agenda. Die droom werd begin 2020 wreed verstoord door de opmars van het coronavirus over de wereld. Nadat het virus ook Europa had bereikt, gingen vrijwel alle landen in een bepaalde vorm van lockdown. Voor de meeste ondernemers in de vrijetijdssector kwam hun operatie daardoor met een grote klap tot stilstand.  

Veel Nederlanders realiseerden zich intussen dat vakanties en vrijetijdsactiviteiten bijzonder en waardevol zijn en zeker niet vanzelfsprekend. De sector kreeg daarmee ineens veel erkenning maar dat ging wel ten koste van bloedrode cijfers en een onzeker toekomstperspectief. Perspectief dat we eind 2020 voor 2021 nog steeds niet kunnen bieden. Maar de wereld van vrije tijd en toerisme zal na corona ongetwijfeld weer terugveren. Hopelijk met een vernieuwd elan en zonder de fouten uit het verleden te maken. Mooie input daarvoor geeft dit Trendrapport met een schat aan informatie en inspiratie voor een nieuwe toekomst. 

Veel aandacht voor gevolgen pandemie

In het rapport blikken we altijd terug op het voorgaande jaar, in dit geval 2019. Dat doen we ook in de nieuwste editie. Maar we hebben natuurlijk ook volop aandacht voor de gevolgen van de COVID-19-pandemie op de vrijetijdssector. En die zijn aanzienlijk. Geen enkele deelsector van de vrijetijdseconomie komt ongeschonden uit deze crisis. We geven in dit rapport een helder en duidelijk inzicht in die gevolgen, gebaseerd op de beste en meest recente data.  



De omgeving waarin de sector moet opereren

In deel één van het Trendrapport een concreet en helder overzicht van de demografische, economische, technologische en maatschappelijke ontwikkelingen waarbinnen de sector moet opereren. Dit deel wordt afgesloten met een overzicht van de belangrijkste beleidsdocumenten die onze branche raken. We sluiten dit deel af met de vier toekomstperspectieven die CELTH op basis van een scenariostudie heeft ontwikkeld voor de bezoekerseconomie na de COVID-19-crisis. 

Dé cijfers met onafhankelijke duiding

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) geeft in deel twee van het rapport een overzicht van de belangrijkste statistische ontwikkelingen op het gebied van toerisme, vakanties en vrijetijdsbesteding. Dat zijn vaak cijfers van het CBS zelf maar betreft ook informatie van internationale organisaties zoals Eurostat en de Wereld Toerisme Organisatie (UNWTO). Verder is in deel twee veel cijfermateriaal afkomstig van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) en NBTC-NIPO Research. Daarmee geven we de lezers een onderbouwd, statistisch overzicht van alle belangrijke ontwikkelingen in de sector.  

Hoe hebben de deelsectoren gepresteerd?

In deel drie van het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd worden zeven verschillende domeinen van de gastvrijheidseconomie nader beschreven. Domeinen die we behandelen zijn horeca, verblijfsrecreatie, watersport, reisbranche, attractieparken, actieve recreatie en evenementen. 

16 verdiepende artikelen

Deskundig en van CELTH hebben speciaal voor het Trendrapport 16 interessante en verdiepende artikelen geschreven rond belangwekkende thema’s en ontwikkelingen.  

Na COVID-19

Reizen, ontdekken, genieten van het leven en elkaar ontmoeten, het definieert ons als mens. Daarom zullen na de pandemie vakanties en daguitstapjes weer volop worden genoten. Daar twijfelt niemand aan. Maar wel voorzichtiger en met meer besef dat het heel bijzonder is. Want we hebben in Nederland 75 jaar lang in een paradijs geleefd. Een paradijs dat we zeker terug kunnen winnen, hopelijk met meer waardering dan daarvoor. 

Bestellen

Het 'Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd' voert u langs de belangrijkste toeristisch-recreatieve ontwikkelingen van 2019-2020. Aan de hand van meer dan 300 figuren worden deze cijfermatig toegelicht. Deze ontwikkelingen worden aangevuld met visies en inzichten van toonaangevende branche- en kennisorganisaties uit de sector. Waar mogelijk wordt een prognose voor 2020 en verder gegeven. Door de presentatie van al deze informatie in één overzichtelijke uitgave is het rapport ook uitstekend bruikbaar als naslagwerk. Bestellen gaat eenvoudig via de website van NRIT: www.nritmedia.nl/store/54/
Trefwoorden: trends, toerisme, attractieparken, beleid, celth, cultuur, dagrecreatie, duurzaam toerisme, evenementen, horeca, onderzoek, reisbranche, luchtvaart, sport, vakanties, verblijfsrecreatie, watersport

||| Blogs |||

09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
06/05/20
De revival van de stacaravan en andere na-Coronaase trends in 2025
Herinnert u zich nog vaag het artikel uit het Algemeen Dagblad in november 2019? "In 2018 gaven...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/02/21
Hoe hebben de Nederlandse logiesaccommodaties in 2020 gepresteerd?
Nederlandse logiesaccommodaties hebben vorig jaar 30% minder overnachtingen van gasten geregistreerd, het aantal gasten daalde met 40% harder omdat Nederlandse gasten langer bleven. Voor groepsaccommodaties en hotels was 2020 een extreem slecht jaar. Kampeer- en huisjesterreinen deden het met minnen nog relatief goed
25/02/21
VisitBrabant organiseert websessie met tips en tools voor komend seizoen
Op donderdag 11 maart organiseert VisitBrabant de websessie T-Tijd | Tijd voor Toerisme. In deze gratis websessie krijgen Brabantse vrijetijdsondernemers allerlei praktische tips en tools aangereikt waarmee zij direct aan de slag kunnen ter voorbereiding op het toeristische seizoen dat voor de deur staat.
24/02/21
Verhoging steun vaste lasten (TVL) lichtpuntje voor horeca
Ondernemers krijgen in het eerste en tweede kwartaal van 2021 een hogere maximale tegemoetkoming voor de vaste lasten (TVL). Ook verhoogt het kabinet in het eerste kwartaal de maximale voorraadsubsidie voor de gesloten detailhandel van 200.000 euro naar 300.000 euro. Het kabinet trekt voor deze verruiming 375 miljoen euro uit. Dat schrijven minister Van ’t Wout en staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken en Klimaat (EZK) vandaag aan de Tweede Kamer.
24/02/21
Sifra Mooren start campingplatform
Waar campingverblijf bij Nederlanders al erg bekend is, gaat de interesse in luxe kampeeraccommodaties (glamping) met eigen faciliteiten omhoog. Een trend die door de specalisten van Groepen.nl is opgepakt.
23/02/21
Taxeren moet je aan een expert overlaten
In de 40 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren van recreatie- en watersportbedrijven, is er veel veranderd in taxatieland. Taxaties en de taxateurs dienen in meerdere mate te voldoen aan allerlei wettelijke eisen alsmede aan voorwaarden van de banken.
22/02/21
EuroParcs Group nieuwe eigenaar van camping Schuilenburg en paviljoen Hindeloopen
EuroParcs heeft camping Schuilenburg en het badpaviljoen Hindeloopen overgenomen. De camping en het paviljoen liggen direct aan het IJsselmeer. Het is alweer de tweede overname van EuroParcs dit jaar. Eerder werd camping Oriëntal in Limburg overgenomen.
22/02/21
30.000 bezoekers voor online vakantiebeurzen van SVR
De eerste drie online vakantiebeurzen van de Stichting Vrije Recreatie hebben al 30.000 bezoekers getrokken.
22/02/21
Laatste loodjes coronacrisis loodzwaar voor de Drentse vrijetijdssector
In het laatste kwartaal van 2020 is het sentiment onder Drentse toeristische ondernemers flink afgenomen. Minder gasten, minder boekingen, volledige sluiting. Allemaal gevolgen van de huidige maatregelen.